Der er i dagens danmark næsten ingen tankstationer der sælger blyfri 92 mere. Der ligger blyfri 95 i 98% af stationernes jordtanke, også derfor der kun er 3 øres forskel nu om dage.
Dengang de havde reelt 92 og 95 var der næsten 30 øres forskel i prisen.
En scooter kører ikke længere literen alt efter om den kører på 92, 95 vpower, ultra ol. motoren kan ikke indstilles til det højere tændingstidspunkt ligesom en bil kan.
Tror mere det er scooterens opsætning/indstilling der gør at du ikke kører så langt på literen.
Hvis det er en sprit ny scooter, så kan du ikke regne med km/l de første 2000km, og husk at skifte olien som servicebogen foreskriver (mener det er 1000km eller sådan) Når motoren er "kørt til" så skulle du gerne opleve en bedre brændstoføkonomi.
Men husk. Der findes også mandags motorer, som bare ikke opnår nær så god brændstoføkonomi som andre gør på samme scooter.
Benzin 92 eller 95 oktan?
- silversand
- 6. Rang
- Køretøjer: Baotian 30+45kmt (ophugget/sælges)
Siamoto Birdie 50 (renoverings projekt) - Geografisk sted: 8620 Kjellerup
-
- 15. Rang
Re: Benzin 92 eller 95 oktan?
Oktantallet har ikke noget med benzinforbrug at gøre så vidt jeg ved.
Oktantallet skal bare passe til motorens kompression. Jo højere kompression jo skal oktantallet være for at undgå "banking".
Hvis oktantallet er for lavt vil motoren "banke" fordi benzin/luften antændes før tændrøret giver gnist også siger motoren en metalisk "pling" lyd.
Jeg tror nok min scooter gjorde det i en periode hvis jeg holdt i tomgang og giv hurtigt gas så ville den sige sådan nogen "pling" lyde som jeg husker det men den gør det ikke mere.
Jeg tasker 92 oktan.
Har prøvet højere oktan men gav ingen forskel.
De 36 km/l er det højeste jeg har målt med begrænset variator og hvor jeg kørt rigtig pænt og accelerer langsomt osv... prøver og få så godt benzinforbrug som muligt.
Så hvis du køre og give helt vildt gas så kunne det måske være derfor.
Ellers prøv og læs det her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... pa_literen
Den største forskel får du ved at gøre variatoren ubegrænset. Jeg fik 20% lavere benzinforbrug.
Men prøv og følg de ting der står på siden og se om du ikke kan komme højere op.
Hvor langt har scooteren kørt ?
Oktantallet skal bare passe til motorens kompression. Jo højere kompression jo skal oktantallet være for at undgå "banking".
Hvis oktantallet er for lavt vil motoren "banke" fordi benzin/luften antændes før tændrøret giver gnist også siger motoren en metalisk "pling" lyd.
Jeg tror nok min scooter gjorde det i en periode hvis jeg holdt i tomgang og giv hurtigt gas så ville den sige sådan nogen "pling" lyde som jeg husker det men den gør det ikke mere.
Jeg tasker 92 oktan.
Har prøvet højere oktan men gav ingen forskel.
De 36 km/l er det højeste jeg har målt med begrænset variator og hvor jeg kørt rigtig pænt og accelerer langsomt osv... prøver og få så godt benzinforbrug som muligt.
Så hvis du køre og give helt vildt gas så kunne det måske være derfor.
Ellers prøv og læs det her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... pa_literen
Den største forskel får du ved at gøre variatoren ubegrænset. Jeg fik 20% lavere benzinforbrug.
Men prøv og følg de ting der står på siden og se om du ikke kan komme højere op.
Hvor langt har scooteren kørt ?