Uoriginalt topstykke
- Jepthefish
- 2. Rang
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 23. januar 2025 20:35
- Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)
Uoriginalt topstykke
HEj
Jeg har været så smart og købe et uorigingalt komplet topstykke i T-hansen til min kymco agility 50cc. Det kører super fint, men hold kæft hvor den tigger. Jeg har prøvet samtlige justeringer, men ingen af dem hjælper, den tigger bare afsted. Knasten er den originale, men jeg mistænkte at den var slidt, men den ser helt perfekt ud, der er ingen skrammer, eller nogen misfarve. Den får massere af olie, der står ihvertfald olie ud over det hele hvis den er igang imens ventildækslet er afmonteret.
Jeg har været så smart og købe et uorigingalt komplet topstykke i T-hansen til min kymco agility 50cc. Det kører super fint, men hold kæft hvor den tigger. Jeg har prøvet samtlige justeringer, men ingen af dem hjælper, den tigger bare afsted. Knasten er den originale, men jeg mistænkte at den var slidt, men den ser helt perfekt ud, der er ingen skrammer, eller nogen misfarve. Den får massere af olie, der står ihvertfald olie ud over det hele hvis den er igang imens ventildækslet er afmonteret.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11406
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Uoriginalt topstykke
Hvad har du indstillet ventilspillerummet til?
Fulgte der ikke knast med det nye topstykke?
Fulgte der ikke knast med det nye topstykke?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1775
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Uoriginalt topstykke
Hvis nikketøjet knævre, er det normalt tegn på at en eller begge ventiler står for løst.Jepthefish skrev: ↑6. marts 2025 19:29 HEj
Jeg har været så smart og købe et uorigingalt komplet topstykke i T-hansen til min kymco agility 50cc. Det kører super fint, men hold kæft hvor den tigger. Jeg har prøvet samtlige justeringer, men ingen af dem hjælper, den tigger bare afsted. Knasten er den originale, men jeg mistænkte at den var slidt, men den ser helt perfekt ud, der er ingen skrammer, eller nogen misfarve. Den får massere af olie, der står ihvertfald olie ud over det hele hvis den er igang imens ventildækslet er afmonteret.
Er der slup i lejringen af knastakslen kan det godt være en kilde til støj, det kontrollerer du ved at rotere motoren til forbrændingstakten og hive/skubbe på knastakslen i alle retninger.
Jeg kan ikke se hvordan vippearmene er lejret men selve lejringen af armene kan også støje. Jeg formoder du har genbrugt det gamle vippetøj så det burde ikke støje mere i det nye topstykke end det gjorde i det gamle.
Hilsen Leif.
- Jepthefish
- 2. Rang
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 23. januar 2025 20:35
- Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)
Re: Uoriginalt topstykke
Hej.scootergrisen skrev: ↑6. marts 2025 19:32 Hvad har du indstillet ventilspillerummet til?
Fulgte der ikke knast med det nye topstykke?
Jeg har indstillet spillerummet til 0.5mm som manuallen kalder for. T-Hansen har ikke skrevet om deres ventiler skal stå anderledes, men det tænker jeg ikke
- Jepthefish
- 2. Rang
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 23. januar 2025 20:35
- Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)
Re: Uoriginalt topstykke
hej Leif. Jeg har nemlig brugt det gamle vippetøj, topstykket kom kun med ventiler, og fjedre. Jeg ved ikke om vippetøjet er skævt, men nu når jeg tænker mig om, kunne det jo faktisk godt være den var det. Da jeg overtog scooteren havde den knækket en udstødningsventil. Selve ventilhovedet var knækket, og faldet ned i cylinderen. Ved du om det er muligt og tjekke om vippearmen er skæv?Landbo skrev: ↑7. marts 2025 05:15Hvis nikketøjet knævre, er det normalt tegn på at en eller begge ventiler står for løst.Jepthefish skrev: ↑6. marts 2025 19:29 HEj
Jeg har været så smart og købe et uorigingalt komplet topstykke i T-hansen til min kymco agility 50cc. Det kører super fint, men hold kæft hvor den tigger. Jeg har prøvet samtlige justeringer, men ingen af dem hjælper, den tigger bare afsted. Knasten er den originale, men jeg mistænkte at den var slidt, men den ser helt perfekt ud, der er ingen skrammer, eller nogen misfarve. Den får massere af olie, der står ihvertfald olie ud over det hele hvis den er igang imens ventildækslet er afmonteret.
Er der slup i lejringen af knastakslen kan det godt være en kilde til støj, det kontrollerer du ved at rotere motoren til forbrændingstakten og hive/skubbe på knastakslen i alle retninger.
Jeg kan ikke se hvordan vippearmene er lejret men selve lejringen af armene kan også støje. Jeg formoder du har genbrugt det gamle vippetøj så det burde ikke støje mere i det nye topstykke end det gjorde i det gamle.
