Hej GYS.
Så har jeg lavet et indlæg om Hondaen, med hvad jeg lige nu kunne komme i tanke om.
For godt 55 år siden kunne jeg godt have brugt noget "Traction control". Der røg jeg af den gamle Honda på en isglat vej i Kolding området. Kun med 40 km/t, så der skete ikke noget med motorcyklen og undertegnede. Styret var en lille smule bøjet, så jeg rejste bare motorcyklen op og fortsatte til kasernen i Fredericia. Nu vil jeg ikke køre hvis det er glat, dog kan man måske blive overrasket af sand/grus.
Ang forsikring, så koster TJM forsikringen 919 kr for tyveri, kasko og ansvar. Det er noget andet end GF priser. Ved TJM skal man dog have haft MC forsikring i 10 år samlet, og det har jeg ikke haft. Så de er ved at undersøge om mine 3 år vil give af prisændring. Underligt at 50 års bilkørsel uden uheld ikke har betydning.
//Jørgen
Ansvars forsikring, lille MC.
- GYS
- 10. Rang
- Køretøjer: MC: KTM Duke 200
Bil: Hyundai i10
Re: Ansvars forsikring, lille MC.
Ja, det er meget forskelligt hvordan forsikringsselskaberne indsætter en i deres system. Hos mit ser de efter hvor mange år jeg har været med i ingeniørforeningen - men taster jeg ind, at jeg har kun 3 års erfaring, så er forskellen under 50 kr. per år, så det burde ikke betyde noget. Spørg eventuelt efter hvad vejhjælp og førerulykke koster. Vejhjælp mener jeg koster ca. 350 kr. om året, og det er det eneste af forsikringen, jeg faktisk har haft brug for. Jeg betaler vist 289 kr. om året i førerulykke. (Der ydes erstatning ved varigt mén eller dødsfald - også ved eneulykker. Hvis føreren pådrager sig knoglebrud ved et kørselsuheld, udbetales strakshjælp som en engangsudbetaling. Strakshjælp udbetales uanset om der er varigt mén eller ej og er tænkt som hjælp til eventuelle øgede udgifter til fx rengøringshjælp, transport og fysioterapi.) Jeg har valgt at tage førerulykke med, selvom jeg håber der aldrig bliver brug for den. Jeg har mødt flere motorcykelister, der har haft varige skader - men dog stadigt kører på MC
- derudover betaler jeg vist 40 kr. ekstra om året, for at få den forsikret for 25.000 kr. i ekstra udstyr. Jeg har ikke så meget, men da sportsudstødningen er ekstraudstyr og ikke med i std. og den også har lidt andet ud over det, så kom det over 10.000 kr. efter min udregning, og jeg tænkte at forsikringen måske også vil være mere villige, hvis man bevidst har forsikret for over 10.000 kr. Så ved de jo, at der er mere ekstraudstyr end det
Som ekstraudstyr har jeg udover sportsudstødningen der var på da jeg købte den, taskeholder, motorbøjle, crash-pads der beskytter ABS bremsere, og crash-pads der giver en minimumsafstand til ben, samt crash-pads der beskytter udstødningen, jeg har TPMS, og STS ST2 smart break module, alarm V208 med konverter for KTM, gps-tracker, og fastmonteret gpsholder til GPS. Jeg overvejer garmin MC-radar til den, men har ikke købt den endnu, og mangler stadigt et svar fra garmin på, om den er lovlig at montere i Danmark... Specielt TPMS vil jeg anbefale - fås for ca. 176,36 kr. hos TEMU med gratis porto.