Baotian BT49QT-9 - Ude af tænding

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
MKMJ
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Baotian BT 49 QT-9, Supermoto årgang 2012

Baotian BT49QT-9 - Ude af tænding

Ulæst indlæg af MKMJ »

Hejsa,
Jeg er ny på dette forum, jeg har forvildet mig ud i at købe en brugt Scooter til min søn. Jeg er ferm til at renovere gamle traktorer, men ved intet om scootere :-) Jeg købte denne Baotian som defekt af en kollega, der fortalte at den har stået stille ca. 1 år kunne køre da den blev stillet til side, men var begyndt at larme.

Er efter at have fået scooteren hjem kommet så langt:
Batteri ladet op ok. - konstateret at tandhjul til knastakselkæde ikke stod korrekt med de to parallelle streger i forhold til motor og T-mærket på svinghjulet. Dette justeret og nyt tændrør - tændspole - tændkabel og hætte monteret. Så kunne den starte.... Så langt så godt, men der var meget larm når jeg gav gas. Demonteret startkrans med blæserhjul for at komme ind til Variator,- ruller her i var meget slidte nogen af dem nærmest ovale, selve huset og centerforring var også slidt. Ny variator med nye ruller monteret. Det hjalp lidt på larmen. Kørte en tur og lod den her efter stå i tomgang ca. 2 min. så gik den ud og kan nu ikke starte igen. Tænker at den nok igen er kommet ud af tænding, så må have den skilt af igen i morgen. Men er der nogen der ved hvorfor/hvordan den kommer ud af tænding ? ? ? Scooteren står mig nu alt i alt i 1725 kr. har fået at vide at Baotian er noget kinesser skrammel man ikke skal koste ret meget på.... Men den har kun gået 6500 km og 3 år gl.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Baotian BT49QT-9 - Ude af tænding

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kig ned langs kæden og se at kæden sidder korrekt på krumtapakslen.
Der er nogle tænder. Kæden skal vist være på de yderste tænder.

Der er en knastkædestrammer på cylinderen.
Så sidder der 2 skinner ved kæden.
Tjek at de sidder korrekt og nulstil knastkædestrammeren og sæt den på og som det sidste sæt fjederen og bolten så justere den sig selv.

Prøv og skru bolten af som holder svinghjulet og se at der sidder en woodruff key sådan at svinghjulet ikke kan dreje på akslen. Du behøver ikke tage svinghjulet af for at se det.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... nghjul.php

Så træd nogle gange på kickstarteren og tjek at mærke står korrekt på tandhjul og svinghjul.

Du kan tage nogle billeder og lave en video så vi kan høre lyden.
Brugeravatar
MKMJ
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af MKMJ »

Har efterset knastakselkæde flere gange, den sidder på yderste tandhjul som den skal på krumtapakslen. Kædestrammer og skinner sidder også som det skal.

Men kan se at knastakslehjul igen er kommet ud af kurs i forhold til de markeringer der er på hjulet og i forhold til svinghjulets markering T-mærket.
noten til svinghjulet på krumtapakslen th. på Scooter sidder også som den skal. Prøver at justere knastakselhjul igen, samle og starte og filme mens den står i tomgang.
Brugeravatar
MKMJ
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af MKMJ »

Hermed to små film med Baotian Scooter film 1.: første start (kold) efter justering af knasakselhjul og kæde, samt svinghjul. I tomgang.
film 2.: efter efterfølgende af have kørt ca. 250 M med fuld gas ca. 25 km/t. ifølge speedometer. tomgang.
Brugeravatar
MKMJ
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af MKMJ »

Baotian 49QT-9 koldstart - tomgang.mov
(7.25 MiB) Downloadet 1078 gange
Vedhæftede filer
2..mov
(3.57 MiB) Downloadet 1076 gange
Senest rettet af MKMJ 10. december 2015 14:49, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Syntes det lyder som om der er noget som er løst.
Måske knastkæden eller variatoren.
Men hvis du siger den går ud af justering af sig selv så må det vel være knastkæden.
Tjek at knastkædestrammeren virker som den skal og at den kan nulstilles og at palen kommer ud når du sætter fjederen ned i og bolten på.
Du kunne også prøve at skrue knastkæde strammen af også selv står og trykke ned på skinnen også starte motoren så kan du selv justere trykket og mærke om kæden hopper. Men der er jo nok en chance for at ødelægge noget hvis du gør det så pas på.
Brugeravatar
MKMJ
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af MKMJ »

Variator skal vel være bevægelig der hvor den sidder på krumtapakslen bag ved blæsehjul og startkrans. Der er kommet komplet nyt variatorkit på, hus med bagplade - centerbøsning og ruller. Variatoren bliver kun holdt på plads på krumtapakslen med startkransen og efterfølgende møtrik.

Men nu har jeg skilt ad igen, taget startkrans - blæsehjul og variator af krumtapakslen i venstre side af scooter. Når jeg vrikker med svinghjulet i højre side kan man se en del slør 1,5-2 mm lodret og 0,5 mm vandret. Mon ikke det er årsagen til hele balladen ?

se film :http://scootergrisen.org/forum/download/ ... ew&id=3663
Vedhæftede filer
Krumtapaksel, variator siden.mov
(1.56 MiB) Downloadet 1175 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ligner der er for meget slør op og ned så lejerne er nok ødelagt.
Tror slet ikke der er noget slør op og ned på min.
Det er vist normalt at der er sidelæns slør fordi de yderste lejeskåle sidder ikke fast i motorblokken, så krumtappen kan glide lidt fra side til side.

Det kunne måske være motoren har kørt uden motorolie. Men det bare et gæt.
Det skal nok blive dyrt og lave den i forhold til hvad en ny koster og tage lang tid.
Besvar