Kymco Super 8 elproblemer

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Landbo »

Rin skrev: 28. september 2024 20:49 Jeg tog sikringen ud og satte multimeteret på plads for at måle strøm. Jeg har taget stifter ud på tændingen og koblet rød til dobbelt-sort-blå ledning manuelt, det gjorde ingenting. Jeg har udskiftet 7A sikringen på sort ledning, det gjorde ingenting. Ingen tegn på korrosion nogen steder ved stik. Det eneste der er tilbage er spændingsregulatoren, men jeg har ikke værktøj til at tjekke om den er defekt eller ej. Og statoren kan være gået i stykker, så nogle buler på ledningerne ved inspektion af den. Intet værktøj til at tage svinghjulet ud.

Ved måling af strømstyrke over den sorte ledningssikring, når den tages ud, er konstant træk 0,06A. Når bremsegrebet trykkes ned med motoren slukket, stiger det til 0,7-0,8A, men dør øjeblikkeligt til 0,06A. Ved måling af strømstyrke over rød batteriterminal og sort ledning er konstant træk 0,11A, når motoren kører trækker det 0,4A, og når bremsegrebet trykkes ned, trækker det 2A.
Dine Amp målinger er i og for sig knap så interessante så lang tid vi ikke ved om batteriet er defekt.

1. Mål spændingen (Volt) direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i OFF position.
2. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position.
3. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position og bremsegrebet trukket.
4. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position og bremsegrebet trukket og kontakten til startmotoren trykket ind.

Det spændinger du måler skriver du ind her i næste skriv.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Elstarteren virkede overraskende. Selvom jeg ikke lod den fange gearet og starte selve motoren. Jeg oplader batteriet i morgen og tjekker det.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Landbo skrev: 28. september 2024 21:57
1. Mål spændingen (Volt) direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i OFF position.
2. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position.
3. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position og bremsegrebet trukket.
4. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position og bremsegrebet trukket og kontakten til startmotoren trykket ind.
Mit batteri gik i stykker, så jeg lånte et af min ven. Den har stået i noget tid, men burde virke. Jeg har kørt scooter rundt og batteriet står på 12,4V når det er tilsluttet. Jeg har ikke en separat oplader til den lige nu og veninden der har den kommer hjem om natten.

1. 12.38-40V
2. 12.32-33V
3. falder til 12,30V, og stiger derefter hurtigt tilbage til 12,33V
4. Jeg har en defekt startknap, og efter at have tilsluttet den igen til hornet, snurrer den ikke startmotoren, hvis bremsen er trykket ned af en eller anden grund. Spændingen falder til 10~V i et kort øjeblik, men stabiliserer sig på omkring 11V efter et par sekunder.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Landbo »

Rin skrev: 29. september 2024 16:33
Landbo skrev: 28. september 2024 21:57
1. Mål spændingen (Volt) direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i OFF position.
2. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position.
3. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position og bremsegrebet trukket.
4. Mål spændingen direkte over batteriterminalerne med tændingsnøglen i ON position og bremsegrebet trukket og kontakten til startmotoren trykket ind.
Mit batteri gik i stykker, så jeg lånte et af min ven. Den har stået i noget tid, men burde virke. Jeg har kørt scooter rundt og batteriet står på 12,4V når det er tilsluttet. Jeg har ikke en separat oplader til den lige nu og veninden der har den kommer hjem om natten.

1. 12.38-40V
2. 12.32-33V
3. falder til 12,30V, og stiger derefter hurtigt tilbage til 12,33V
4. Jeg har en defekt startknap, og efter at have tilsluttet den igen til hornet, snurrer den ikke startmotoren, hvis bremsen er trykket ned af en eller anden grund. Spændingen falder til 10~V i et kort øjeblik, men stabiliserer sig på omkring 11V efter et par sekunder.
Ja det ser nogenlunde rimeligt ud med det nye lånte batteri, lige undtaget det trænger til en opladning som jeg forstår du arbejder på. Monstro ikke det gamle batteri var dårligt ?

