Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Nu griner folk sikkert men altsåå...min kilerem opgav livet efter 11.000km. Mit simple spørgsmål er kan man montere kileremmen uden at demontere startertandhjulet og variomatic. Grunden til jeg spørger er selvfølgelig fordi at så skal jeg også til at lede efter specialværktøj til at stemme imod.

Det er dejligt at kunne afsløre sin uvidenhed når det handler om 8-) et af de steder unge drenge og ligesindede interesserer sig først for 8-)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Du skal som det mindste have starter-tandhjulet af :weeping:
Har du en kasse med gammelt skrammel, er her et par "gratis-bud" på at holde herligheden fast.
http://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=1234

11.000 km. Nok også tid til friske ruller, når nu du er der :thumbup:
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Godt med nogle gode råd, når det nu er man aldrig har haft dækslet af - så er det jo ikke erfaring man henter på lige det område.

Thansen giver ikke noget entydigt bud på hvor mange gram rullerne må veje . Hastigheden ligger her om sommeren på de 28 km/t men både den og jeg har det bedst omkring de 36km/t. Men efter at have set lidt video så er det åbenbart accelerationen den påvirker. Hvad tror du jeg skal forlange hos de søde og rare Thansen-ekspedienter

(P.S. Manden hedder som lavede det her firma hedder faktisk Thansen. Ikke noget med Torben..., Theodor..., Tim...eller Thorkild Hansen)
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Nå, de kloge mennesker på nettet siger 6g og at der ikke er nogen grund til at ændre på det.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ret sikker på du ikke kan få en ny rem på med mindre du tager en remskive af.
I teorien kunne det vel godt være lavet sådan men det er det ikke på Giantco G-Buddy.
Du kan for eksempel købe sådan et værktøj til at hold tænderne på remskiveren så du kan skrive den af : http://www.thansen.dk/product.asp?c=907 ... 1083798533

Og hvis rullerne har kørt 11000 km også så skal du alligevel have remskiverne af.
Du kan roligt købe det der specielværktøj til 99,- kroner jeg har sådan en og det er rigtig godt at have.

Jeg har læst at T Hansen står for Trine Hansen som skulle have været en kærste ham der lavede T Hansen havde fordi han af en eller anden grund ikke kunne/ville oprette det i hans navn. Om det er rigtigt ved jeg ikke, tror det var noget jeg læste i en avis på nettet.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

oskar33 skrev:..så er det åbenbart accelerationen den påvirker.
Også i den grad. Hele gear-forløbet bliver hæmmet af slidte ruller.(motoren oplever dem som meget tunge at skubbe til) Specielt dens evne til at geare ned på bakker bliver rigtig ringe.
Ja, hvis manualen siger 6-grams ruller, så må det være 6-grams ruller. Som regel har producenten regnet rigtigt, og er der det funker allerbedst.
M.h.t ruller fra Thansen (dem til 49.-) skal du ikke forvente noget i nærheden af 11.000km med dem! Jeg har prøvet dem, og de fik ret hurtigt slidt synlige "flader".
Men med nye (runde)ruller og rem, vil du sikkert opleve en helt ny scooter med saft og kraft, og får måske den gamle top-fart igen :D
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af Baddi »

Kunne man tage en rem af uden at adskille varioen, så ville den jo også kunne komme af under kørsel, så det ønsker vi bestemt ikke. ;)
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af Fut »

Man kan også bruge et trick som en ældre, nu afdød, guro har skrevet andetsteds.

Tag tændrøret af. sæt stemplet i bundstilling. fyld snor af en passende tykkelse ind igennem tændrørshullet, husk at lade noget at snoren stikke ud af hullet så den kan fiskes op igen. så kan motoren ikke dreje rondt og hværken stempel eller top tager skade.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Har købt ny kilerem og ruller 6g + en måtte der også lige var væk (Det kan godt være hærg). Mit spørgsmål var hvor meget værktøj og mit topnøglesæt var ikke velassorteret nok til de fjorten bolte der også lige skulle demonteres.
Jeg har også anskaffet en tandhjulsmodstand - et stykke værktøj med to stykker cykelkæde på der ligner noget fra et middelalderligt torturkammer. Jeg skal nok prøve at se om jeg kan huske at tage nogle billeder når jeg har anskaffet et nyt topnøglesæt.

Det er jo meget morsomt at for at være fuldbefaren i scooterpleje, så skal man jo næsten have haft et problem før man begynder at skrue på skruerne. Men fælles for os alle er at vi ikke er bange for at skrue for at nyde den tilfredsstillelse der ligger i at kunne fikse noget selv.

Det bliver fedt at opleve de nye ruller selv om accelerationen har været udmærket, så derfor føler jeg heller ikke trang til at eksperimentere.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kilerem knækket. Hvor meget værktøj.

Ulæst indlæg af oskar33 »

Nu sidder han og piver igen. Mit problem er stadig ikke løst eftersom den berømte møtrik - I ved ind til der hvor ringen (startertandhjulet) sidder som var den svejset fast. Det værktøj jeg købte på Thansen var fuldstændig ubrugeligt og beregnet til at give modstand til traditionelle kædetandhjul. Efterhånden begynder afmagten og frustrationen at brede sig efter hele ni dage uden scooter i højsæsonen.

Jeg kunne godt få kileremmen ned omkring forreste remskive men kunne ikke få den ned omkring bageste selvom min fornuft sagde at der var plads nok. Min strategi i dag er noget med noget sæbevand, men kan man skrue koblingsklokken af (det er den som sidder på bageste remskive, ikk?). Problemet er at den også er bevægelig.

Jeg synes der rigtig mange gode skribenter her som ved hvad de snakker om. Scootergris hvad med at opbygge et netværkssystem. Tænk hvis manden med det gyldne trykluftsværktøj befandt sig kun 2 km væk. Så kunne man til gengæld byde på en god middag. og få lidt scootersnak. det må alt andet lige være billigere end at lade T(ag) hans penge bruge fem minutter på problemet...

Jeg hedder

Lars M. Petersen
bor
Jernbanegade 15 2.2 (midt i byen)
Frederikssund
72145432
Besvar