Uden Sekundær luftsystem.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1256
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej folkens. Jeg kører nu med en udstødning uden katalysator, og overvejer at afmontere det sekundære luftsystem for at gi plads til et lille værktøjsrum. Er systemets eneste funktion at hjælpe katalysatoren? (hvis man har en). Kører scooteren helt normalt uden systemet? Det kunne være rart at slippe af med alle de slanger og ting, hvis de alligevel er unødvendige.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja så vidt jeg ved at formålet at give ekstra luft til katalysatoren så den bedre kan omdanne gasserne.
Og hvis du så ikke har katalysator så bliver det sekundæreluftfilter og dens slanger og reedvalven slet ikke brugt til noget.

Så du kan godt afmontere det og lukket hullet af i topstykket hvis den var monteret der.
http://www.speedline.dk/da/scooter/blin ... 9qma-0000/
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af giantco07 »

hvordan kan man se om udstødningen er uden KAT?. Jeg spørger fordi jeg nu har kørt med topstykke uden sekundær luft et stykke tid, men syntes at lyden fra/i min udstødning lyder underligt (lidt hul i det). Måske det bare er udstødningen som er slidt, men syntes ikke den lyder som de andre Giantco Sprint jeg har haft. Kan desværre ikke oploade en lyd/video fil da jeg ike kan komme til at optage en lige nu.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke om der er nogen sikker måde at vide om en udstødning er uden katalysator men på nogen udstødninge med katalysator er der såden en påsvejsning hvor der suges ekstra luft ind så ved man at den er med katalysator.
Billede
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1256
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Så røg alle de slanger og rør, ventiler og filtre ud i bunken og den kører helt som den plejer. Nu hvor det luftsystem er væk, er der faktisk god plads mellem motor og batteribox på sådan en Agility. Perfekt til dækpilot, ekstra pærer og lidt nødværktøj.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af Baddi »

Bum-bum. Undskyld at jeg hiver op i et halvt måned gammelt emne. :D
De udstødninger, hvor der er svejset et rør på, er den billigere løsning, i modsætning til agilityen, hvor de har inkorporeret det i topstykket. :)

Den nemmeste måde at se om en udstødning er med eller uden katalysator på er prisen og muligvis temperaturen. Prisen på en katalysatorer er meget høj, da det er ædelmetaller Rhodium, Platin og Palladium, som alle er metaller, som vi er ved at løbe tør for her på planeten.
Med hensyn til temperatur, så er de kemiske reaktioner, som sker ved katalysatoren exoterme, hvilket betyder at der udvikles varme, når de sker. Den bedste arbejdstemperatur for en katalysator er så vidt jeg husker 6-800 grader, og SLS er lavet for at fortynde luften, så temperaturen ikke stiger for meget så det brænder sammen, og for at sørge for at der er ilt nok til at alt kan blive omdannet ordenligt.

Jeg ville dog ikke have særlig god samvittighed med at køre uden katalysator og SLS på en karburatordrevet motor, da 40% af alt uforbrændt benzin (kraftig drivhuseffekt, mange gange værre end CO2) og CO (pisse giftigt for mennesker, planter og dyr, da det går i blodet i stedet for ilt og kvæler dig indenfra) kommer fra små karburatordrevne motorer som scootere, små motorcykler og motordrevet værktøj. :)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1256
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Baddi skrev:Jeg ville dog ikke have særlig god samvittighed med at køre uden katalysator og SLS
Nej, det kan der være noget om. Problemet var at på det tidspunkt jeg købte udstødningen, anede jeg vist ikke at de også puttede kat. i scooterudstødninger. Men ja, prisen havde måske alligevel fået mig til at købe en uden.
Jeg trøster mig med, at jeg trods alt kommer over 4 gange længere pr liter, end jeg gjorde med bilen :clap:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:
Baddi skrev:Jeg ville dog ikke have særlig god samvittighed med at køre uden katalysator og SLS
Nej, det kan der være noget om. Problemet var at på det tidspunkt jeg købte udstødningen, anede jeg vist ikke at de også puttede kat. i scooterudstødninger. Men ja, prisen havde måske alligevel fået mig til at købe en uden.
Jeg trøster mig med, at jeg trods alt kommer over 4 gange længere pr liter, end jeg gjorde med bilen :clap:
Ja, man kører længere på literen, men biler har så meget mere teknologi, at de udleder mindre CO og uafbrændt benzin.
Biler stoppede for 30 år siden med at bruge karburatorerer og gik over til indsprøjtning, fordi strammere miljøregler ikke kunne opfyldes med karburatorer. Det er også en af grundene til at jeg har købt indsprøjtningen, idet (uofficielle) tests har vist at udstødningen fra en motor med indsprøjtning uden katalysator stadig er renere end den udstødningsgas fra en karburatordrevet motor med katalysator. Så når biler både har indsprøjtning og katalysator betyder det jo, at deres udstødningsgas kun består af CO2, vand og nitrogen, som er harmløst i forhold til scooterens gas (CO binder sig 6 gange nemmere i blodet end ilt, og skader alle organer med en effekt, som sammenlignes med cigaretrøg.).
Så når biler udover indsprøjtning og katalysatorer gives kanongod og kontrolleret køling og i nogle tilfælde turboladere, kan de have en mager blanding, uden at miste kræft eller overophede og så udlede endnu mindre af de gasser de udleder. Lige pludselig opdager man at vores scootere er over 30 år bagud med motorteknologi. :p
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1256
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det må vel se temmelig sort ud for 2-taktere, der generelt udnytter benzinen dårligere, og så brænder de olie af oven i?
30 år bagud? Det kan ikke passe. Min motor har nogle skruer og noget maling fra 2011 ;)
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Uden Sekundær luftsystem.

Ulæst indlæg af Fut »

Baddi skrev: (CO binder sig 6 gange nemmere i blodet end ilt, og skader alle organer med en effekt, som sammenlignes med cigaretrøg.).
:p

Fint når alle mennesker holder op med at ryge så vil jeg køre med kat på min knallert.

I mellemtiden vil jeg konvertere mine biler til sprøjt.
Besvar