Giantco Sprint Sport

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Vangsoe
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Gianto Sprint Sport
Puch VZ50

Giantco Sprint Sport

Ulæst indlæg af Vangsoe »

Hej gutter,
Er helt ny herinde. Er 54, automekaniker og svagsstrøms ingeniør og har skruet rigtig meget Puch, Kreidler, Ktm osv. i mine unge dage ;)
Har fået en Gianto Sprint Sport foræret, som jeg vil sætte i ordentlig stand, så den kan indbringe en slat gysser som skal gå til et 75 ccm Parma kit der skal sættes på den Puch VZ 50 jeg er ved at renovere til min søn :D

Nå - nok snak - her er mit problem:

Motoren vil ikke starte. Den har gået ca. 6.000 km. Jeg har selv lavet almindelig service på den et par gange, da den har tilhørt min genbos søn. Så den er faktisk passet ok.
Her hvor den ikke vil starte, har jeg prøvet følgende:
Tændør nyt af korrekt mærke, glødetal og elektrodeafstand.
( der er fin gnist når jeg kører med starteren med tændrøret ude og liggende på stel.)
Modtand i tændrørskablet er ca. 12 kohm
Ventiler justeret 0,08 kold.
Kompression checket - OK.
Knastakslen ser fin ud. Har korrekt højde på begge knaster og er uden ridser. OG den er taktet rigtigt :)
Motor olien ser pæn og ren ud.
Jeg har skiftet indsugnings manifolden, da den var revnet i gummiet. Nye pakninger her.
Nyt batteri fuldt opladet
Karburatoren adskilt og renset. Gummimembramen ser ikke ud til at fejle noget. Hel og ikke stiv.
Luftspjældet kører fint tilbage, hvis man skubber det op.
Benzinhane checket - åbner ved den mindste smule vacum. Og der er fin vacum på slangen fra studsen
Aut. "chokeren" ( eller kold starts tilskudsventil ), ser ud til at virke ok når jeg tager den af og sætter 12V på.
Alle stik / samlinger er checket og fået kontaktrens - alt ser fint og rent ud. Også ved CDI enheden.

Altså - den får ingen brændstof når jeg prøver at starte den. Den forrige ejer sagde at den "en gang i mellem gik i stå og ikke kunne starte igen".....

Hvad er det lige jeg overser her ??

Jeg er modstander af at "tvangsfodre" en brændstofmotor bare for at få den igang ( eller endnu værre at give den æter eller startgas ).

Nogen forslag ?

Og tak for et omfattende informationsmateriale på dette udemærkede site...virker noget mere seriøst end visse andre Scooter sites jeg har checket ud.....

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Giantco Sprint Sport

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hejsa
Vangsoe skrev: Modtand i tændrørskablet er ca. 12 kohm
Du mener vel tændrørskablet OG tændspolens sekundærespole ik ?
Fordi der skal vel nærmest ikke være noget modstand i tændrørskablet så vidt jeg ved.
Vangsoe skrev: Motor olien ser pæn og ren ud.
Er der korrekt mængde ?
Sæt scooterens på centerstøtteben et vandret sted og skru oliepinden ud, tør af og sæt i hullet uden at dreje og aflæs.
Billede
Vangsoe skrev: Altså - den får ingen brændstof når jeg prøver at starte den. Den forrige ejer sagde at den "en gang i mellem gik i stå og ikke kunne starte igen".....
Prøv og løsne drænskruen i karburatoren og se at benzinen kommer ud, sug på vakuumslangen og der skal komme mere benzin ud.
Og hvis du ellers har renset karburatoren godt nok så skulle benzinen jo gerne kunne suges op og ind i motoren.
Dyserne og gangene i karburatoren er jo MEGET små, specielt tomgangsdysen og strålerøret. Har du haft skruet dem ud og renset dem og set med øjet at der er hul igennem ?

Og hvad med luftfilteret er det renset og sætter tæt ?

Kontroller at indsugningsstuds, karburator, luftfilterkanalen og luftfilteret er helt sæt sådan at der ikke bliver suget falsk luft ind et eller andet sted.

Også hvis benzinen er gammel så tømt tanken og karburatoren og fyld frisk benzin på.

Også nogen gange så skal man bare blive ved og ved og ved og ved og ved og ved og vente 1 time også prøve igen og igen og igen og igen og igen.
Drej gashåndtag i forskellige positioner og brug el starteren så kan du høre om der er nogen bestemte punkter hvor den er ved at starte.
Men brug ikke el starteren for meget, brug hellere kickstarten mest så du ikke dræner batteriet og hold batteriet opladt.

Prøv også at kontroller at de 2 små huller/mærker står parrallelt med topstykket når svinghjulet står ved T mærkets streg :
Billede
Billede
Brugeravatar
Vangsoe
1. Rang
1. Rang
Puch VZ50

hejsa,

tak for indput.

Tændørskabler har typisk mellem 10 og 20 Kohm at hensyn til radio støjdæmpning. Det er muligt det er ren kobber originalt - på sådan en kineser her, men det har normalt ikke den store betydning pga den høje spænding.

"Og den er taktet rigtigt" - er på mekanikersprog et udtryk for at knastakslen står korrekt i forhold til krumtappen og TDC.
Luftfilteret er nyt og fugted med K&N luftfilterolie. div. slanger til luftfilter og krumtapudluftning er rene og bløde - og sidder fast.
Ja - olien er frisk og står til top mærket.
Som sagt er indsugningsmanifolden + pakningerne nye....
Der kommer benz ud når jeg tager drænskruen.
Karburatoren er renset og blæst igennem - men jeg har ikke haft alle dyser ude og checke, at jeg kan kigge igennem. Det må jeg prøve.
Det er jo ikke raketvidenskab, så en 4 takt motor - uanset fabrikat - skal starte med det samme....og det skal denne her bandit også komme til :lol:
Bliver vist først torsdag jeg får tid til at kigge på den igen - men skal nok melde tilbage her, hvad jeg evt. finder ud af.
Med venlig hilsen
Niels
Brugeravatar
allan
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: giantco

Ulæst indlæg af allan »

hej har fundet 2 løse slanger på min giantco den ene går op til topstykket ser det ud til den ande er mindre og ved ikke lige hvad den er til men den køre fint men lyder underligt
Brugeravatar
Vangsoe
1. Rang
1. Rang
Puch VZ50

Hej,
Nå - jeg kunne nu alligvel ikke vente til i morgen, så jeg tog karburatoren af igen i går og skilte den HELT ad.
Så smed jeg alle stumper, dyser, dysegange OG hele karburatorhuset i en ultralyds renser i 3 x 9 min.

Det hjalp.............

Nu starter den bare jeg kigger på den :D

Og hvad kan man så lære af det: Jo - det må helt klart være de ganske bitte, bitte små huller som sidder i begge dyse rørerne på siderne, som er med til at trække benzinen op i indsugningen, i startøjeblikket som har været stoppet til ....jeg kan ikke se andre årsager.....

OG - så fandt jeg ud af at den karb jo rent faktisk har en mekanisk accelerationspumpe, som aktiveres via gasspjældsrullen på siden af karburatoren.

Så hvis man har sådan en Spring Sport her som ikke vil starte - og man er sikker på at det er fordi den ikke får brændstof - så kan man prøve at give fuld gas på rullen en 10 - 30 gange. For hver gang giver accelerationspumpen nemlig en lille skvat benzin ind i indsugningen.....

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var da godt du fik lavet det.
Og ja de er meget små de huller i dyserne og strålerør.
Smart du har sådan en ultralydsrenser.
Besvar