Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvorfor køber du ikke bare det rigtige værktøj ?
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Fordi du ved ikke om det er det rigtige værktøj før du har fjernet 10 bolte......tag dig en kop kaffe David :-)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jamen hej Lars. Jeg hedder Michael og bor i Ishøj Landsby og som du er inde på, kunne vi jo ordne den møtrik over en kop kaffe og en scootersnak :thumbup:
cca 008a.jpg
Her måtte den op i en 1/2" "auto"-topnøgle uden gummihåndtag, med et forlænger-rør på, før det lykkedes. Sæbevand er nok for "tykt" til at trænge ind og gøre gavn. evt Pronto/WD-40 eller lidt varme. Nu er den jo nok ikke rusten, så du kan sikkert nøjes med noget ekstra-længde på nøglen. Prøv evt de trick med at holde svinghjulet, med beslag eller tang eller gaffel-nøgle spændt til blokken,(når nu Thansen ikke vil).

Møtriken på Koblingsklokken har de skam også overspændt på. Den kræver endnu et special-værktøj, eller nogle gamle vinkel-beslag eller noget, til at holde den.
Uden klokken, kan remskiverne trækkes ud, med remmen stadig siddende på, og måske du kunne "lirke" remmen af og på. Men det vil næsten være synd for rullerne, at skulle køre endnu 11.000km :D
Anyway, noget længde på nøglen skal der ihvertfald til.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Det ser godt og kreativt ud. Det er det jeg siger at de folk som er her i forummet er kompetente mennesker. Det som er en banal kilerem bliver standset af en overspændt møtrik. Jeg skal lige kigge lidt på den.

Mht. at scooter-netværke ligger løsningen jo sådan set til højrebenet. Dem som har lyst til at skrive her under dæknavn gør bare det. Dem har lyst til at scooter-netværke bliver der lavet en gruppe eller side til på Facebook.

Det som mangler lidt er at folk kan profilere sig i forhold til hvad de har erfaring med og hvor de bor - det kunne man evt. putte ind i profilen på phpBB og så kunne man sende en PB til folk og byde på en kop kaffe hvis de boede i rimelig scooter-afstand. Men det er valgfrit og sådan skal det vel også være, så man behøver nogle frontløbere som ikke er gifte eller skal passe deres delebørn i weekenden. Det er så der man kan bruge Facebook til at vise hvordan det fungerer i praksis.

Iøvrigt har jeg været i Ishøj efter jeg fik scooter og besøgte Arken. Der var fandme mange cykelveje man skulle holde rede på før man nåede havnen.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Det gode ved forrummet er at man kan se folks loyalitet til stedet her qua antallet af deres indlæg, og de bliver også bedre og bedre fordi at folk tager fotografiapparatet med i værktøjskassen, men man kan ikke ud af antal indlæg se hvad folk dur til da nogle af os spreder os over hele viften af forumkategorier.

OK i dit (Kymconørden) tilfælde kan man godt se på antallet af køretøjer du har gang i også siger noget om din erfaring. Det eneste jeg har gjort mig klog på er olie, knallertjura, Falck-abonnement og lange ture. men for mig bliver det en besættelse at man næsten hver eneste gang har fikset dytten. Men scootergrisen får jo nok ret. Den der stopper-ting man skruer i starterdrevet ser ud til at være rimelig populær...
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

oskar33 skrev:..bliver det en besættelse at man næsten hver eneste gang har fikset dytten. Men scootergrisen får jo nok ret. Den der stopper-ting man skruer i starterdrevet ser ud til at være rimelig populær...
Hov, den stopper-ting Grisen mener, er et beslag til at spænde på blokken:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=907 ... 1083798533
Beslaget på billedet holder kun starter-drevet.

Og ja, bestemt en skøn fornemmelse at overvinde kværnen og dens små julelege. Og ikke mindst, så ved man sgu hvad der er gjort, hvordan og hvorfor. Og ikke bare en mekaniker der siger: Jamen det var noget med statoren. Det bliver 1700 tak, og så må man tro på det.

Forleden stod jeg med modet til at prøve at skifte dæk, men uden dækjern. Der kunne sådan et netværk ha været en god ide.
Mon ikke problemet er, som du nævner folks tid, men også at man pludselig skal kikke folk i øjnene, og ligefrem være sammen med dem!? Det bruger man altså ikke rigtigt mere, vi har det jo så trygt og godt her bag vores skærme. :D

Mht. profilering er alle titler, køretøjer, erfaring osv jo ubeskyttede, og man må kalde sig skopudser eller månedens mekaniker, og i virkeligheden være en frisk kvinde på 86 :D
Men jo, med brugere på forummet man begynder at kende, snakke med og få tilid til, kunne en simpel telefon-liste da være en start.

