Benzin fra karburator på en 139QMB 4 takts motor

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
KinaScooter
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: Kina HT50QT-36 Nordia M5

Benzin fra karburator på en 139QMB 4 takts motor

Ulæst indlæg af KinaScooter »

Hej,
Ville blive glad hvis nogen kunne hjælpe.
Efter vinteren forsøger at starte min Kina Scooter en Nordia H5 med 139QMB motor.
Motoren går fint i ca. 30 sek og så begynder der at løbe benzin ud fra karburator og ind i luftfilter.
Alle slanger er checket og der er ingen brud.

Skifter brændstoffilter, brændstof hane (vakuum) og køber ny karburator og monterer.

Starter knallerten og nøjagtig samme problem. Efter ca. 15- sekunder begynder der at løbe brændstof ud fra den helt nye karburator og det løber igen ned i luftfiltret.

Er der nogen der kan hjælpe med at fortælle mig hvad jeg kan gøre ville jeg blive rigtig glad.
Tak
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Benzin fra karburator på en 139QMB 4 takts motor

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og skru dækslet af benzintanken og se om det sker igen.

Prøv og tag benzinslangen af karburatoren og peg den ned i en benzindunk også tag vakuumslangen af indsugningsstudsen og sug i den.
Der skal kun komme benzin ud af benzinslangen når du holder et sug. Når du stopper med at suge skal benzinen stoppe.

Der sidder en ventil ved svømmeren i karburatoren som skal stoppe benzinen når der er et bestemt niveau i karburatoren.
Hvis den ventil ikke lukker så bliver der ved med at komme benzin når motoren køre.
Kontroller ventilen og huller hvor ventilen sidder i og svømmeren er tæt.

Også skal karburatoren sidde i korrekt vinkel.
Brugeravatar
KinaScooter
2. Rang
2. Rang

Hej,
Mange tak for hjælpen.
Det hjalp på benzin udslippet fra karburatoren - ved at skrue dækslet af. Herunder trykprøvning af vakuum funktionen. Der løber kune brændstof igennem når der suges i slangen.
Der løber dog fortsat benzin ned i luftfiltret når jeg forsøger at starte knallerten. Selv med den helt nye karburator på som jo ikke burde have nogen form for urenheder i og burde være indstillet korrekt?
Hvordan får jeg stoppet benzin udlæbet ned i luftfiltret (selve filtret fyldes med brændstof og det strater med at dryppe ud forneden). Kan jeg iøvrigt starte knallerten med luftfilterdækslet af.
Endnu engang tak for hjælpen - håber at komme i mål;.)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Det kan være dit benzinfilter ikke virker som det skal så der kommer snavs ned til nåleventilen.

Tag nåleventil og svømmer af karburatoren også pust ned i hullet hvor nåleventilen sad også hold din hånd der hvor benzinslangen sad så kan det være du kan se om der var kommet noget snavs ud.

Også kig på spidsen af nåleventilen, den skal være fin og ren.

Du kan sikkert godt starte den uden luftfilter men det kan nok ikke anbefales og køre uden luftfilter.
Brugeravatar
KinaScooter
2. Rang
2. Rang

Tak for hjælpen - jeg prøver videre, idet jeg går ud fra at det må være fordi karburatoren lukker benzin ned i indsugningsstudsen som er forbundet med luftfiltret, hvilket formentlig skyldes at svømmer og nål ikke lukker rigtigt. Det undrer mig med en helt my karburator? Igen tak for din hjælp - godt med lidt hjælp fra andre med erfaring med de to hjulede:-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Bare fordi noget er nyt betyder ikke at det er rent eller god kvalitet.
Gummikvaliteten er vist tit dårlig på kinesiske scootere.
Når du skruer bunden af karburatoren så prøv og læg mærke til og der ligger noget i bunden som kunne give et hint til hvad der kunne være i vejen. Måske ligger der noget sort eller hvidt fnuller.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Ulæst indlæg af Kymconørden »

KinaScooter skrev:..karburatoren lukker benzin ned i indsugningsstudsen som er forbundet med luftfiltret
Hej.
Undrede mig lige.. :think:
Mener du at benzinen kommer ind i indsugningsstudsen og filter, via den slange der sidder på studsen og går til benzin-hanen?

Det er fordi du skriver "lukker benzin ned" som om det kommer oppefra og ind i indsugnings-studsen?
Brugeravatar
KinaScooter
2. Rang
2. Rang

Hej,
Tak for dit svar. Lukker ned er nok ikke det rigtige udtryk. Men det jeg kan konstatere er at benzinen når jeg forsøger at starte motoren løber in i det store plastik indsugningsrør og videre ud i luftfiltret og drypper ned fra bunden.
Hvorfor løber benzinen fra karburator og ud i luftfiltret og hvad kan jeg gøre for at stoppe dette udover de gode forslag som i allerede har anført? Jeg tænker selv at det måske kunne være automat chokeren der ikke får det rigtigt elektriske signal, og derfor svømmer benzin ind i luftgiltret.
Tak igen - jeg prøver at rense den nye karburator og så må vi se.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ok, undrede mig bare over at det også sker med den nye karburator og måske du havde fået sat slangerne forkert på, så benzinen løb direkte ned i studsen :o

Chokeren kan det ikke være. De mængder den leverer er alt for små til at lave oversvømmelse.
Hvis karburatoren bliver ved med at løbe over (i luftfilter og indsugningsstuds) kan det nærmest kun være den svømmerventil der nævnes.
Du kan teste ventilen på en afmonteret karburator ved at sætte et stykke slange på benzin-tilgangen og puste i den mens du vipper karburatoren fra side til side så svømmeren åbner og lukker. Du vil tydeligt kunne mærke om luften blokeres helt.
Men mystisk det lige skulle ske 2 gange...
nål.jpg
nål.jpg (34.21 KiB) Vist 7025 gange
Brugeravatar
KinaScooter
2. Rang
2. Rang

Mange tak for dit svar. Det er meget hjælp og jeg tro fejlen er ved at være indkredset.
Jeg prøver mig frem og tak til alle som har hjulpet med god råd og vejledning.
Skriver indlæg når problemet er løst til gavn for forhåbentligt andre.
Tak for hjælpen
Besvar