"Dashcam" til 2 hjulede?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg må hellere skrive om løsningen, på Dashcam problemet.
Det endte med at jeg købte et Garmin Dash 57, der var på tilbud i Power. Garmin advarer om, at linsen skal behandles med varsomhed. Så der blev også købt en UV forsats linse, for at beskytte kameraet mod fluer, sand mm. Det pinte mig lidt, prisen er 250 kr for en stump glas.

Jeg bruger GoPro fastspænding i alle køretøjerne, og det passer ikke på Garmin kameraerne. Det blev så til nogle timer i værkstedet, for at tilvirke nogle små alu beslag.

Dash 1.jpg
Dash 2.jpg

Jeg brugte et par stumper dobbeltklæbende tape, imellem bøjle og kamerahus (linsehus, kaldes det sådan?). Mest for ikke at skulle spænde alu båndet så hårdt, at det måske ville skade kameraet.
Dash 6.jpg

Kameraet monteret på køretøjet:
Dash 5.jpg
Kameraet strækker lidt hals, for at kunne kigge ud over speedometeret. Desværre er kameraet ikke vandtæt, så der må en plastpose over kameraet når det regner. Jeg har ikke prøvet dette endnu, så jeg ved ikke om der bliver brugbare billeder med en plastpose. Men hastighed/position og klokkeslæt må kunne læses.

Selve filmen er noget rystet noget, og er ikke til at holde ud at se på (GoPro's billedstabilisering kunne ønskes). De enkelte billeder er fine, og det er jo dem der skal bruges i tilfælde af uheld.
Billed 101024 kl 1521.jpg

Kameraet er bestemt brugbart, jeg er spændt på hvordan det virker i svag belysning.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad med sådan en skærm ligesom din forlygte til regn.
Det ligner at vandet vil blive ført væk fra midten af vinden.
Hvad med en 2 liters sodavandsflaske du sætter ned over.

Du kan vist komme billedstabilisering på hvis du uploader til f.eks. YouTube.
Ikke at jeg kan lide det men kan være du så synes det er godt til til at dele.
Det giver sådan en sejlende fornemmelse.
Men upload gerne nogen videoer et sted så vi kan se dine optagelser.

Det kunne måske også være meget sjovt at placere kameraet lidt ned så man kan se instrumentpanelet og hvor hurtigt du kører osv.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Dream Bike (Bilka model)

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Den med en plast flaske over kameraet, havde jeg ikke selv tænkt på. Det skal prøves. Jeg havde i hovedet forsøgt med små glasplader fra en lanterne, men de er ikke nemme at montere.

Ang manglende billedstabilisering, så vil jeg bare bruge GoPro kameraet, hvis filmen skal vises. Kameraet på køretøjet er nu mest til brug ved uheld, og stil-billederne er vist nogenlunde ens. Måske er Garmin kameraet mere lysfølsomt, jeg har ikke fået det afprøvet endnu.

Der er ingen grund til at filme speedometeret, da datotid, længde-breddegrad og hastigheden står nederst i billedet. Er vist det man kalder "brændt ind i filmen", så det ikke senere kan ændres. Det gør oplysningerne mere troværdig ved en evt konflikt. Speedometeret er i øvrigt også noget optimistisk, viser ca 10 % for meget.

I går var jeg på tur ned til Lyne Elværk, 2 x 60 km. Desværre begynde det at regne ret hurtigt. Så jeg måtte i gang med plastposen, da jeg ikke havde nået at forberede en plastflaske. Det var ret tåget, og der kom også dug på indersiden af plast posen. Men kameraet overlevede.

Billede fra turen:
Dashcam 0800.jpg
Bemærk at GPS dataene står skarpt, da de jo ikke kommer ind gennem linsen.

Hvis man indtaster længde/breddegrad i Google Earth, kan man få et billede af stedet (hvis ellers Google bilen har været forbi). Her er samme sted fra Google Earth, med Street View aktiveret:
Google Earth 0800.jpg

Lyne Elværk er et besøg værd, hvis man er lidt nørdet med strøm. Det er et meget lille museum, men med en en udmærket fortæller. De startede også de 2 diesel motorer de har på museet. De skulle begge startes med trykluft, og er af en ældre dato. Desværre skal man bestille tid til et besøg, selvom der står noget andet på deres hjemmeside.

Jeg afventer et par beslag fra Temu, så jeg lidt nemmere kan lave et ekstra beslag til GoPro kameraet. Hvis jeg får held af noget sammenlignende film, skal jeg vise det her.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

Det er sjovt at Garmin kameraet ikke har standard skrue som andre kameraer. Men, det er en flot holder du har fået lavet, og den ser ud til at være robust.

På Amazon er der en Vantrue der er "Amazon Choice". Den er noget dyrere, men så vidt jeg kan se har den både front og bag-kamera, EIS billedstabilisering, Super Night Vision, GPS, wifi til mobil og er IP67 vandtæt, den har Kollisionsdetektion, og den er med standard kamera mount, så den passer til traditionelle holdere, incl. de lidt for billige medfølgende holdere. Den koster på amazon.de ca. 2.500 kr. med kupon. Der er dog en som skriver, at trods de meget flotte og helt klare billeder i 4K, så kan man ikke læse nummerpladerne! https://www.amazon.de/-/da/dp/B0C1Z7B5Y1/ref=sr_1_10
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Dream Bike (Bilka model)

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej GYS.

