GPS tracker

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 376
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Der er rigtigt, at de her tags ikke er særlig gode sammenlignet med en rigtig gps-tracker. Jeg orkede bare ikke at skulle gennemtrawle nettet for at finde en tracker der kunne opfylde ønskerne. Endsige installere den og trække ledninger osv. Strøm er det største problem. Det nemmeste for mig ville være at skifte powerbank til trackeren engang imellem. Men jeg ved ikke hvilke trackere der fungerer med ekstern strøm på den måde, og tyveknægte vil også hurtigt kunne gennemskue arrangementet.
Fast strøm fra scooterens batteri... hmm, de står nogle gange stille i 4 uger af gangen fordi jeg er på længere rejser. Jeg kan ikke gennemskue om det er smart. Hvis den bliver stjålet slut uge 3, er der så strøm nok til at tracke den en hel masse. Og det er vel også ret nem for en tyv at se om der er ekstra kabler fra batteripolerne, hvis det er sådan man tilslutter. 2 måneders batteritid ville være rart. Og billigt og præcist. Jeg har 3 køretøjer der skal trackes, så det løber op hvis de koster +1000 kr hver.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg købte i sin tid min tracker til ca. 120 kr. Men, det var også dengang hvor moms og told ikke blev opkrævet for pakker under 80 kr. og min åbenbart havde en værdi under 80 kr. på pakken.

Men, det er lidt besværligt. Og jeg købte flere trackers for at teste dem. Nogen kom ikke til at fungere. Og, der var stor forskel på strømforbruget. Jeg fandt en OBD tracker til bilen, som har indbygget batteri, og kun bruger et par milliampere. Det har aldrig givet problemer. SinoTrack ST-901 gav derimod problemer - jeg købte den første hos DealExtreame, og det viste sig, at det ikke var SinoTrack de solgte, men en der lignede på en prik! Men, det var en anden producent, og der var ikke beskrevet hvordan den skulle bruges med hensyn til SMS. Ingen vejledning eller noget. Jeg mener, at de endda krævede et betalt abonnements, for at den kunne fungere. Så den blev smidt ud. Senere fik jeg den rigtige, og jeg mener jeg fik den presset ned på ca. 2mA. Det afhænger meget af opsætningen, hvor langt man kan få den ned. Mange bruger alt for meget strøm, og kan ikke gå ned under 50 mA. Og så bliver batteriet flad hurtigt.

Det er besværligt at installere. Skal det gøres korrekt, så skal den både have forbindelse til direkte strøm fra batteriet, og til strøm fra tændingen. Og ST-901 har også mulighed for, at den kan afbryde muligheden for at starte ved hjælp af et relæ.

Den nye version koster ca. 300 kr. på amazon.de - og den gamle ca. 200 kr. Den nye tager 4G master, og ikke kun 2G, og den indeholder også et batteri. Det er en udmærket tracker, men den kræver installation, og det er en stor fordel, hvis man er rutineret i at bruge multimeter og laver en forsøgsopstilling, så man kan måle strømforbruget ved de forskellige opsætninger, inden den monteres. Så vidt jeg husker, er det også svært at måle strømforbruget, fordi det står og skifter hele tiden, og det er middelforbruget man ønsker, så jeg måtte lave noget elektronik for at måle middelforbruget.

Får man en der bruger for meget strøm, så kan man eventuelt sætte den til efter tændingen, så den kun får strøm når der er tænding på. Der er større risiko ved tyveri, men hvis man kun ønsker at kunne se hvor man har kørt, så er det en god løsning. Her skal man ikke tænke på dræning af batteriet. Man kan så ikke få forbindelse med den, uden at der skal sættes tænding på. Men, den kan sættes til at uploade GPS koordinater til en server, så man kan se hvor den har kørt på kortet. Det er en god mulighed for den gamle uden indbygget batteri. Jeg ved ikke, om det fungerer når det er batteriudgaven.

