PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Christensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. marts 2012 16:53

PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af Christensen »

Hej med Jer

Jeg er ny bruger og måske ejer af en CPI-GTR, jeg har dog et problem som jeg, og flere med indsigt i scooterverdnen ikke kan finde en løsning på.

Den kan starte og køre, men kun med en klud foran indsugningsstudsen, eller lagt ind i luftfiltret. Så snart kluden fjernes, går den ud.
Er der en i dette forum, der har en sandsynlig forklaring på, hvad der kan være galt.
Der er sat nyt tændrør i, og alle dyser i karburatoren er rensen, når man suger i vacumslangen løber benzinen fint ud af benzinslangen og membranen er kontrolleret og rensen.

Jeg har hørt påstanden, at den får for lidt benzin, men ingen har kunne anvise, hvad der skulle gøres for at rette problemet.

Jeg har ikke brug for at få at vide at jeg skal smide den ud, eller andre negativiteter om scooteren, men er meget modtagelig for gode råd.

Venlig hilsen
Christensen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den får nok for lidt benzin eller for meget luft. Alt efter hvordan man ser på det.

Det kan være hvis der bliver sugt falsk luft ind, hvis du har lavet om på luftfilteret, hvis hoveddysen er tilstoppet eller noget i den stil.
Så check at luftfilter, indsugningsstuds, karburator sidder helt tæt sammen sådan at der ikke kan komme fask luft ind.
Og check at luftskruen ikke er røget ud af karburatoren eller at der er en slange som er røget af eller er utæt.

Også rens hoveddysen og strålerøret midt i karburatoren (men det har du vel gjort).
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af onkelroar »

Grunden til den kører med kluden for studsen kan kun være 2 ting:

For lidt benzin eller for meget luft.

Er scooteren helt standart, eller er der ændret dyse, udstødning eller andet?
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af onkelroar »

scootergrisen skrev:Den får nok for lidt benzin eller for meget luft. Alt efter hvordan man ser på det.

Det kan være hvis der bliver sugt falsk luft ind, hvis du har lavet om på luftfilteret, hvis hoveddysen er tilstoppet eller noget i den stil.
Så check at luftfilter, indsugningsstuds, karburator sidder helt tæt sammen sådan at der ikke kan komme fask luft ind.
Og check at luftskruen ikke er røget ud af karburatoren eller at der er en slange som er røget af eller er utæt.

Også rens hoveddysen og strålerøret midt i karburatoren (men det har du vel gjort).

Haha din bandit. Du indrykkede dit indlæg nøjagtigt samme tid som mig :-D
Brugeravatar
Christensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. marts 2012 16:53

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af Christensen »

Hej igen

Tusind tak for hurtig respons.

Det er måske relevant, lige at nævne at jeg er fra dengang Puch Maxi endnu ikke havde hverken gear eller kickstarter.

Jeg har fårt at vide, at afgangsrøret er UDEN begrænsninger, men at det skulle være alt. Det har selvfølgelig betydning for hvor meget benzin der er brug for.
Jeg kan godt følge med i, at gummistudse og samlinger skal være tætte, men at det skulle have så stor betydning er svært at fatte.
Det er i sig selv ikke et problem at købe et helt nyt komplet luftfilter, ud over selvfølgelig prisen (500 kr.), men jeg kunne godt tænke mig ta være lidt mere overbevist om at det er her løsningen skal findes.
Jeg kan oplyse at alt hvad der kan skrues af kaburatoren har været skruet af, og er behørigt rengjort -og skruet i igen, dysen i svømmerhuset er str. 50. Luftskruen er skruet helt i og 1,5 omgang tilbage (grundindstillet)
Det har ikke været muligt at kontrollere aut. choker, men tilsynaldende er nålen skubbet helt ud hele tiden, hvilket vel betyder at der er lukket for for meget benzin. Det har vel også størts betydning ved koldstart, som - med klud - ikke er et problem, har prøvet flere gange inden for de sidste dage.

Det må godt koste lidt at få liv i dyret, men at skifte del efter del, er nok ikke lige det jeg går efter.

Jeg er meget modtagelig for at modtage forslag til hvad jeg kan gøre - først, derefter og til sidst

På forhånd tak
Christensen
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af onkelroar »

Prøv at montere en størrer dyse i den. De er ikke dyre ved thansen. Ved ulovligt forrør på Gtr for maskinen alt for tynd blanding. Dette resulterer ofte i et ødelagt tændrør.

Så ud med 50 dysen og prøv at smide en 58 dyse i. Tag derefter tændrøret ud og tjek det. Evt skifte det. Rengør luft filter og tjek at det sidder som det skal og er tæt :-)


Ps. Puch er os en awesome knallert :-)
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af 12V »

Et andet sted den kan tage falsk luft ind er ved simmeringene omkring krumtappen, men det sker for det meste først når maskinen har gået rigtig langt eller er meget gammel. Eller når en ung bandit har fusket med et eller andet ;)

Jeg tror dog bare at din dyse er for lille, 50 lyder ikke af meget især hvis den har fået en afdroslet udst. på. Google giver lidt forskellige svar, alle siger at du skal have en 56 eller 58'er dyse til en std. GTR. Køb et par stykker i T-Hansen f.eks. 56-62, dem du ikke bruger kan du aflevere tilbage. Start med største dyse og juster nedaf til den stopper med at firetakte når den er varm ved bundgas. Hvis du har mod på det kan du finjustere efter farven på et frisk tændrør, men start med det andet - det er en slags fail safe grundjustering.
Dyserne er i øvrigt 6 mm og koster 19,- / stk. Hvis jeg da husker ret :)
Brugeravatar
Christensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. marts 2012 16:53

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af Christensen »

Hej igen
Dyse størrelse 64 - så kører den, prøvede først med 56, men der kunne den ikke så godt tage omdrejninger, så stor tak for det velkvalificerede råd. :D

Nu er udfordringen at få den til at falde til ro hurtigere en den gør, og at få den til at gå pænt i tomgang.
Den falder ikke så godt til ro, og efter et kort øjeblik, hvor det faktisk lyder rigtig godt - jævn tomgang - går den i stå.
Jeg har - som det måske fremgår - ikke det bedste kendskab til to takts mekanik, og overvejer om det kan betale sig at lade en scootermekanikker kigge på dette.

Mvh
Christensen
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af 12V »

Det du beskriver lyder som for meget luft når der ikke gives gas eller ved lav gas. Det kan også skyldes falsk luft, eller mere simpel en for lille tomgangsdyse, for langt skruet ud "luftskrue" eller nålen for langt nede.

For mager blanding vil føre til høj ustabil tomgang og langsomt faldende omdrejninger.
Brugeravatar
Christensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. marts 2012 16:53

Re: PCI - GTR kan kun køre med en klud for indsugningen

Ulæst indlæg af Christensen »

Hej Alle

Tusind tak for hjælpen.

Nu kører den, det viste sig at tomgangsdysen var stoppet, da den blev renset ordentligt, startede den, og har kørt fint siden.
Den er stadig tilbølig til at gå lidt højti tomgang lige når der har været fart på, men falder til sidst rigtigt pånt til ro.

Jeg har skilt ledningssystemet omkring speedometeret ad, og har ved at svinge magneten fra hjulet foran sensoren, konstateret, at jeg har set både et 4-tal og et 8-tal i displayet, hviket får mig til at antage at displsyet virker, har bestilt en ny magnet, og håber at det kan gøre det

Mvh
Christensen
Besvar