Mangler topfart?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mbc126
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. september 2012 15:32
Scootere: Kymco Agility 50 x 3
Giantco Sprint
Honda Dylan 125
Geografisk sted: Glamsbjerg

Mangler topfart?

Ulæst indlæg af mbc126 »

Hej i der

Først vil jeg gerne rose denne side....fantastisk, hvad jeg ikke har rodet med på scooterne udfra oplysningerne her på siden. Det er toppen af hjælp til selvhjælp.

Men nu til problemet..

Kymco agility:

Alt kører fint, starter med det samme og nul problemos! maskinen er i standard med CDI og dyse (85). Den kører knapt 50 på speedometeret.
Jeg vil gerne have den til at gå en smule hurtigere, så derfor skiftede jeg gliderøret til en uden begrænsning men det gjorde stort set intet for hastigheden, andet end at nu kan nålen ramme 50 jeg ville mene at 55 skulle kunne forventes.

Karburator er renset igennem.
Ventiler er indstillet.
Brændstofslanger renset.
tændrør renset og og testet.
Luftfilter skiftet
Olie skiftet og filter renset.
Vario olie kontrolleret.

Alt ialt er jeg ret sikker på at det ikke er motoren der skulle være noget galt med, men jeg tænker at jeg måske skal lægge større ruller i, det er standard rullerne der sidder i og jeg ved ikke hvor tunge de er.

Hvad gør jeg nu?, jeg tænker ikke at der skulle være behov for at skifte CDIén eller er der?

AK
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Mangler topfart?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

mbc126 skrev:Først vil jeg gerne rose denne side....fantastisk, hvad jeg ikke har rodet med på scooterne udfra oplysningerne her på siden. Det er toppen af hjælp til selvhjælp.
:party: Super

Standard rullevægt skulle være 6,5 gram.

Du kan prøve og save i CDI boksen som her hvis du tør.
Billede

Men hvis du har skiftet gliderøret med kanten ud med et glat så skulle det da gerne give en stor forskel hvis det eller er sat rigtig sammen osv.

Jeg troede at nu hvor hoveddysen er begrænset så ville luftfilterkassen også være det men jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det.
Men prøv og kig i luftfilterkassen og se om der er nogen steder hvor diameteren er gjort mindre så luften ikke så let kan komme igennem.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Mangler topfart?

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Prøv at give den en 86 dyse og så gå et ned i rulle vægt til 5.5, der kan osse være sat en lidt for kort rem i, men det er noget man skal eksperimentere med, den skal helst ikke være mere end 10-15 mm længere end den der sidder i
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Mangler topfart?

Ulæst indlæg af Baddi »

For mig lyder det som om du ikke har kræfter til at trække den i højere gear, hvilket kan skyldes forkert rullevægt, dårligt indstillet karburator eller slidt tændrør eller motordele. :)

Jeg har selv 2 agilityer, hvor den ene kørte bedst med 82 dyse og den anden med 80 dyse (muligvis utæt et sted), så 85 dyse kan være for højt, prøv med 84, 83 og 82 om det hjælper. :D

5.5 gram ruller som der foreslås her, skal du helt undgå, da de for at geare ud, kræver omdrejninger som du ikke kan opnå med den originale omdrejningsbegrænsning, og hvis du fjerner denne begrænsning vil du kunne ramme dem, men så er man så langt uden for effektbåndet at både accelleration og topfart får et ordenligt hak på, lidt som hvis du kører med bremsen inde hele tiden og motoren skal arbejde mere hele tiden. :D
Det optimale omdrejningstal får du med 6,25g ruller, men dit problem kan også skyldes slidte ruller eller slidt rem. Rullerne må ikke være kantede og remmen skal skiftes når den er 1,5mm smallere end den startede med at være. :mrgreen:

