Råd og hjælp til køb af 45'er

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Petersen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13. oktober 2012 09:50

Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af Petersen »

Hej alle
Jeg skal have mig en 45'er efter at have solgt bilen og håber, at nogen kloge hoveder, her på dette udmærkede forum, kan give mig lidt råd og vejledning.
45'er fordi, der er lidt for mange ladcykler på cykelstierne her i området.
Jeg er 190 cm høj, vejer 120 kg. og bruger str. 45-46 i sko. Så jeg skal altså have fundet en større model. Plads til str. XL hjelm enten under sæde eller i evt. topboks.
Det skal også være en model, der ikke taber pusten, hvis der er lidt modvind. Jeg ved så ikke, hvor stor forskel der er mellem 2- og 4-takter, hvad det angår. Jeg kan se, at 4-taktere generelt er opgivet til at have færre HK(kw) end 2-taktere. Er der stor forskel på de forskellige motorer, hvad angår effektiv ydelse, eller er det blot reklamegas?
Kvaliteten skal være selvfølgelig ok.
Pris? Jeg vil nok begynde at ømme mig ved 15-16000,-. Det vil gøre rigtig ondt lige under de 20000,-
Kørselsbehov? Hovedsagelig småture på 6-8km, men engang imellem 30-40km hver vej.
Hvilke forhandlere i Københavns-området yder god service og kan anbefales?
Man bør vel kunne forhandle sig til en vis kontantrabat ? Eller er det helt udelukket?

Jeg håber nogen vil tage sig tid til at hjælpe en ældre newbie med disse måske banale spørgsmål.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan tage ud i nogen butikker og prøve og spørge om du må sidde på nogen af scooterne.
Der er nok en masse af de mindre du kan sorter fra hurtigt fordi styret går på dine ben når du drejer.
Du kan se forskellige steder på kortet : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... anmark.php
Besøg for eksempel Enghave motor, Italian bike store, scootercity, PP cykler og en af de jupiter cykler der har scootere.

2 takt giver så vidt jeg ved i teorien dobbelt så meget motorydelse fordi tændrøret giver gnist hver gang stemplet er i top, hvor på en 4 takt er det hver gangen.
Tilgengæld køre en 4 takt gerne længere på literen.

Jeg købte min scooter hos PP cykler det gik ikke så godt så vil ikke anbefale det sted. Du kan læse min anmeldelse på trustpilot.

Prøv og kig efter mærker som Aprila, Piaggio, Honda, Yamaha, Derbi, Gilera, Vespa nu hvor du har råd til sådan nogen. Det nok de bedste.

Ellers hvis det skal være lidt billigere og du også skal have råd til hjelm og låse så kan du prøve og kigge efter PGO, Kymco, Peugeot, Sym.

Du kan prøve og læse her.
http://www.trustpilot.dk/review/www.scootercity.dk
http://www.trustpilot.dk/review/www.enghave-motor.dk
http://www.trustpilot.dk/review/www.ppcykler.dk
http://www.trustpilot.dk/review/www.jupitercykler.dk
Og her i forummet er det også meningen at folk kan skrive om deres oplevelser men det er der ikke så mange der har gjort : http://scootergrisen.org/forum/viewforum.php?f=7
Brugeravatar
Petersen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13. oktober 2012 09:50

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af Petersen »

Tak for hurtig og brugbar respons.
Jeg er blevet foreløbig blevet anbefalet en Honda Vision og Yamaha Neos. de ser umiddelbart ud til at være bygget til små kinesere, men jeg må nok ud og finde et sted, hvor de har dem stående.
Piaggio har jeg også fået anbefalet, men fik også at vide, at de har problemer med forgaflen. Jeg ved så ikke om det stadig er et problem, eller om de har ændret modellerne.