Når motoren køre med lidt omdrejninger skulle du gerne kunne måle en spænding på mellem 13,5 og op til 14,5 alt efter hvordan ladestanden af batteriet er, prøv at måle det ?

Men så glemte du helt og fortælle hvordan hvordan alt det andet el opfører sig nu side du har kørt rundt og gjort vejene usikre ?

Du skal så have lavet startknappen i stedet for at forsøge og bruge hornkontakten.

Trækker startrelæet når du trykker på startknappen ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Ja det ser nogenlunde rimeligt ud med det nye lånte batteri, lige undtaget det trænger til en opladning som jeg forstår du arbejder på. Monstro ikke det gamle batteri var dårligt ?
Gammelt batteri brød i brand, da jeg brugte for lille ledning, da jeg sluttede det direkte til sikringen. :D
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Når motoren køre med lidt omdrejninger skulle du gerne kunne måle en spænding på mellem 13,5 og op til 14,5 alt efter hvordan ladestanden af batteriet er, prøv at måle det ?
Når motoren kører ved lave omdrejninger, måler jeg 12,4V over batteripolerne, statoren lader den ikke af en eller anden grund, men ladningen stiger alligevel meget langsomt.
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Men så glemte du helt og fortælle hvordan hvordan alt det andet el opfører sig nu side du har kørt rundt og gjort vejene usikre ?
Jeg kørte bare rundt i nabolaget, så gaderne var sikre fra mig. ;) Blinkerne virkede ikke, lysene var ret svage, og det er stort set det. Brændstofsensoren læste også noget lavt. Brændstofsensor svinger op og ned, jeg tror problemet er lavspænding. Det var godt efter at have kørt et stykke tid. Så var det lavt. Da jeg parkerede knallerten, var den god igen.
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Du skal så have lavet startknappen i stedet for at forsøge og bruge hornkontakten.
Jeg havde ikke reservedelen til den og ville ikke lede efter en, før jeg fik løst hovedproblemet med det elektriske system, så jeg omkoblede den midlertidigt til hornkontakten.
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Trækker startrelæet når du trykker på startknappen ?
Startrelæet virker, og startmotoren også virker ret godt. Nogle gange starter motoren ikke, og jeg skal åbne gashåndtaget lidt, når jeg starter den, men det er noget tilfældigt, og jeg skiller karburatoren ad om et par uger for at rense den. Da jeg målte startmotorens faldende spænding til 10-11V, startede motoren ikke med det samme, så det spændingsfald var udelukkende fra starteren, motoren kørte ikke.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Landbo »

Rin skrev: 29. september 2024 23:28
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Når motoren køre med lidt omdrejninger skulle du gerne kunne måle en spænding på mellem 13,5 og op til 14,5 alt efter hvordan ladestanden af batteriet er, prøv at måle det ?
Når motoren kører ved lave omdrejninger, måler jeg 12,4V over batteripolerne, statoren lader den ikke af en eller anden grund, men ladningen stiger alligevel meget langsomt.
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Men så glemte du helt og fortælle hvordan hvordan alt det andet el opfører sig nu side du har kørt rundt og gjort vejene usikre ?
Jeg kørte bare rundt i nabolaget, så gaderne var sikre fra mig. ;) Blinkerne virkede ikke, lysene var ret svage, og det er stort set det. Brændstofsensoren læste også noget lavt. Brændstofsensor svinger op og ned, jeg tror problemet er lavspænding. Det var godt efter at have kørt et stykke tid. Så var det lavt. Da jeg parkerede knallerten, var den god igen.
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Du skal så have lavet startknappen i stedet for at forsøge og bruge hornkontakten.
Jeg havde ikke reservedelen til den og ville ikke lede efter en, før jeg fik løst hovedproblemet med det elektriske system, så jeg omkoblede den midlertidigt til hornkontakten.
Landbo skrev: 29. september 2024 20:36 Trækker startrelæet når du trykker på startknappen ?
Startrelæet virker, og startmotoren også virker ret godt. Nogle gange starter motoren ikke, og jeg skal åbne gashåndtaget lidt, når jeg starter den, men det er noget tilfældigt, og jeg skiller karburatoren ad om et par uger for at rense den. Da jeg målte startmotorens faldende spænding til 10-11V, startede motoren ikke med det samme, så det spændingsfald var udelukkende fra starteren, motoren kørte ikke.
Du kan ikke kontrollerer om ladekredsløbet virker ved at lade motoren køre ved lave omdrejninger og samtidig måle spændingen over batteriet. Hvis motoren lader på batteriet skal spændingen stige over batteriet når du giver gas.