Hilsen Leif.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1775
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Uoriginalt topstykke
Ja det kan du godt ved at købe en ny vippearm og sammenligne med den gamle, men så kan du ligeså godt sætte den nye i.Jepthefish skrev: ↑24. marts 2025 23:22hej Leif. Jeg har nemlig brugt det gamle vippetøj, topstykket kom kun med ventiler, og fjedre. Jeg ved ikke om vippetøjet er skævt, men nu når jeg tænker mig om, kunne det jo faktisk godt være den var det. Da jeg overtog scooteren havde den knækket en udstødningsventil. Selve ventilhovedet var knækket, og faldet ned i cylinderen. Ved du om det er muligt og tjekke om vippearmen er skæv?Landbo skrev: ↑7. marts 2025 05:15Hvis nikketøjet knævre, er det normalt tegn på at en eller begge ventiler står for løst.Jepthefish skrev: ↑6. marts 2025 19:29 HEj
Jeg har været så smart og købe et uorigingalt komplet topstykke i T-hansen til min kymco agility 50cc. Det kører super fint, men hold kæft hvor den tigger. Jeg har prøvet samtlige justeringer, men ingen af dem hjælper, den tigger bare afsted. Knasten er den originale, men jeg mistænkte at den var slidt, men den ser helt perfekt ud, der er ingen skrammer, eller nogen misfarve. Den får massere af olie, der står ihvertfald olie ud over det hele hvis den er igang imens ventildækslet er afmonteret.
Er der slup i lejringen af knastakslen kan det godt være en kilde til støj, det kontrollerer du ved at rotere motoren til forbrændingstakten og hive/skubbe på knastakslen i alle retninger.
Jeg kan ikke se hvordan vippearmene er lejret men selve lejringen af armene kan også støje. Jeg formoder du har genbrugt det gamle vippetøj så det burde ikke støje mere i det nye topstykke end det gjorde i det gamle.
Hilsen Leif.

Hvis ventilhovedet er faldet ned på toppen af stemplet under drift plejer det at give nogle gevaldige mærker i toppen af stemplet. Kunne det tænkes at det nu er stemplet der lige rører ved hovedet på en åben ventil ?
Hilsen leif.
- Jepthefish
- 2. Rang
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 23. januar 2025 20:35
- Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)
Re: Uoriginalt topstykke
Da jeg overtog scooteren monteret jeg helt nyt topstykke, og stempel, så det tænker jeg godt jeg kan udelukke. Men det er den meget genkendelige ventil tikke lyd der kommer fra motoren. Jeg bestiller nyt vippetøj til den, også ser vi om det gør en forskelLandbo skrev: ↑24. marts 2025 23:41Ja det kan du godt ved at købe en ny vippearm og sammenligne med den gamle, men så kan du ligeså godt sætte den nye i.Jepthefish skrev: ↑24. marts 2025 23:22hej Leif. Jeg har nemlig brugt det gamle vippetøj, topstykket kom kun med ventiler, og fjedre. Jeg ved ikke om vippetøjet er skævt, men nu når jeg tænker mig om, kunne det jo faktisk godt være den var det. Da jeg overtog scooteren havde den knækket en udstødningsventil. Selve ventilhovedet var knækket, og faldet ned i cylinderen. Ved du om det er muligt og tjekke om vippearmen er skæv?Landbo skrev: ↑7. marts 2025 05:15
Hvis nikketøjet knævre, er det normalt tegn på at en eller begge ventiler står for løst.
Er der slup i lejringen af knastakslen kan det godt være en kilde til støj, det kontrollerer du ved at rotere motoren til forbrændingstakten og hive/skubbe på knastakslen i alle retninger.
Jeg kan ikke se hvordan vippearmene er lejret men selve lejringen af armene kan også støje. Jeg formoder du har genbrugt det gamle vippetøj så det burde ikke støje mere i det nye topstykke end det gjorde i det gamle.
Hilsen Leif.![]()
Hvis ventilhovedet er faldet ned på toppen af stemplet under drift plejer det at give nogle gevaldige mærker i toppen af stemplet. Kunne det tænkes at det nu er stemplet der lige rører ved hovedet på en åben ventil ?
Hilsen leif.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1775
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Uoriginalt topstykke
Ja ok, så kan sidste forslag roligt udelukkes.
Håber den nye investering så kvæler tiggeriet.
Hilsen Leif.

Håber den nye investering så kvæler tiggeriet.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11406
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Uoriginalt topstykke
0,5 mm er for stort ventilspillerum.
Du kan se eksempler på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... a_manualer
De kan godt finde på at skrive forskellige tal i samme servicemanual så svært at vide hvad der er korrekt men hvis det var mig ville jeg prøve med:
0,06 mm for indsugningsventilen
0,08 mm for udstødningsventilen
Du kan se eksempler på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... a_manualer
De kan godt finde på at skrive forskellige tal i samme servicemanual så svært at vide hvad der er korrekt men hvis det var mig ville jeg prøve med:
0,06 mm for indsugningsventilen
0,08 mm for udstødningsventilen
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1266
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Uoriginalt topstykke
Heysan.
0.5 mm er Alt for meget! (5 tiendedele).
På min Agility kører jeg med 0.05 mm på begge ventiler.(5 hundrededele).
Med 0.5 mm vil den, som du skriver, tikke temmelig kraftigt