Selvom ST-901 har et lavt strømforbrug, så valgte jeg at sætte den på efter tændingen, så der ikke bruges strøm når den er slukket. Det betyder, at den er mindre kritisk med opsætningen, så man behøver ikke at tænke over strømforbruget. Jeg kan godt lave en opsætningsvejledning til den gamle, hvis der er interesse for det. Den vil måske også virke med den nye - jeg tror de fungerer ens, men der kan være forskelle. Den gamle fandtes vist også i en version med batteri. Min er uden batteri.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 376
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Nu "hænger" den anden smarttag og viser en position 3 km fra, hvor den reelt er. Og det har den gjort i 2 dage.
Så de ryger i den Blå Avis.
PS: Samsung skriver ellers at man kan montere tags på sin hund eller sit barns rygsæk. Men det bliver da ikke mere præcist end montering i en bil.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 19. oktober 2024 20:41 Nu "hænger" den anden smarttag og viser en position 3 km fra, hvor den reelt er. Og det har den gjort i 2 dage.
Så de ryger i den Blå Avis.
PS: Samsung skriver ellers at man kan montere tags på sin hund eller sit barns rygsæk. Men det bliver da ikke mere præcist end montering i en bil.
Du mangler nok en person med en Samsung Galaxy telefon med NFC slået til der kommer i "snakke" afstand af brikken. Men det er da heldigt det ikke er dine nøgler du har bundet brikken til. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 376
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: Men det er da heldigt det ikke er dine nøgler du har bundet brikken til. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Haha ja, eller en hund. Det ville da være trist.
Jeg tror simpelthen, at de her tags er lavet til storbyer eller andre lande end Danmark. Jeg kunne forestille mig at de fungerede fint i byer som Seol eller Tokyo. Men ikke nødvendigvis i Kolding hehe
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis du skal have en GPS tracker, så det bedste en med rigtig GPS, som du f.eks. sætter på efter tændingen.

Derved undgår du, at den dræner batteriet. Du sætter den op til at kontakte en server via GPRS, så den uploader positionen så snart der er tænding på. Du kan på et viklårligt tidspunkt gå ind på serveren og hente rapporter, hvor du kan se hvor den har kørt, hastighed osv.

Skal du konfigurere den sendes en SMS til den, og det er nødvendigt at tændingen er på, og den står et sted hvor der kan fås forbindelse. Det er ikke altid muligt indendøre.

Du kan kun få positionen via SMS når der er tænding på. Så den skal sættes til at bruge en server, hvis den skal fungere uden tænding på. GPRS er også meget billigere end SMS. Med taletidskort koster GPRS ca. 40 kroner per gigabyte, mens SMS koster 50 øre per styk.

For en GPS regner man normalt med at den bruger op til 50 megabytes per år. Så du skal regne med ca. 20 år for 40 kroner ved et taletidsabonnoment.

Det er dog nødvendigt, at tænde den en gang i mellem, for at holde abonnomentet aktivt. Du kan tjekke på serveren hvornår den er registreret sidst, og hvis det f.eks. er registreringer indenfor sidste måned, så er ikke nødvendigt at gøre noget.

Det er også muligt at tjekke data for taletidskortet på udbyderens side, og se om der har været datatransport indenfor de sidste par måneder. Har der ikke været datatransport, så skal du tænde den, og sende en SMS til den, som den svarer. Samtidigt forbruges af abonnomentet og det holdes i live, så du ikke skal have nyt taletidskort og til at skilde den ad, for at sætte det i. Det er så besværligt, hvis du har skjult den et besværligt sted.

På nyere scootere og motorcykler er der ofte nærlys på, så snart at tændingen er på. Så kan man tage strømmen fra lyset et sted.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 20. oktober 2024 11:57 Hvis du skal have en GPS tracker, så det bedste en med rigtig GPS, som du f.eks. sætter på efter tændingen.

Derved undgår du, at den dræner batteriet. Du sætter den op til at kontakte en server via GPRS, så den uploader positionen så snart der er tænding på. Du kan på et viklårligt tidspunkt gå ind på serveren og hente rapporter, hvor du kan se hvor den har kørt, hastighed osv.

Skal du konfigurere den sendes en SMS til den, og det er nødvendigt at tændingen er på, og den står et sted hvor der kan fås forbindelse. Det er ikke altid muligt indendøre.

Du kan kun få positionen via SMS når der er tænding på. Så den skal sættes til at bruge en server, hvis den skal fungere uden tænding på. GPRS er også meget billigere end SMS. Med taletidskort koster GPRS ca. 40 kroner per gigabyte, mens SMS koster 50 øre per styk.

For en GPS regner man normalt med at den bruger op til 50 megabytes per år. Så du skal regne med ca. 20 år for 40 kroner ved et taletidsabonnoment.

Det er dog nødvendigt, at tænde den en gang i mellem, for at holde abonnomentet aktivt. Du kan tjekke på serveren hvornår den er registreret sidst, og hvis det f.eks. er registreringer indenfor sidste måned, så er ikke nødvendigt at gøre noget.

Det er også muligt at tjekke data for taletidskortet på udbyderens side, og se om der har været datatransport indenfor de sidste par måneder. Har der ikke været datatransport, så skal du tænde den, og sende en SMS til den, som den svarer. Samtidigt forbruges af abonnomentet og det holdes i live, så du ikke skal have nyt taletidskort og til at skilde den ad, for at sætte det i. Det er så besværligt, hvis du har skjult den et besværligt sted.

