Udstødning med to begrænsninger?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mesterton
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Aprilia Mojito Custom EU 45

Udstødning med to begrænsninger?

Ulæst indlæg af mesterton »

Hej Folkens.

Jeg har netop skiftet udstødning på min Aprilia Mojito Custom, fra den originale til en ny Tecnigas Basic. Den gamle var ved at ruste igennem og kom med mislyde. Mit spørgsmål er om der er nogen der ved hvad dette rør gør? Billede

Der sad en slange på med et spændebånd som vi pillede fra, men kunne ikke bestemme hvad den sad der for. Vi prøvede at holde for slange med tændt motor, men der var hverken sug eller træk ...heller ikke olie eller benzin!

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på dette, og hvad skal jeg eventuelt gøre med slangen som nu bare hænger fri? Er det måske en ekstra begrænsning udover blindrøret?

med venlig hilsen
Sebastian
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Re: Udstødning med to begrænsninger?

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg kan ikke se hele billedet, så du må skalere det ned i en passende størrelse.

Din udstødning er formentlig med katalysator, så derfor er det sandsynligvis røret til friskluftsystemet du ser. Der skulle gerne gå en slange over til variatorhuset. Hvis det er en 30'er du har, så er en tegnigasudstødning ulovlig at montere. Er det en 45'r, er den lovlig sålænge der sidder en begrænsning i svanehalsen, i form af en ring eller tragt.
Brugeravatar
mesterton
1. Rang
1. Rang

Tak for svaret.

Så skulle billedet være noget mindre. Billede
Det er en 45'er og der sidder en begrænsning i svanehalsen på den nye udstødning men den har sgu givet noget spark til scooteren, men det skyldes nok at den gamle udstødning ikke havde saft eller kraft mere. Hvad gør jeg med den slangen der går over til variatorhuset? Lader den være eller skal den blændes? Den kan jo ikke monteres på en nye Tecnigas.

hilsen
Sebastian
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

mesterton skrev:Tak for svaret.

Så skulle billedet være noget mindre. http://s9.postimg.org/tfgkpo8sf/IMG_0972.jpg
Det er en 45'er og der sidder en begrænsning i svanehalsen på den nye udstødning men den har sgu givet noget spark til scooteren, men det skyldes nok at den gamle udstødning ikke havde saft eller kraft mere. Hvad gør jeg med den slangen der går over til variatorhuset? Lader den være eller skal den blændes? Den kan jo ikke monteres på en nye Tecnigas.

hilsen
Sebastian
Det rør, er til det jeg kalder røgvenderen, også kaldet friskluftsystemet. Er det svanehalsen, der er ekstra lyd fra :)? Isåfald, kunne du jo nøjes med, at købe en ny. Men det er nok halvsvært at finde det til den? Du piller slangen af og blænder hullet i variatorhuset med en prop eller lignende ting.
Brugeravatar
mesterton
1. Rang
1. Rang

Det vil jeg gøre med det samme. Tak for svaret.

Hilsen
Sebastian
Besvar