Syge knaster?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Syge knaster?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Og hvorfor ser min knast lige sådan ud? Er den bare fuldstændig slidt skæv, eller er det formen på en standard-knast!?
apr. 002.jpg
Den virker ikke specielt slidt, og den anden knast har den samme "flade side". Den har kørt ca 12000 km.
Måske det er en "begrænser-knast" eller hvad ved jeg?.
Burde den ikke ha denne form:
knasten.jpeg
knasten.jpeg (4.98 KiB) Vist 6314 gange
Det må da under alle omstændigheder "stjæle" noget ventil åbne-tid, med den flade :weeping:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad for en scooter er det fra ?
Er det en original del ?

Prøv og kig på fladerne på vippearmene midt i billedet hvor de rør knasterne om der også er slid der.
Billede

Mine knaster ser ud ligesom på billedet.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, det er en original knast, lige pillet ud af en ellers velkørende Agility.
Vippearmene ligner dine til forveksling, pæne og blanke.

Stødte på denne Touring-knast fra MSP. Må lige forbi i morgen og sammenligne faconen. Den virker mere "buttet" i det og ikke nær så spids på toppene... :eh:
278d0f4b-4f20-45b9-8f42-c8660a071a56.jpg
278d0f4b-4f20-45b9-8f42-c8660a071a56.jpg (6 KiB) Vist 6301 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og mål knasterne som her.
camshaft.jpg
camshaft.jpg (28.68 KiB) Vist 6291 gange
Fra : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf

IN : 26.038mm replace if below
EX: 25.407mm replace if below

Det er de samme tal som på Kymco Super 8 og der er jeg ret sikkert på knasterne ikke ser sådan ud men jeg kan ikke finde nogen gode billeder af det.

Der er selvfølgelig også chance for servicemanualen ikke passer eller de måske har lavet det om.

Men lad os sige det er slid så må vel være fordi motorolien ikke bliver pumpet derop.

Det kan også være at knasterne er lige høje på både Agility og Super 8 men at på den der har den en lidt anden form for insugningsventilen åbner tidligere.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det var spøjst, de måler:
In: 25,75
Ex:25,56
Så ind-knasten er måske slidt lidt. Men ud-knasten er ca 0.15mm for stor? Ja, måske målene er ændret siden manualen.

En tilfældig 50cc knast, har osse lidt "flad side" på både ind og ud knasterne. Men langt fra så spids.
500.jpg
500.jpg (75.53 KiB) Vist 6287 gange
Når jeg sidder og drejer knast-akslen, er det ud-knasten der åbner hurtigt og lukker langsomt. Og ind-knasten der åbner langsomt og lukker hurtigt. Men ja, der er nok stor forskel på faconerne, måske endnu en metode for producenterne at bestemme ydelsen på de forskellige modeller?

Ja, ham jeg købte den af, var desværre kendt for at være sjusket med motor-vedligeholdelse. Han kan sikker ha kørt 100vis af kilometer uden olie på :wtf:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan du ikke prøve og tage nogen flere billeder af den anden knast og hvis der står nogen tal på det tandhjulet.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Eneste markering.
Knast 004.jpg
Måske den ser meget normal ud. Dog ret "trekantede" knaster?
Udstødnings-ventil-spillerummet stod mere end en 10.del for stort. Den tikkede kraftigt. Måske derfor de tværgående slidmærker på ud-knasten. Ud-knasten er lidt spidsere end ind-knasten.
Knast 008.jpg
Knast 033.jpg
Den må med ned til tun-biksen. Spændende hvad en tun-mand vil sige til den facon? :lol:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det var slid så ville knasterne vel være slidt i samme retning og ikke modsat som det er på din.
Så derfor tror jeg ikke det er slid.

Jeg fandt et billede fra min Super 8 hvor der også er det logo selvom det er svært at se også står der KBG.
knastaksel.jpg
knastaksel.jpg (142.92 KiB) Vist 6277 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nej, det kan du ha ret i, det er bare sådan de ser ud til Agility åbenbart.
Fik sammenlignet med en touring-knast til Gy6-motorer, og den var tydeligvis mere blød og buttet i knasterne. Specielt ud-knasten. Sådan en gad jeg godt mærke forskellen på.
Iøvrigt dukkede de inderste ventil-fjedre aldrig op, da jeg splittede den ad?
Og på dine billeder er de der heller ikke. Er de bare erstattet af en stammere enkelt-fjeder mon?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syge knaster?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis motoren køre godt så tror jeg ikke du behøver bekymre dig om knast formen.
Ja der er også kun 1 fjeder per ventil på min Super 8. Jeg ved ikke hvordan de har lavet det sådan men der er plads til den indre fjeder også.

Jeg har købte de indre fjedre fra Baotian og sat i for at se om der var nogen forskel ved det.
Jeg ved ikke rigtigt om der er nogen forskel.
Jeg tror måske det har noget at gøre med når motoren køre med høje omdrejninger at så skal der være 2 fjedre for at den bedre kan lukke.
Det kan være de har undladt at sætte 2 i fordi motoren alligevel ikke skal køre med så høje omdrejninger men jeg gætter bare.
Besvar