ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Jeg har lige læst op på justering af tomgang. Ifølge manualen, så er det ikke muligt at ændre, og jeg kan da heller ikke finde en skrue, der kan stilles på ...

Citat fra side 40 i download/file.php?id=10893
Systemet anvender et selvlærende system med lukket kredsløbskontrol, der effektivt kan tilpasse produktionsforskelle mellem systemet og mekaniske dele. Tomgangshastigheden styres af EFI systemet og kan ikke justeres manuelt.
Det sjove er at i den originale manual, der fulgte med scooteren er lige netop den passus ændret til (også side 40):
Systemet anvender et selvlærende system med lukket kredsløbskontrol, der effektivt kan tilpasse produktionsforskelle mellem systemet og mekaniske dele, der er forbundet, forbedre køretøjets overordnede ydeevne og fjerne fejl, der skyldes slitage efter den faktiske brug af køretøjet.
Hvis det første er rigtigt, så er jeg vel oppe mod en sensor, der måler forkert...

Men den pragmatiske løsning var at stramme gaskablet lidt nede ved karburatoren, så nu går den i hvert fald en kende hurtigere i tomgang.

I forbindelse med at jeg havde sædet og et par andre dele taget af, lagde jeg mærke til at stort set alle brændstofslanger ser ud til at være revnede. Hvad er erfaringen her? Skal de skiftes nu, eller ...?
IMG_1933.JPEG
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja det vil uden tvivl være en god ide at skifte slangerne så du ikke oplever benzinudslip med en eventuelt brand til følge. Og er scooteren monteret med en vacumstyret benzinhane (der går to slanger op til benzinhanen på undersiden af tanken) kan en mikroskopisk utæthed på vacumslangen også gøre at det kniber at få nok benzin ned til karburatoren. Benzinfilteret i slangen kan også være så tilstoppet det kniber at der løber brændstof nok. Det undre mig at kvaliteten på slangerne er så ringe på en sådanne Kigøjser.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Tjekkede lige registreringsattesten. Juli 2021, så det er kun 3½ år, og den var splinterny da den blev indregistreret :wtf:
Nå, men så ved jeg da hvad jeg skal lave når jeg har fri ...
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 3. februar 2025 19:17 Tjekkede lige registreringsattesten. Juli 2021, så det er kun 3½ år, og den var splinterny da den blev indregistreret :wtf:
Nå, men så ved jeg da hvad jeg skal lave når jeg har fri ...
Det var F********* tidligt. Du må klage til importøren. :mrgreen:

God arbejdslyst, Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Ja, for samme beløb tror jeg at jeg kunne have købt alle løsdele til at bygge en ny Puch Maxi op, der sikkert havde holdt i 5 gange så lang tid ...
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

GYS skrev: 27. januar 2025 18:28 Jeg bruger den her fra Biltema til 239 kr.

https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000040054
Jeg har nu købt den du linkede til, og den forbinder uden problemer til Scooteren. Jeg kan også læse en masse forskellige live data ud. Der er dog desværre ingen gemte fejl, så enten mener ECU'en ikke at der har været fejl, eller også gemmer den bare ikke fejl :shifty:
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Jeg er ved at se på hvor mange dele jeg skal bruge for at renovere de krakelerede slanger jeg faldt over d. 1. februar (tidligere indlæg i denne tråd). Jeg kan se at der er 2 tykkelser på de slanger, der er krakeleret, udvendigt ca. 10 mm og 15 mm. Her skal jeg lige have styr på hvilke indvendige dimensioner jeg skal gå efter. Det kræver jo nok at jeg får skilt det ad, så skyldelæren kan komme på.

Har set lidt på benzinfiltre, og fundet at den originale er ret dyr, og tænker at en af de billige, gennemsigtige vel kan være lige så god, og kun koster en tredjedel. Her er studsen vist 6 mm, så slangen skal vel blot købes lidt smallere.

Opsamlingsbokse har jeg aldrig haft brug for på hverken konens Maxi eller de 2 VZ50, som jeg havde i min ungdom :D , så her er jeg på ukendt grund. Hvor ofte skal sådan en skiftes? Hvordan ser man om den er OK?
https://kgi.dk/opsamlings-boks-41183-da
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 9. februar 2025 15:01 Jeg er ved at se på hvor mange dele jeg skal bruge for at renovere de krakelerede slanger jeg faldt over d. 1. februar (tidligere indlæg i denne tråd). Jeg kan se at der er 2 tykkelser på de slanger, der er krakeleret, udvendigt ca. 10 mm og 15 mm. Her skal jeg lige have styr på hvilke indvendige dimensioner jeg skal gå efter. Det kræver jo nok at jeg får skilt det ad, så skyldelæren kan komme på.

Har set lidt på benzinfiltre, og fundet at den originale er ret dyr, og tænker at en af de billige, gennemsigtige vel kan være lige så god, og kun koster en tredjedel. Her er studsen vist 6 mm, så slangen skal vel blot købes lidt smallere.

Opsamlingsbokse har jeg aldrig haft brug for på hverken konens Maxi eller de 2 VZ50, som jeg havde i min ungdom :D , så her er jeg på ukendt grund. Hvor ofte skal sådan en skiftes? Hvordan ser man om den er OK?
https://kgi.dk/opsamlings-boks-41183-da
Aner ikke hvad den opsamlingsbox er til eller hvor den sidder men hvis der ikke sidder noget inden i er der vel ingen grund til at skifte den ud, forudsat den er hel.

Hilsen Leif.
Besvar