På nyere scootere og motorcykler er der ofte nærlys på, så snart at tændingen er på. Så kan man tage strømmen fra lyset et sted.
Hmm, du har vist helt glemt og tænke over hvordan du kan få køretøjets øjeblikkelige position hvis tyveknægten "bare" læsser Stens scooter på en trailer eller i en kassevogn og stille og roligt triller til langbortistan med køretøjet ?

I øvrigt er det meget brugt at en tyveknægt omplacerer et stjålent køretøj/maskine til et andet sted og venter et stykke tid for at se om der er en GPS enhed placeret i det. Står køretøjet/maskinen stadig på samme sted eksv en uge efter er der en meget stor chance for tingen er GPS fri. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af GYS »

Ja, det er altid et problem. Hvis den læsses ind i en lukket kassevogn, så hjælper GPS intet. Og sættes den på efter tændingen, kan positionen først ses når der sættes tænding på, og kun hvis de ikke har fundet GPS'en inden.

Det er også grunden til at jeg har sat den på efter tændingen - fordelen ved at den får strøm direkte fra batteriet, og er på hele tiden er ikke stor. Hvis den læsses ind i en varevogn, så er der stadigt normalt ingen kontakt inde i en lukket varevogn hvis den er radiotæt. Måske er lidt større chance for, at få forbindelse, når den læsses af vognen. Er varevognen ikke helt radiotæt, så kan være en fordel ved at den er sat på direkte over batteriet, da den så måske spores under turen når det er forbindelse, eller når den tages af varevognen.

Jeg har sat GPS'en på, mest for at kunne spore motorcyklen, når jeg selv kører på den. Så kan jeg se hvor jeg har kørt, når jeg kommer hjem, og hvor hurtig den har kørt. Jeg har en alarm på til tyverisikring. Men, den har heller ikke stor effekt, hvis den læsses ind i en vogn.

Jeg har placeret GPS'en et sted hvor det er besværligt at komme til den, og måske opdager de den ikke. Så kan ske, at jeg kan se hvis de tænder for den et sted. Men, det er ikke en stor sikkerhed.

Skal den bruges til tyverisikring, tror jeg det er bedst den får strøm hele tiden, og at man vælger en af dem med indbygget batteri. Den vil måske nå at få sendt informationer, når den tages ud af varevognen, hvis tyvene ikke finder den, og afmontere den inde i vognen. Fjerner de strømmen fra batteriet, vil den også sende et stykke tid på dens indbyggede batteri, i 2-4 timer afhængigt af konfigurationen. Med mindre den fjernes i et radiodødt rum, f.eks. i varevognen, eller jammes, så er stor sandsynlighed for, at den får sendt positionen til serveren.

Den bedste tyverisikring mener jeg er kaskoforsikring, og den er ikke dyr på en motorcykel. GPS'en er "kun for sjov".

Man kan sætte nogle klistermærker på med tyverisikring og GPS, som måske kan forskrække tyvene. Men, er de der, kan man også være sikker på, at de tager højde for det. Så jeg tror det er en god sikring med klistermærker, hvis man ikke har tyverialarm eller GPS...

Måske kan være en idé at placere to skjulte GPS'er i den. Når de har fundet den ene, tror de måske ikke der er flere, og så bliver de nuppet på nummer to GPS.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 20. oktober 2024 13:47 Ja, det er altid et problem. Hvis den læsses ind i en lukket kassevogn, så hjælper GPS intet. Og sættes den på efter tændingen, kan positionen først ses når der sættes tænding på, og kun hvis de ikke har fundet GPS'en inden.

Det er også grunden til at jeg har sat den på efter tændingen - fordelen ved at den får strøm direkte fra batteriet, og er på hele tiden er ikke stor. Hvis den læsses ind i en varevogn, så er der stadigt normalt ingen kontakt inde i en lukket varevogn hvis den er radiotæt. Måske er lidt større chance for, at få forbindelse, når den læsses af vognen. Er varevognen ikke helt radiotæt, så kan være en fordel ved at den er sat på direkte over batteriet, da den så måske spores under turen når det er forbindelse, eller når den tages af varevognen.

Jeg har sat GPS'en på, mest for at kunne spore motorcyklen, når jeg selv kører på den. Så kan jeg se hvor jeg har kørt, når jeg kommer hjem, og hvor hurtig den har kørt. Jeg har en alarm på til tyverisikring. Men, den har heller ikke stor effekt, hvis den læsses ind i en vogn.

