Min forbremse "hugger".

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
kim2635
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: Kymco Super 8 125 CCM

Min forbremse "hugger".

Ulæst indlæg af kim2635 »

Jeg har en Kymco Super 8 125ccn. Jeg har det problem at forbremsen hugger af pommeren til, altså bremser meget ujævnt. Jeg har på fornemmelsen at det må være bremseskiven som må være defekt men jeg kan bare ikke se nogen synlige skader eller særlig slitage, ej heller punktvis. Det undrer mig ret så meget. Jeg har haft skivebremse før på en to-hjulet men det var på en knallert for mange år siden, og der var intet huggen med den, kun en særdeles jævn bremseeffekt, det var faktisk en hammergod skivebremse (på en Yamaha FS1). Men denne her skivebremse er virkelig noget værre lo.. . Jeg har tænkt mig at købe en ny skive hos Thansen om et par dage og sætte den på. Scooteren er fra 2014 og har gået omkring 9500 km, jeg har haft den et halvt år og jeg kender kun historikken herfra. Er der nogen her der har prøvet noget tilsvarende?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Min forbremse "hugger".

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tjek om styrfittings er løst.
Hold forbremsen og ryk frem og tilbage i styret mens der ikke er vægt på køretøjet.

Tjek om der skal nye bremseklodser i.
Der kan være slidindikatorer på bremseklodserne. Ellers kan du måle belægningens tykkelse.
Kig på indersiden.

Tjek bremsevæskeniveauet.
Tjek forhjulets lejer.

Hvis det er bremseskiven så tænker jeg det må være fordi den er skæv.
Det kan du tjekke ved at sætter køretøjet på centerstøtte så forhjulet er over jorden og så holde en pink på gaffelbenet og ind på bremseskiven og dreje hjulet rundt.
Men tænker ikke umiddelbart det er bremseskiven.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

kim2635 skrev: 29. marts 2025 17:37 Jeg har en Kymco Super 8 125ccn. Jeg har det problem at forbremsen hugger af pommeren til, altså bremser meget ujævnt. Jeg har på fornemmelsen at det må være bremseskiven som må være defekt men jeg kan bare ikke se nogen synlige skader eller særlig slitage, ej heller punktvis. Det undrer mig ret så meget. Jeg har haft skivebremse før på en to-hjulet men det var på en knallert for mange år siden, og der var intet huggen med den, kun en særdeles jævn bremseeffekt, det var faktisk en hammergod skivebremse (på en Yamaha FS1). Men denne her skivebremse er virkelig noget værre lo.. . Jeg har tænkt mig at købe en ny skive hos Thansen om et par dage og sætte den på. Scooteren er fra 2014 og har gået omkring 9500 km, jeg har haft den et halvt år og jeg kender kun historikken herfra. Er der nogen her der har prøvet noget tilsvarende?
Det kan skyldes to ting:

1. Skiven er ikke lige tyk "hele vejen rundt". En mikrometerskrue kan bekræfte diagnosen.
2. Skiven er meget skæv eller er monteret så den slår på hjulet. Det burde du dog ikke kunne undgå at se hvis du sætter maskinen på centerstøttebenet og får en person til at sidde på bagsædet samtidig med du roterer hjulet.

Men du må da stadig have garanti på maskinen og din forhandler må ikke leverer en bremse der "hugger" da køretøjet ikke kan synes.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
kim2635
2. Rang
2. Rang

Tak for svar. Det har jeg lagt i baghovedet.

Er der nogen som ved om de unbrako-skruer som holder skiven på plads skal løsnes imod urets retning eller med urets retning, for de sidder godt mok fast, og jeg er bange for at skrue den forkerte vej.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ikke nogen grund til at tage bremseskiven af hvis ikke der er noget i vejen med den.
Går ud fra gevindet er modsat urets retning for at løsne.
Du kan sætte et rør på værktøjets håndtag.
Brugeravatar
kim2635
2. Rang
2. Rang

Nu er skiven købt og kan lige så godt sættes på. Så må vi se om det hjælper, det skader jo nok ikke. Hvis det bliver nødvendig skifter jeg også bremseklodserne. Jeg har i dag købt sådan en fætter som på billederne og der kan sættes en ordentlig nøgle på, så jeg kan lægge noget ordentlig pres. Jeg fik købt den for sent i dag, så jeg kommer først i gang i morgen.
Vedhæftede filer
20250401_213907.jpg
20250401_204315.jpg
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Ulæst indlæg af Kymconørden »

kim2635 skrev: 1. april 2025 20:46..imod urets retning eller med urets retning, for de sidder godt mok fast.
Hej.
Det er normalt gevind, så de skal løsnes mod uret. På min Kymco Agility havde skruerne fået Locktite-lim fra fabrikken, så det krævede varme for at kunne løsne dem. Det kunne også være tilfældet med dine.

GasFlamme.jpg
Brugeravatar
kim2635
2. Rang
2. Rang

Mange tak for et godt indspark til mine spørgsmål. Jeg har her til morgen skiftet skiven. Unbrako-boltene gik fri med et solidt pres fra min momentnøgle som jeg ellers bruger til at skifte hjul på bilen med. Der skulle faktisk noget af et pres til men hver bolt gik fri, nogen med et lille bitte smæld, de havde enten sat sig eller også var de bare sindssygt hårdt spændt, jeg hælder mest til det sidste. Hjulet er sat på scooteren og bremsen virker men jeg mangler endnu at teste om den stadig "hugger" ved en køretur, det gør jeg senere på dagen eller i morgen. Den gamle skive var ikke slidt jævnt, det så forkert ud, så jeg tror at den enten var skæv eller også er hele hjulet skævt. Så hvis den ikke "hugger" mere, så er operationen lykkes, det finder jeg ud af senere. Jeg kommer tilbage med en melding når jeg har kørt den test-tur.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

kim2635 skrev: 1. april 2025 20:46 Tak for svar. Det har jeg lagt i baghovedet.

Er der nogen som ved om de unbrako-skruer som holder skiven på plads skal løsnes imod urets retning eller med urets retning, for de sidder godt mok fast, og jeg er bange for at skrue den forkerte vej.
De har sikkert fået Loctite. Varm hovedet lidt op med en smal gasbrænder.

Det er ret gevind der er på de standard umbraco bolte.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
kim2635
2. Rang
2. Rang

SÅ fik jeg kørt en test-tur efter at have skiftet bremse-skiven. Det løste ALT. Nu hugger den ikke længere, den bremser fuldstændig som den skal. Jeg er glad for at jeg gik efter skiven med det samme, det sparede mig for en del tid. Jeg vil ikke sige at det var nogen nem opgave. Unbrako-boltene sad så grundig fast er der skulle meget til at få dem skruet af. At sætte hjulet på uden at skrue bremse-klodserne af var også noget af en opgave. Men det lykkedes og nu har jeg en scooter som er meget mere behagelig at køre på, det var bare noget der skulle fikses, og det blev det. Senere skal jeg i gang med noget mere vedligehold, jeg vil bare gerne have lidt mere varme i luften før jeg går i gang med det. Billederne er øverst den nye skive sat på masinen, og 2 billeder af den gamle skive.

20250402_155715.jpg
20250402_155930.jpg
20250402_155944.jpg

Tak til dem som har svaret på mine spørgsmål.

Venlig hilsen
Kim
Besvar