kortsluttet starterrelæ?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Luffty
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: PGO Dr. Big ('05)

kortsluttet starterrelæ?

Ulæst indlæg af Luffty »

halløj
er forholdsvis ny herinde (no shit :roll: ), og fik installeret en dual 12v/5v lader på kræet (dr big), ved egen hånd i lørdags, primært til ladning af mobil/gps on the go..
imorges var der absolut intet i vejen med den, og efter afsluttet arbejdsdag vil den bare intet..
starterrelæet klikker en enkelt gang ved hvert elektrisk startforsøg, og jeg har forsøgt med kun ledningsnettet tilsluttet på batteriet, samt 12v batterilader direkte på polerne, udenom selve batteriet..

med baggrundsinfo klarlagt, så har jeg fået af vide starterrelæet er kortsluttet igennem jordforbindelsen - but really?? ville den så ikke ha et problem allerede imorges, hvis min 12v/5v lader var problemet?

vil også lige nævne, at den 12v/5v lader kommer med egen sikring på den røde ledning, og at den fungerede fint, på trods af starterrelæets jamren - og desværre har jeg ikke måleudstyr, eller andet relæ på hånden
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: kortsluttet starterrelæ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan være dit batteriet er afladt hvis det udstyr du har sat på bruger strøm når scooteren er slukket.
Prøv at oplad batteriet.
Brugeravatar
Luffty
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Luffty »

jeg ladede på mit batteri mellem lørdag og søndag - hvis min dual 12v/5v lader (a la denne: http://m.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-Ciga ... 1345880302 ) suger batteri så hurtigt uden at lade noget, så burde batteriet ha været et problem om morgenen..
om ikke andet, så smed jeg en 12v batteri lader (udgået mærke, af rawlings auto med 12v 1a) direkte på ledningsnettets poler og prøvede..
dog uanset, så siger min fornuft mig, at relæet ikke klikker hvis der mangler strøm - så ville det slet ikke sige noget
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Du kan måle om batteriet er opladt med et multimeter.
Starterrelæet bruger meget lav strømstyrke for at sige klik.
Startmotoren kan for eksempel bruger 28 ampere når den trækker krumtappen rundt.
Brugeravatar
Luffty
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Luffty »

hmm... giver batteriet en ladning mere, og ser om det gør en forskel - har intet multimeter til at måle med, desværre..
tjekker ind imorgen, og fortæller om hvorvidt det hjalp
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Har du links til information om din batterioplader?
Det er ikke alle batteriopladere der er beregnet til vedligeholdelsesfrie batterier, hvis det er sådan et du har.
Brugeravatar
Luffty
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Luffty »

svensk print på laderen, som sendte mig på afveje -http://www.lomax.dk/flere-produkter/aut ... v-3541930/ er nøjagtig den lader jeg har herhjemme, og som jeg bruger..
desuden, mit forsøg på endnu en opladning gav samme resultat.. ledningsnet only i første forsøg, relæ klikker - med mobil/gps lader på, mere klikken - dog virker mobillader upåklageligt..
btw, hvad med det jeg fik af vide, at det hele kortsluttede relæet igennem jord/stel forbindelsen?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Den er højst sandsynligt ikke til vedligeholdesfrie batterier men læs manualen.
Ved ikke om den er kortsluttet men du kan måle det med et multimeter.
Eller sætte en pære ind og se om den lyser.
Brugeravatar
Luffty
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Luffty »

ved ikke længere hvor manualen er, dog må du gerne uddybe med det at sætte pæren på
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ved heller ikke om det er en god ide med en pære men tænkte på at sætte den ind i serie ved de tykke ledninger.
Men nok en bedre ide og købe et multimeter.
Besvar