Jeg har netop - for guderne må vide hvilken gang - måtte hente min kone fra hendes arbejde, da hendes scooter igen-igen-igen er ukampdygtig.
Problemerne er forskellige, men det er de samme fejl, der går igen. Så snart temperaturen kommer det mindste underfrysepunktet, så er den næsten umulig at starte. Så skal man bruge kickstarteren, og bruge +50 forsøg på at få liv i den. Når den så (måske) endelig er kommet i gang, så er næste joker gashåndtaget. Enten har det sat sig fast i positionen ”fuld kraft” hvilket gør den småfarlig at køre på. Eller det modsatte; der sker intet når man drejer håndtaget. Man kan ikke mærke fjederen, og det er som om det støder på et eller andet.
I dag er sidstnævnte tilfældet.
Vores sædvanlige scooter-mekaniker har den efterhånden på ”besøg” hver anden uge! Jeg er ved at miste tålmodigheden med den. Hvis det var min bil, der var så upålidelig, så havde jeg skudt den af for længst.
Vi har også udfordringen med at få den op til mekanikeren, da problemet som oftest er at den ikke kan starte/køre. 8 km er lidt langt at trække en scooter, når det sker så tit.
Til maj er den 3 år gammel – er det normalt at en scooter, der i øvrigt er blevet serviceret og efterset jævnligt, blot er ved at være udtjent efter 3 år!?
Problemer med VGA Explora – igen
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Problemer med VGA Explora – igen
Angående gashåndtag:
Køb et ny gaskabel og smør det grundigt indendørs i varmen. https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... mor_kabler
Bind det på enden af det gamle gaskabel og træk det igennem så det kommer til at være samme sted.
Kig på gashåndtaget der hvor niplen fra gaskablet sidder og se om plastikken eventuelt er knækket hvis i har drejet hårdt mens det har været frosset fast. Hvis det er knækket så sæt nyt gashåndtag på.
Tjek at gasspjældet åbner og lukker fint og jævn fra lukket til fuldt åbent flere gange mens wiren ikke er monteret ved at deje på siden af karburatoren der hvor wiren nippel skal sidde.
Når det er gjort skulle gashåndtaget gerne virke uden at sætte sig fast i frost.
Du kan bruge WD-40 eller lignende tyndtflydende smøremiddel.
Jeg har oplevet at de mere tyktflydende smøremidler giver for meget modstand i snævre kabler om vinteren så vil derfor anbefale de tyndtflydende.
Angående startproblemer så skal du nok beskrive det mere i detaljer for bedre at kunne hjælper.
Giv den noget service: rens/skift tændrør, sørg for batteriet er fuldt opladt (mål det), nyt batteri hvis det er 3 år gammelt, grundig rensning af karburator, tjek ventilspillerum.
Skift til en motorolie med lavere viskositet. 5W-40 eller 0W-40. De er mere tyndtflydende og oliepumpen skulle da have lettere ved at pumpe olien når det er koldt i forhold til 10W40.
Mærk om der er kompression ved at skubbe på kickstarteren med hånden. Der skal være forskellig modstand.
Pump på gashåndtaget 40 gange inden du prøver at starte. Gashåndtaget skal være helt sluppet hver gang.
Kør em elstarteren og drej gashåndtaget langsomt og lyt hvornår den er ved at starte og hold gashåndtaget der hvor den lyder som om den er mest ved at starte.
Du kan eventuelt lave en video hvor du prøver forskelligt så vi kan høre det.
Pris og kvalitet hænger gerne samme.
Havde i købt en scooter til 12000-15000,- så var der måske ikke så mange problemer.
Men i skulle jo absolut have den billigste.
Her er lidt fra T. Hansens hjemmeside som sælger VGA:
At den er blevet serviceret og efterset jævnligt fortælle ikke noget om hvad der er blevet serviceret og efterset.
T. Hansen skriver ikke noget om at gaskablet skal smøres i brugermanualen (https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... manual.pdf).
Køb et ny gaskabel og smør det grundigt indendørs i varmen. https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... mor_kabler
Bind det på enden af det gamle gaskabel og træk det igennem så det kommer til at være samme sted.
Kig på gashåndtaget der hvor niplen fra gaskablet sidder og se om plastikken eventuelt er knækket hvis i har drejet hårdt mens det har været frosset fast. Hvis det er knækket så sæt nyt gashåndtag på.
Tjek at gasspjældet åbner og lukker fint og jævn fra lukket til fuldt åbent flere gange mens wiren ikke er monteret ved at deje på siden af karburatoren der hvor wiren nippel skal sidde.
Når det er gjort skulle gashåndtaget gerne virke uden at sætte sig fast i frost.
Du kan bruge WD-40 eller lignende tyndtflydende smøremiddel.
Jeg har oplevet at de mere tyktflydende smøremidler giver for meget modstand i snævre kabler om vinteren så vil derfor anbefale de tyndtflydende.
Angående startproblemer så skal du nok beskrive det mere i detaljer for bedre at kunne hjælper.
Giv den noget service: rens/skift tændrør, sørg for batteriet er fuldt opladt (mål det), nyt batteri hvis det er 3 år gammelt, grundig rensning af karburator, tjek ventilspillerum.
Skift til en motorolie med lavere viskositet. 5W-40 eller 0W-40. De er mere tyndtflydende og oliepumpen skulle da have lettere ved at pumpe olien når det er koldt i forhold til 10W40.
Mærk om der er kompression ved at skubbe på kickstarteren med hånden. Der skal være forskellig modstand.
Pump på gashåndtaget 40 gange inden du prøver at starte. Gashåndtaget skal være helt sluppet hver gang.
Kør em elstarteren og drej gashåndtaget langsomt og lyt hvornår den er ved at starte og hold gashåndtaget der hvor den lyder som om den er mest ved at starte.
Du kan eventuelt lave en video hvor du prøver forskelligt så vi kan høre det.
Pris og kvalitet hænger gerne samme.
Havde i købt en scooter til 12000-15000,- så var der måske ikke så mange problemer.
Men i skulle jo absolut have den billigste.
Her er lidt fra T. Hansens hjemmeside som sælger VGA:
Vi bruger alle de kræfter, der skal til, for at vi kan levere scootere i højeste kvalitet med fokus på lang levetid og tilpasset danske forhold.
Vi står inde for produktkvaliteten på vores køretøjer.
Tilkøb af 3 års garanti, tilbydes udelukkende grundet den høje kvalitet på VGA produkterne.
Hvis du er uenig med dem kunne du eventuelt fortælle det til dem.Resultatet er driftsikkerhed og holdbarhed ud over det sadvanlige!
At den er blevet serviceret og efterset jævnligt fortælle ikke noget om hvad der er blevet serviceret og efterset.
T. Hansen skriver ikke noget om at gaskablet skal smøres i brugermanualen (https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... manual.pdf).