Ruller i variator, vægt???

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
reptiled
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. marts 2013 21:05
Scootere: Baotian BT49qt-7
Geografisk sted: Aalborg

Ruller i variator, vægt???

Ulæst indlæg af reptiled »

Hey!

Jeg har tænkt på om der er nogen måde at regne sig frem til hvor mange gram ens ruller skal være, eller om det simpelthen bare er et købe et lager og starte fra en ende af? Har endda svært ved at finde standard vægt på rullerne til min f.eks. Og det er måske endda stadig individuelt hvilken vægt der passer til hvilken maskine osv.
Brugeravatar
reptiled
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. marts 2013 21:05
Scootere: Baotian BT49qt-7
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ruller i variator, vægt???

Ulæst indlæg af reptiled »

- Og tryk på egentlig lidt det samme spørgsmål i den anden ende, hvor stort et tryk på fjederen osv...
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Ruller i variator, vægt???

Ulæst indlæg af Fut »

Det med ruller er der skrevet en milliard millioner indlæg om på de forskellige fora men jeg skal gerne forsøge at koge det ned til noget der kan forståes.

Rullerne der presser variatorskiven ind kæmper mod den fjeder der sidder i koplingsenden. Fjederen har til formål at holde remmen stram så den ikke glider når motoren trækker. Jo stærkere motoren er jo strammere skal fjederen være, men da varmetabet bilver større jo strammere fjederen er vil man gerne have en fjeder der er så slap som muligt. Varmetab = mindre km/l.

Når fjederen har kørt i nogen tid bliver den lidt slappere og bliver nemmere at trykke sammen. Det er derfor ikke ens for to knallerter hvilken vægt at rullerne skal have. Den eneste måde at finde den rette vægt til ens egen knallert er at prøve sig frem. De professionelle har en bænk de sætter knallerten op i ås de hurtigt kan prøve men som perlegrusmekaniker må man samle og køre en tur hver gang man har sat et nyt sæt i. I lighed med omdysning er det et langsomt og kedeligt job men det betaler sig at gøre det rigtigt.

Man kan vist købe et prøverullesæt til en fornuftig pris, ellers må man bare købe nogle billige ruller. Når man så har fundet den rigtige vægt sætter man nogle gode kvallitets ruller på. :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ruller i variator, vægt???

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan du ikke bare købe nogen standard ruller hos en baotian forhandler til din model ?

Det gjorde jeg til min Kymco og der vidste jeg heller ikke hvad vægt de skulle have men der ståd så 6.5gram på pakken.
Brugeravatar
reptiled
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. marts 2013 21:05
Scootere: Baotian BT49qt-7
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ruller i variator, vægt???

Ulæst indlæg af reptiled »

Hey! Okay, blev da lidt klogere. Jo, jeg har købt et sæt standard ruller, som skal snart skal i.
De gamle ser noget slidte ud, og vejer nok en del mindre nu.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ruller i variator, vægt???

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Står der ikke på pakken hvad vægt de har ?

Det der bliver slidt er plastikken det vejer ikke så meget. Vægten kommer fra det metal der er inden i. Så selv hvis du tog alt plastikken af så ville den nok ikke veje særlig meget mindre.
Besvar