Jeg har ledt længe, efter et brugbart Dashcam. Jeg stoler ikke for meget på udenlandske hjemmesider, jeg vil helst også gerne se kameraet inden køb. Garmin kameraet er til bil brug, og er derfor med en limpude til forruden. Jeg kunne fjerne forbindelsen op limpuden, og sætte et sort stykke tape over hullet på oversiden af kameraet. Overvejede på et tidspunkt at bruge den originale forbindelse, og så der lave tilpasning til GoPro holderen. Billedet vil så stå på hovedet, men det ville ikke gøre så meget ved et evt trafikuheld. Desværre vil GPS'dataene så også stå på hovedet, så det opgav jeg.
Det kamera du henviser til, har jeg også kigget overfladisk på. Synes det ser noget bøvlet ud, da jeg altid fjerner kameraet når jeg parkerer "betænkelige" steder.
Garmin kameraet er ikke vandtæt, da det jo normalt sidder bag en forrude. Men Scootergrisen forslag skal da prøves, det ser lovende ud.
Jeg er glad for GoPro monteringen, da jeg i alt har beslag til dette på 3 køretøjer. Måske også på et nyt køretøj til foråret.

Ang nummerpladevisning, så har jeg med vilje ikke vist eksempler med nummerplader. Det er vist ikke lovligt i offentlige fora, men jeg kunne jo selvfølgelig lave et eksempel med egne køretøjer. Men nu kommer jeg vist ikke ud køre mere i år, vejret er træls.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

Ja, kameraet ser kompleks ud at montere, og er ikke lavet til afmontering. Det er sikkert bevidst at nummerplader sløres - jeg vil tro, at det er en del af softwaren. Men mon politiet har en afsløringsalgoritme, som de kan bruge? Og, som du skriver, er der altid lidt en risiko ved at købe noget i udlandet. Jeg køber selv en del på amazon.de og når det har gode anmeldelser, og sælges via amazon prime, så plejer det at være i orden. Men, det er langt mere kompliceret, dyrt og besværligt at bytte, så jeg køber ikke dyrere varer, uden at have undersøgt varen grundigt først ved at læse reviews, og se youtube anmeldelser først, og se installationsvideoer, så jeg ved hvad jeg går i gang med, inden jeg køber det. Skal varer sendes retur købt igennem Amazon Prime på amazon.de, så koster det returporto til Tyskland, der ved GLS er ca. 150 kr. Normalt vil amazon prime dog sende en returlabel som email, så varen kan sendes gratis retur. Det er en bedre service, end tilbydes af danske virksomheder - de kræver ofte endog et returgebyr når en vare returneres. Selvom det står i lovgivningen at man skal kunne sende en vare retur i Danmark indenfor 14 dage, så har virksomhederne lov til, at tage et såkaldt returgebyr, der dækker fragt og andre omkostninger ved returneringen! Købes en vare i Danmark, og ønsker man ikke varen og nægter at modtage den, så vil der også kunne opkræves et returgebyr, og det vil normalt altid ske, hvis man fortæller postvæsenet at man ikke ønsker varen. Skal man have en chance for, at undgå returgebyret, så skal man lade pakken gå retur, uden at henvende sig på posthuset, og undlade at være hjemme. Hvis man henvender sig på posthuset og ikke ønsker at modtage varen, så vil virksomheden blive pålagt fragt af postvæsenet, for at modtage pakker der returneres, og det vil også ske, hvis man nægter at modtage pakken til postbudet. En gang sendte posten pakker gratis retur, hvis de ikke kunne finde modtageren. Sådan gør de ikke i dag, hvis de noterer at modtagelse af pakken er nægtet at modtageren, hvis man f.eks. fortæller dem på posthuset, at man nægter modtagelse af pakken. Hos Amazon kan du pakke pakken op, og pakke den igen, og indenfor 30 dage anvender returretten, og de betaler fragten til Tyskland. Det gælder dog kun pakker, der sendes af amazon prime, ikke varer som sende direkte fra Kina. Her sker købet direkte imellem den kinesiske virksomhed og køberen, så det er vigtigt at være opmærksom på, om pakken sendes via Prime i Tyskland. Alt i alt, så kan i mange tilfælde være mere sikkert at købe varer gennem amazon.de end via postordre i Danmark. Jeg mener også, at servicen med gratis returfragt kun gælder Amazon.de, og ikke f.eks. amazon.com. Det skyldes, at amazon.com ikke nødvendigvis sender varen fra Tyskland, og servicen til Danmark kun gælder til Tyskland.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Dream Bike (Bilka model)

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg synes jeg har dårlige erfaringer med postordrer. Jeg bøvlede meget med Bodycameraet, selvom jeg fik en fair behandling af avXperten.

Vi har lige fået varer hjem fra Temu (for første gang). De er købt med den indstilling, at hvis de ikke duede, så bliver det indkøbte afleveret på genbrugspladsen. Synes ikke det er besværet værd med tilbagesendelse, når det er mindre beløb. Jeg er i gang med bla a at teste den indkøbte laboratorie strømforsyning, der tilsyneladende er langt bedre end dem jeg selv har bygget. Så første indtryk med Temu, er meget positivt.

Ang DashCam, så har jeg ikke set sløring af nummerplader i DashCameraer. Sløring er vist noget man altid selv skal tilføje, inden man offentliggør hændelsen. Jeg er ikke helt inde i reglerne, så jeg slører nummerplader og ansigter. Hvis der f. eks er en der kører over for rødt lys, så er nummerplade og mine GPS data direkte på filmen. Ved et trafikuheld, kan filmen afleveres direkte til politiet.

//Jørgen
Besvar