Hvis du vil have mere fart er der meget du kan gøre efter du har indstillet motoren ordenligt:
- Save CDI'en, som det vises på billedet, således at omdrejningsbegrænsningen flyttes fra 7.500 til 9.000 omdrejninger, som er der for at sikre levetiden på motoren. Dette vil øge din topfart med 5-10 km/t.
- Skifte til Malossi Multivar, dette vil give dig bedre optræk og muligvis hæve din topfart med 5-10 km/t.
- Øge maks gearing på kun én af følgende måder:
1) File 1-2mm af det glatte gliderørs længde, således at du sikrer at variatoren og remskiven/starterhjulet kan komme helt i kontakt.
2) Vælge en længere kilerem, hvortil jeg kan anbefale Malossi Kevlar rem, som er 1,9% længere end den originale, og derfor kan nå længere ud. Inden du skifter rem, så tjek dog først hvordan gearingen er, ved at sætte tushstreger på både forreste og bagerste remskiver, kør en tur og aflæs dem så. Hvis stregerne er helt væk på bagerste remskiver men ikke på forreste er din rem for kort. Hvis stregerne er væk på forreste remskiver men ikke på bagerste er din rem for lang. Hvis stregerne ikke er helt væk på nogen af remskiverne mangler du enten kraft, variatorens remskive og starterhjulets remskive kommer ikke i kontakt eller dine variodele er slidte.

De ovenstående modifikationer vil give dig kraftig hastighedsforøgelse, og Kymco Agilityen, som har en af de kraftigste 4-takts scootermotorer, kan ramme 72 km/t på gps, hvilket på speedometeret viser sig ved at nålen er gået ud over den skala der er påskrevet. ;)
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Mangler topfart?

Ulæst indlæg af onkelroar »

Enig med Baddi.

Problemmet ligger helt sikkert i variator et sted?

Hvor mange km har variator kørt?

Jeg har haft rigtig gode erfaringer med og købe sport / tun variator. På en sprint gav det ihvertfald fra omkring 55 til 70 efter speedometeret.


Så hvis alt andet ikke virker ville jeg købe en ny variator :-D
Brugeravatar
mbc126
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. september 2012 15:32
Scootere: Kymco Agility 50 x 3
Giantco Sprint
Honda Dylan 125
Geografisk sted: Glamsbjerg

Re: Mangler topfart?

Ulæst indlæg af mbc126 »

Super indlæg Baddi

Det lyder rigtigt med at den ikke kan trække op i højere gearing, men scooteren er indstillet optimalt med nyt tændrør og motoren fejler "nada", det skal dog siges at jeg måtte blænde "det rør jeg ikke kan huske hvad det hedder men som er blankt og sidder fra topstykket :crazy: " røret af da det var rustet igennem, larmede og prisen for udskiftning var absurd.

Jeg var på langtur med scooteren, og fandt ud af at hvis det passede med en bakke, så man forsigtigt kunne lokke den over 60, trak den igen og holdt fint op til 65 km/t. Dette stopper dog igen når jeg kom under 55 km/t. hehe! Underligt! Men den gik over 56 km/L målt over 350 km.

Jeg ser mig om efter en ny vario.

Allan
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Mangler topfart?

Ulæst indlæg af Baddi »

mbc126 skrev:Super indlæg Baddi

Det lyder rigtigt med at den ikke kan trække op i højere gearing, men scooteren er indstillet optimalt med nyt tændrør og motoren fejler "nada", det skal dog siges at jeg måtte blænde "det rør jeg ikke kan huske hvad det hedder men som er blankt og sidder fra topstykket :crazy: " røret af da det var rustet igennem, larmede og prisen for udskiftning var absurd.

Jeg var på langtur med scooteren, og fandt ud af at hvis det passede med en bakke, så man forsigtigt kunne lokke den over 60, trak den igen og holdt fint op til 65 km/t. Dette stopper dog igen når jeg kom under 55 km/t. hehe! Underligt! Men den gik over 56 km/L målt over 350 km.

Jeg ser mig om efter en ny vario.

Allan
Altså uden det rør kan du komme ud for at din katalysator brænder sammen hvis du kører meget på begrænsningen eller med for meget benzin. :p
Hvis du har et nyt tændrør og den er indstillet ordenligt med hensyn til benzinblandingen vil jeg tro at det er et problem i varioen. Har du kigget på om der er noget derinde der er slidt og hvor meget vejer dine ruller? :D
Besvar