Min VGA Digita 2t har dårligt forlys. Jeg prøvede for sjovt at montere min 550 lumen LED cykellygte, og så kom der lys! (Og det blænder ikke.) Men det er ikke en holdbar løsning, så jeg tænkte på om nogen af jer har kendskab til en lille godkendt 12V LED forlygte med hus og beslag som kunne fastmonteres et stykke under den orig. forlygte? Hvis det altså er lovligt at sætte ekstra lygter på.
Er en ekstra cykellygte ulovlig at køre med hvis den ikke er fastmonteret?
Mere lys på scooteren
- SteenKolding
- 9. Rang
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Mere lys på scooteren
Først og fremmest, er det en 30 kmt scooter eller en 45 kmt model idet reglerne ikke er de samme.SteenKolding skrev: ↑19. marts 2025 04:04 Min VGA Digita 2t har dårligt forlys. Jeg prøvede for sjovt at montere min 550 lumen LED cykellygte, og så kom der lys! (Og det blænder ikke.) Men det er ikke en holdbar løsning, så jeg tænkte på om nogen af jer har kendskab til en lille godkendt 12V LED forlygte med hus og beslag som kunne fastmonteres et stykke under den orig. forlygte? Hvis det altså er lovligt at sætte ekstra lygter på.
Er en ekstra cykellygte ulovlig at køre med hvis den ikke er fastmonteret?
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
Det er en 30'er
- Landbo
- 12. Rang
Ok, en knallert 30 skal være forsynet med lygter efter følgende regler: 1) En fremadrettet, hvid eller gullig nærlyslygte, der uden at blænde kan oplyse vejen mindst 30 m foran knallerten. 2) En bagudrettet, rød baglygte, der er tydeligt synlig i mindst 300 meters afstand uden at blænde. Og færdselsloven siger de omtalte lygter skal holdes tændte under kørsel døgnet rundt.
§ 32. i Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. (* 1) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1977/154
De par PGO 45 knallerter vi havde engang var også udstyret med noget. øh, "tåget" kørelys og der udskiftede jeg forlygten med en lille firkantet Hella forlygte med en h4 pære i som denne: https://lastbiler.autodoc.dk/hella/9289 ... rce=google og så kom der ski lys på mokabikken. Der var ingen problemer med at holde strøm på batteriet til selvstarteren. Installeringen skete ved jeg fjernede den originale forlygte og tildannede en 1 mm aluplade der havde et hul der passede til den nye forlygte så den kunne monteres i hullet hvor den originale lygte var monteret. Så kom der ski et godt kørelys på mokabikken. Det burde være mere end helt lovligt idet den nye forlygte var e mærket modsat den originale.
PS. Jeg kan ikke finde noget om lovligheden af at have en ekstra aftagelig forlygte monteret som ekstra kørelys på en knallert 30, så det er nok mere op til om hvor hårdt tjeneste skoende klemmer på den betjent der eventuelt stopper dig.

Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
Den lastbillygte er ret stor, jeg må på udkig efter en e-mærket lygte der er lidt mindre. Ellers kører jeg med den aftagelige cykellygte (det er billigste løsning)
- Landbo
- 12. Rang
Ja så må du ud og lede efter en mindre. En lygte på en 30 km/t knallert skal ikke mig bekendt være e mærket men skal bare være synlig i 300 meters afstand, derimod skal reflekser være e mærkede eller have en tilsvarende mærkning.SteenKolding skrev: ↑26. marts 2025 04:11 Den lastbillygte er ret stor, jeg må på udkig efter en e-mærket lygte der er lidt mindre. Ellers kører jeg med den aftagelige cykellygte (det er billigste løsning)
Hilsen Leif.