Mere lys på scooteren!
- Kymconørden
- 11. Rang
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Mere lys på scooteren!
Som gammel bilist, og vant til 230W i lygterne, var det noget af en overraskelse at komme over på scooteren med kun 35W i lygten. Alt for svag belysning, efter min mening. En opgradering var et must. Så en H4 55/60W autopære blev sat i, samtidig skiftede jeg fatning til pos.pæren, så en 20W halogen stiftpære kunne sidde der istedet for 5W. Det hjalp virkelig meget på mørket! 55W nærlys, 60W fjernlys, og 20W pos.lys som jeg bruger til kørelys i dagtimerne. Det ekstra nærlys gjorde at lygten kunne justeres op, og derved oplyse vejen længere frem, og lyser nu så langt at fjernlyset stortset ikke er nødvendigt. Og det lader til generatoren følger fint med det øgede forbrug. Efter mange testture er batteriet stadig fuldt opladt. Lys over land!
Re: Mere lys på scooteren!

Det er fint at generatoren kan følge med. Men, men... Man må da håbe ledningsnettet er dimensioneret rigtigt. I værste fald kortslutning og brand. Der er en temmelig stor forskel fra 35W og gå op til 60W når vi snakker 12V. Mindst 2.5 kvadrat ledning skal du bruge nu.
Min spådom, er at det går galt snart.
-
- 15. Rang
Så er det bare om pæren bliver ekstra varm og om den kan smelte noget når du køre med det tændt i lang tid.
- Jps
- 13. Rang
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Mine 2 nyeste Big's var udstyret med 2x18/18 watt, som standard. Men har kørt i flere år med en 35/35 watt's halogenpære, uden at ledningsnettet er brændt af. Jeg skiftede begge paraboler ud til en med kun een pære i, og den lyser fint vejen op hernede på det mørke Lolland. Sidelygterne er dog pillet fra på begge scootere.
Jeg har også prøvet en 40/45 watt alm. pære, uden problemer. Næste prøve, er en der lyser mere hvidt end andre pærer, på 40-45 watt (halogen).
Jeg har også prøvet en 40/45 watt alm. pære, uden problemer. Næste prøve, er en der lyser mere hvidt end andre pærer, på 40-45 watt (halogen).
- Kymconørden
- 11. Rang
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Inden jeg satte ild til min scooter, prøvede jeg de 60w ved forskellige tykkelser ledning, på et bilbatteri. Og skulle overraskende langt ned i kvadrat før ledningerne blev lune (0,5 kvadrat). Så med de basser der sidder på scooteren, er der ingen fare. I øvrigt lyser den hvidt og skarpt når den sidder i scooteren, hvilket er et tegn på at der ikke er varmetab i ledningerne. Hvis de var overbelastede ville den lyse svagere og mere gult. Så ud i natten!