Dine links til Trustpilot gav mig godt nok lidt at tænke over. Jeg håber ikke det generelt er standarden indenfor Scooterforhandlere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Folk skriver måske også mest på trustpilot hvis de har haft en dårlig oplevelse for at advare andre hvor man måske ikke skrive derinde hvis man har haft en god oplevelse.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af Katana »

Den eneste 45 km/t på det danske marked, der er bygget til en voksen mand, er efter min mening PGO T-Rex - på den model er der plads til fødder og mave. Anden model kunne være Piaggio Fly hvor der er plads.
Jeg har selv Honda Vision, og som du ganske rigtig påpeger, er den meget kompakt!

Du kunne også kigge efter SYM Symphony, som er en stærk 4-takter. Alle 3 koster omkring 15.000 kr
Brugeravatar
Petersen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13. oktober 2012 09:50

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af Petersen »

Katana skrev:Den eneste 45 km/t på det danske marked, der er bygget til en voksen mand, er efter min mening PGO T-Rex - på den model er der plads til fødder og mave. Anden model kunne være Piaggio Fly hvor der er plads.
Jeg har selv Honda Vision, og som du ganske rigtig påpeger, er den meget kompakt!

Du kunne også kigge efter SYM Symphony, som er en stærk 4-takter. Alle 3 koster omkring 15.000 kr
Jeg har nu været lidt rundt og prøve de forskellige forslag og indtil nu har Piaggio Fly ( 125'er godt nok) været bedst mht. plads til benene.
Udseendet vil jeg så ikke kommentere. Det er jo nok bare mig der ikke kan se det geniale i italiensk design.
Underligt nok er der ikke plads til knæene på en T-rex, selv om den ser meget stor ud. På den anden side: Hvor tit har man styret drejet helt i yderstilling?
Jeg har forsøgt at finde en Honda Vision, men det er endnu ikke lykkes. Jeg kan se, at du Katana, har sådan en. Hvordan er benpladsen på den i forhold til Piaggioen?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er noget ged hvis du er midt i et sving og styret går på benet sådan at dit sving bliver forstyrret.
Brugeravatar
Petersen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13. oktober 2012 09:50

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af Petersen »

scootergrisen skrev:Det er noget ged hvis du er midt i et sving og styret går på benet sådan at dit sving bliver forstyrret.
Jeg kan godt se, hvad du mener. Man kan hurtigt få et alvorligt problem, hvis det sker med en rimelig hastighed.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg var lige ud og prøve på min scooter og der rammer styret/hånden midt på låret kun lige det sidste stykke man drejer så det er let nok og flytte benet lidt til siden.
Det værre hvis ens ben ligesom er låst at man ikke kan flytte det når det gælder.
Det nok ligesom og køre med sidestøttebenet slået ud så kommer der lige en overraskelse når men ligger og er ved at dreje.
Brugeravatar
Petersen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13. oktober 2012 09:50

Re: Råd og hjælp til køb af 45'er

Ulæst indlæg af Petersen »

Igen en dag med kig og prøvesidning. Denne gang var jeg heldig, at se lidt på Honda Vision. Den er ikke speciel køn, men den har forbavsende god plads til benene. Den blev iøvrigt igen anbefalet som bedste køb.
Jeg kunne godt falde for fristelsen. Med andre dæk, en topboks, der kan rumme en voksen hjelm. Så kunne man være godt kørende.
Det bedste er næsten, at den ikke støjer mere end konens symaskine :)
Jeg ville gerne have set en grå. Skidt og snavs er nu ikke så let at se så. Der er åbenbart leveringstid på den farve. Hvid eller sort kan man få nu og her.
Må tænke lidt mere !

Jeg kan også se, at de tyske brugere klager over en meget hård og brat begrænsning (40-45 på GPS). Så dernede har Honda åbenbart accepteret, at man monterer Polini vario uden at miste garantien. Det skulle give nogen få km. på toppen. Vi er nok ikke så heldige i DK, at det vil blive accepteret.
Besvar