Ja, Ishøj er ET stort 60er-planlægningsprojekt der totalt adskiller cykler og gående fra bil-trafiken via et syret virvar af stier og tuneller. En fin tanke der må reducere antallet af kvæstede bløde trafikanter væsenligt! På den anden side, hvis man er vokset op uden noglesinde at have set en bil eller et lyskryds, er man på skideren hvis man forlader byens trygge stier.

Hovsa, nu er emnet Værktøj og Kilerem vist også ved at skride lidt.... :oops:
Senest rettet af Kymconørden 16. juni 2013 20:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg er blevet bedre til at tage kontakt til folk jeg ikke kender. Jeg mener...tror du folk på en lystbådehavn kender hinanden. Næ, men samtaleemnerne står jo nærmest i kø når man har været så dum at anskaffe sig en båd.
Men det er jo ikke noget med at vi har valgt at stå alene. Jeg fik da endda gutten fra pizzariaet i underetagen til at hjælpe mig. Det var helt naturligt. Os mænd har glemt lidt og stå og sparke lidt på dækkene over en bajer, men når det gælder scootere står vi ofte alene fordi vi er en samling nørder.
Samtidig er bevidstheden om at vi i høj grad selv kontrollerer det djævelsskab vi slæber inden for døren fint for mig.

Dækskifte...uha...uha...det er vel noget med at kigge på en masse youtubevideoer hvor en masse mennesker viser hvordan man skifter dæk mutters alene vha. alskens mærkelige tekniske anordninger til man til sidst "sprænger" dækket på plads. Tak til ham som opfandt tyggegummispraydåsen.

Det er lidt sjovt lige at hive fat i folk på alle mulige fora og prøve at vænne dem til tanken om noget fælles. Sidst var da jeg foreslog nogle træf hvor vi kunne køre nogle ture sammen og pudse vores udstyr ligesom fredagsrockerne og deres thermokander ved rastepladserne. Der var ikke den store respons. Folk kunne åbenbart ikke få passioneret scooternørd til at passe til deres livsstil - men det er jo ikke fordi scooterne mangler i bybilledet om morgenen når folk skal på arbejde. Derfor er det nok et transportmiddel for de fleste.
For mig er det en livsstil på samme måde som Jamie Oliver introducerede den som en must som bymenneske. Jeg synes jeg er den mest checkede når jeg manøvrerer mig forbi bilerne på Nettos parkeringsplads og tager rundkørslen mere strømlinet end bilerne.
Hvorvidt også er nødt til at skrue på dyret for at være scooterejer. Nej, selvfølgelig behøver man ikke det. For mig er det måske to helt uafhængige ting også, da jeg næsten ikke har været udsat for problemer på vejen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan jo spørge T Hansen om hvad der passer på din model og om de overhovedet har en der passer.
Fint nok hvis du kan få hjælpe fra andre men på et seneres tidspunkt er det jo også rart hvis du selv kan. Jeg har da været glad for det værktøj jeg købte til min.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

I øvrigt når vi snakker livsstil. Det var ham her som gav mig nyt håb om en nogenlunde sammenhængende livsstil uden bil.
Jeg kan se at selv om det nok er en 125 cc'er, så parkerer han på samme måde.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

scootergrisen skrev:Du kan jo spørge T Hansen om hvad der passer på din model og om de overhovedet har en der passer.
Fint nok hvis du kan få hjælpe fra andre men på et seneres tidspunkt er det jo også rart hvis du selv kan. Jeg har da været glad for det værktøj jeg købte til min.
Du har fuldstændig ret. Jeg gik død på værktøj. Jeg investerede i et nyt topnøglesæt og der manglede selvfølgelig et 19 mm hoved så jeg måtte prøve at skrue den af med en skraldenøgle.
På den stopper som Kymconørden refererer til står der også højt og tydeligt Giantco og så vil jeg prøve at se om man kan får sådan en massiv 19 mm-ting, som jeg har set på nogle af videoerne. Det ligner faktisk sådan en som campingvognsejerne hejser deres støtteben ned med, men den er god at have alene til det ene formål.
Besvar