Jeg har placeret GPS'en et sted hvor det er besværligt at komme til den, og måske opdager de den ikke. Så kan ske, at jeg kan se hvis de tænder for den et sted. Men, det er ikke en stor sikkerhed.

Skal den bruges til tyverisikring, tror jeg det er bedst den får strøm hele tiden, og at man vælger en af dem med indbygget batteri. Den vil måske nå at få sendt informationer, når den tages ud af varevognen, hvis tyvene ikke finder den, og afmontere den inde i vognen. Fjerner de strømmen fra batteriet, vil den også sende et stykke tid på dens indbyggede batteri, i 2-4 timer afhængigt af konfigurationen. Med mindre den fjernes i et radiodødt rum, f.eks. i varevognen, eller jammes, så er stor sandsynlighed for, at den får sendt positionen til serveren.

Den bedste tyverisikring mener jeg er kaskoforsikring, og den er ikke dyr på en motorcykel. GPS'en er "kun for sjov".

Man kan sætte nogle klistermærker på med tyverisikring og GPS, som måske kan forskrække tyvene. Men, er de der, kan man også være sikker på, at de tager højde for det. Så jeg tror det er en god sikring med klistermærker, hvis man ikke har tyverialarm eller GPS...

Måske kan være en idé at placere to skjulte GPS'er i den. Når de har fundet den ene, tror de måske ikke der er flere, og så bliver de nuppet på nummer to GPS.
Monstro ikke der stadig er noget du overser. Allerede i det øjeblik der er nogen der forsøger på at flytte et køretøj der står med spænding på GPS tyverialarm vil bevægelses sensoren gøre at tyverialarmen sender de første koordinater som advarsel på der sker noget nu, det samme ved forsøg på opbrydning af styrlåsen. Er folk nær køretøjet kan det forhindre at det bliver stjålet samt tyven eventuelt bliver identificeret. Det er simpelthen en nødvendighed hvis alarmen skal være ret meget værd. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har både alarm og GPS på min. Måske giver alarmen bedre beskyttelse end GPS'en. Jeg har ingen klistermærker på der fortæller der er GPS, så eventuelle tyve ved det ikke.

Min erfaring er dog, at de færreste gør noget når der er en MC alarm som hyler. Der er også youtube videoer, der viser en person der har forsøgt at stæle sin egen motorcykel meget åbenlyst med vinkelsliber og bidejern, og en hylende alarm samtidigt. Folk går forbi, og gør ikke noget.

Selvom GPS'en sender koordinaterne så snart der sker et tyveri, hvis der er konstant strøm på, så vil det normalt ikke ske noget ved det, andet end koordinaten uploades til serveren. Og, da det er tæt på koordinaten hvor den aktuelt sker, vil ikke ske det store ved det. Man vil kunne gå ind i loggen, og se hvornår der sker noget med køretøjet, og derved få det eksakte tidspunkt for tyveriet.

Der findes kombinerede alarmer og GPS trackers, som har lidt flere features, f.eks. kan sende en SMS ved bevægelse. Men, billige bruger ofte så meget strøm, at batteriet drænes.

Alt i alt, så tror jeg at hvis det kun er tyverisikring som man har behov for, så vil et par klistermærker hvor der står at køretøjet er tyverisikret med GPS, være afskrækkende, og fungere bedre end hvis den faktisk var det, da tyvene måske vil bruge tid på at forsøge at finde GPS'en.

En GPS tracker, der er forbundet direkte til batteriet, og sender koordinaterne ved bevægelse, vil måske have større chance for at sende koordinaterne, når køretøjet fjernes fra varevognen, og dermed afsløre hvor tyvende aflæsser køretøjet. Men, vælger man dette, er en god idé med et ladestik, så man kan sætte en lader på, hvis køretøjet ikke bruges i flere måneder.

Hvis nogle er interesseret i Sino ST-901 trackeren, kan jeg godt forsøge at lave en vejledning til opsætningen mv. Men, jeg gider kun hvis nogen kan bruge det. Den, som jeg har er den gamle, men der er sikkert ikke stor forskel til den nye tracker opsætningsmæssigt. Det vil tage lidt tid for mig, da jeg kun har prøvet den med traccar, og traccar er ikke helt stabil da man bliver smidt af f.eks. når der kommer nye versioner, så jeg vil også helst skulle se om jeg kan finde alternativer og finde ud af opsætningen for dem. Det er dog noget, jeg måske også selv kan bruge. Men, det er lidt kompliceret, da der ikke mere findes en online service der kan debugge opsætningen.
Besvar