Bycykler i København

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Bycykler i København

Ulæst indlæg af GYS »

Har nogen prøvet de nye bycykler i København?

Jeg forventer ikke, at de kan leve op til scootere - men måske, er de et godt alternativ til bus og gå-ben, hvis man ikke har en scooter med. Hvis man har abonnement, er de gratis til små ture og koster 6 kr. i timen ved ture over 30 minutter. Dertil er altid gratis, at stille en bycykel på plads.

Da jeg er flyttet fra København, har jeg desværre ikke haft mulighed for at prøve en. I nat, fik jeg dog lejligheden i en drøm/mareridt. Og det gik fint derudaf. Bilerne var helt væk fra vejene, og vi kørte frit over alle optrukne striber. De fleste cykler, valgte at køre på midten af vejen. På vejen op til en butik var der gruset, og jeg havde svært ved at få den tunge el-cykel med op - den lavede hjulspind. Og naturligvis grinte de andre cykelister, der kørte på en normal let-vægter af mig, og sagde at de aldrig havde set en cykel, der ikke kunne klare "bakken" før... Da det endeligt lykkedes at komme op af bakken, fik jeg den heldigvis lige stoppet med begge bremsere, inden jeg nåede butiksruden. Herefter tog jeg hjem, da jeg skulle oplade el-cyklen. De andre - de fortsatte ud i byen, for at more sig. Systemet i drømmen, var mere veludviklet end det nuværende københavnske system - der var udviklet letvægtsstandere, som man kunne tage med sig, og placere hvor man vil. De havde indbygget GPS og kunne ses på kortet. Jeg havde selv sat to standere udenfor, hvor jeg boede. Så der var en ekstra, hvis en var i stykker. Jeg nåede hjem til tiden, og kom ikke ud at more mig - men jeg havde også et par opgaver, der skulle løses inden næste dag. En skulle have ordnet en forstærker, hvor der enten var en fejl på nogle dioder eller feedback, og jeg fik vist hvordan kurverne så ud fra skopet. Da jeg så vågnede, kunne jeg jo tænke over, hvad forstærkeren fejlede. Derudover havde jeg lovet, at lodde et tastatur sammen, som en godt vil se fungerede dagen efter.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Bycykler i København

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har hverken prøvet dem eller hørt om dem.
Har prøvet de "gamle" som er dem jeg kender og de er da meget og prøve men man blive hurtigt træt af dem fordi de ruller så dårligt men det jo også fint nok fordi så cykler folk ikke så langt væk med dem.

Hvis det kræver abonnement og man skal betale for det så er det ikke gratis.
Også syntes jeg charmen ryger hvis det er en klub.
Det fede ved de "gamle" bycykler som er de eneste jeg kender er at man bare putter en mønt i også cykler man også får man mønten tilbage når man finder et sted til den.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

Og ligesom med de gamle bycykler blev stjålet/hærget, bliver de nye det sikkert også.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Du kan læse om den på http://bycyklen.dk/da/
Det er muligt at betale direkte med betalingskort på el-cyklen, men så er prisen høj.
Hvis du finder en el-cykel, der ikke er udlejet, så kan du sætte den gratis på plads i stander. Det koster et gebyr hvis den ikke tilbageleveres i standeren.
Med abonnement der koster 70 kroner om måneden, skal du ikke betale for den de første 30 minutter. Herefter er det 6 kroner i timen.

El-cyklen er lavet helt igennem af kvalitetskomponenter, der skulle holde mange år, og tysk produceret. Der er Falck abonnement på den, og ud over at sørge for de repareres, så sørger Falck også for, at de står rimeligt fordelt. Der er ingen reklameskilt på, og de er ikke finansieret af et reklameselskab som de gamle - hvor idéen var, at man tog en reklameskilt, og satte to hjul under. Og samtidigt fik eksklusive rettigheder til at gratis kunne reklamere på søjler i København. El-cyklen er i gang med at blive en eksport succes og de første er sendt til Norge. Sadlen indstilles nemt til den ønskede højde, med samme system som kendt fra kontorstole.

Virksomheden gobike er non-profit, og overskud går til København og Frederiksberg kommune der investerer 100 mio kr. i projektet. Computeren indeholder services som rejseplanen, der er GPS, og indbygget rejsekort automat. Rejsekortet systemet er implementeret, da DSB også har skudt et beløb i projektet.

Der har været en del debat om el-cyklerne, da mange mener det er misbrug af deres skattepenge. Sjovt er det, at når de samme mennesker spørges om, hvorfor der skal være 1000 kr. tilskud til en billet i det kongelige teater, og teatrene have et tilskud på 100 mio kr. årligt - så mener de, at det ikke vedrører sagen, og at det skal der ikke røres ved. Om de 100 mio kr. kommer ind ved jeg ikke, men jeg syntes det er et spændende projekt, og det bliver spændende at se, om det påvirker trafikken i København. Andre typer offentlige transportmidler får også tilskud, og der gives per år et tilskud på flere hundrede mio til servicebusserne per år. Her er de 100 mio for 10 - 15 år. Og systemet tjener måske penge nok til, at det kan fortsætte i endnu flere år.

Der vil komme ca. 2000 el-bycykler i København og Frederiksberg, efterhånden som de rulles ud. Nu er der kun 30, så der er ikke mange der har fundet ud af, at de er der.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Jeg er ikke så glad for de deler det op i dem der må være med og dem der ikke må.
De kræver tilmelding med telefonnummer og kreditkort oplysninger men det vil jo så udelukke en del.
Jeg syntes hvis de skal lave sådan noget så skal de gøre det så alle kan være med ikke sådan en klub.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Du behøver ikke, at have oprettet dig som bruger på nettet. De skulle kunne betales med almindelig rejsekort så vidt jeg ved, men uden abonnement er prisen 25 kroner per påbegyndt time.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ja og hvad skal du ikke oplyse for at få et rejsekort ?
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har endnu ikke købt et rejsekort, da jeg hamstrede en stor stak ti-turskort, før at rejsekortet kom. Så vidt jeg husker, skulle findes et anonymt rejsekort.
Senest rettet af GYS 23. august 2014 20:26, rettet i alt 2 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Kan huske det var i TV at det kostede mere hvis man ville have et upersonligt rejsekort.
Ved ikke om det er lavet om.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

På rejsekorts hjemmeside, står et personligt rejsekort koster 0 kroner. Et anonymt koster 80 kroner.
Et anonymt rejsekort er upersonligt og kan bruges af flere personer.
Der er mindre rabat med anonymt rejsekort.
Besvar