Nu skal man ikke tro men vide når man fejlfinder. ;) Når du er sikker på at batteriet er rimeligt opladet, syntes jeg du som det første bør kontrollere at stelforbindelserne er uden rust og ir. Der er to stelforbindelser efter diagrammet, hvor den ene normalt er boltet på scooterens stel nede ved siden af batteriet og den anden sidder under den ene af skruerne der holder startmotoren på plads. Du følger bare den/de tykke ledninger der går fra batteriets minuspol.

Hvis startmotoren roterer med normal hastighed har du et sekundært startproblem der højst sandsynligt ikke er et elektrisk problem. Men se nu først at få normalt lys på køretøjet der ikke blinker og opføre sig mærkeligt inden du begynder at rode med det mekaniske. Der vil jeg personligt nok starte med og se på tændrøret samt ventilafstand inden jeg kaster mig over karburatoren.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Min stator er helt i orden. selvom visuel inspektion gennem svinghjulshuller viser nogle ridser på ledninger, viser den 0,5~ ohm modstand, ingen kortslutninger til jord og 50V AC ved tomgang motor. Når man trækker i gashåndtaget, giver den op til 100V AC.

Så det eneste der kan gå i stykker er spændingsregulator/ensretter

Selvom batteriet ikke er fuldt opladet, kan det køre alt, når det er tilsluttet direkte, og så jeg tror ikke, det er problemet med batteriet.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Landbo »

Rin skrev: 1. oktober 2024 17:21 Min stator er helt i orden. selvom visuel inspektion gennem svinghjulshuller viser nogle ridser på ledninger, viser den 0,5~ ohm modstand, ingen kortslutninger til jord og 50V AC ved tomgang motor. Når man trækker i gashåndtaget, giver den op til 100V AC.

Så det eneste der kan gå i stykker er spændingsregulator/ensretter

Selvom batteriet ikke er fuldt opladet, kan det køre alt, når det er tilsluttet direkte, og så jeg tror ikke, det er problemet med batteriet.
Ja det må være en ubelastet spændingen du måler og den falder kraftigt når der kommer belastning på. Der er nok ingen tvivl om at ensretteren/spændingsregulatoren er defekt, hvis du vel og mærket ikke har en ledningsdefekt mellem stator/spændingsregulator/batteri. Især bør du igen være opmærksom på stelforbindelserne.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis du ønsker at udskifte lyskontrolboksen, så læs tråden her:
https://www.billig-scooter.dk/thread-22381-page-5.html

Biltema 42-307, eller med ledninger 42-145 kan direkte sættes til i stedet for lyskontrolboksen.

https://www.biltema.dk/bil---mc/elsyste ... obL6P67Lji

https://www.biltema.dk/bil---mc/elsyste ... 2000049772
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

GYS skrev: 2. oktober 2024 22:44 Hvis du ønsker at udskifte lyskontrolboksen, så læs tråden her:
Tak, fordi du minder mig om lysstyringsenheden. Jeg ændrer det senere, når jeg har løst de elektriske problemer.

Jeg har bestilt en ny spændingsregulator, vil skrive her hvis ændring af den løser mit problem.
Besvar