Radar til motorcykel!
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Radar til motorcykel!
Nu er Garmin kommet med en radar til motorcykel - den kan sikkert også fint bruges på scootere og knallert 45.
https://www.garmin.com/da-DK/p/1227031? ... ment_da-DK
Naturligvis lidt i den dyre prisklasse og den kræver en smartphone, eller endnu bedre en zūmo XT2. Samlet pris, ca. 10.000 kr. Men, hvis man kan undgå en sammentrykket scooter eller motorcykel, måske pengene værd.
Under alle omstændigheder på ønskelisten. Så må man håbe, at der er nogen der giver dyre gaver.
Men, måske skal jeg lige tjekke færdselsstyrelsen eller politiet først, for at høre om den faktisk er lovlig. De bedste sikkerhedsmæssige tiltag er sjældent lovlige, da de ikke er med i forskrifterne for tilladt ekstraudstyr på køretøjerne. Mit bremselys, der lyser når jeg bremser er heller ikke lovligt, fordi at et bremselys ifølge loven ikke må lyse når der bremses. Den må ikke være bremse aktiveret, eller bremse + bremser aktiveret, men skal være kun bremser aktiveret. Måske en idé, hvis Garmin lavede så de ekstra lygter kunne købes som tilbehør til at sætte på tøj eller rygsæk. De må ikke sættes på motorcyklen, og ikke på styrthjelmen, men så vidt jeg ved må de godt monteres på tøjet eller rygsæk. Lygterne kan dog slås fra så de ikke lyser, men om det så er nok ved jeg ikke - de er jo monteret, når radaren monteres.
Youtube test af Claus Bo Hansen:
https://www.youtube.com/watch?v=NzMDWFSgU3g
Rigtig god video, der viser hvordan at radarbilledet ser ud på zūmo XT2.
Garmin videos:
https://www.youtube.com/watch?v=xjhnyddVfZs
https://www.youtube.com/watch?v=tCQpQCLeeeI
https://www.youtube.com/watch?v=TZPHk9WTT0k
https://www.garmin.com/da-DK/p/1227031? ... ment_da-DK
Naturligvis lidt i den dyre prisklasse og den kræver en smartphone, eller endnu bedre en zūmo XT2. Samlet pris, ca. 10.000 kr. Men, hvis man kan undgå en sammentrykket scooter eller motorcykel, måske pengene værd.
Under alle omstændigheder på ønskelisten. Så må man håbe, at der er nogen der giver dyre gaver.
Men, måske skal jeg lige tjekke færdselsstyrelsen eller politiet først, for at høre om den faktisk er lovlig. De bedste sikkerhedsmæssige tiltag er sjældent lovlige, da de ikke er med i forskrifterne for tilladt ekstraudstyr på køretøjerne. Mit bremselys, der lyser når jeg bremser er heller ikke lovligt, fordi at et bremselys ifølge loven ikke må lyse når der bremses. Den må ikke være bremse aktiveret, eller bremse + bremser aktiveret, men skal være kun bremser aktiveret. Måske en idé, hvis Garmin lavede så de ekstra lygter kunne købes som tilbehør til at sætte på tøj eller rygsæk. De må ikke sættes på motorcyklen, og ikke på styrthjelmen, men så vidt jeg ved må de godt monteres på tøjet eller rygsæk. Lygterne kan dog slås fra så de ikke lyser, men om det så er nok ved jeg ikke - de er jo monteret, når radaren monteres.
Youtube test af Claus Bo Hansen:
https://www.youtube.com/watch?v=NzMDWFSgU3g
Rigtig god video, der viser hvordan at radarbilledet ser ud på zūmo XT2.
Garmin videos:
https://www.youtube.com/watch?v=xjhnyddVfZs
https://www.youtube.com/watch?v=tCQpQCLeeeI
https://www.youtube.com/watch?v=TZPHk9WTT0k
- Allan_88
- 5. Rang
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
- Køretøjer: VGA Firefox
- Geografisk sted: Mern
Re: Radar til motorcykel!
Forstår ikke helt hvad du skriver om bremselys. Det er vel når du bremser lyset tænder.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Radar til motorcykel!
Jeg har en boks monteret på min motorcykel, som tænder bremselyset når den de-accelerere altså bremser. Det betyder, at den også lyser ved motorbremsning. Derudover lyser den naturligvis også når bremsehåndtag og pedaler trykkes. Men, det er ikke tilladt at tilslutte ekstraudstyr, som tænder bremselyset ved at måle den fysiske bremsning. Bremselyset skal lyse, når bremsehåndtage og pedal aktiveres - det gør den også hos mig. Men, det er faktisk ulovligt, at den kan aktiveres af andre årsager, f.eks. af alarm, eller af en "bremseboks" der måler at der bremses.
Jeg mener, at det er en stor sikkerhed ved at have boksen, da jeg tidligere har haft en knallert, hvor det ofte skete at bremselyset ved en fejl ikke blev aktiveret når der blev brugt pedalen og bremsehåndtaget. Dette kunne være svær at opdage, da det var periodisk, og sjældent når man holdte stille og afprøvede den. Derudover, så lyser bremselyset også ved motorbremsning. Det er svært at se at den har en boks monteret, og man kan ikke nemt få boksen til at aktivere bremselyset, uden at lave en fysisk opbremsning. Den eneste måde det kan ses på, er at når der sættes tænding på motorcyklen, så giver bremselyset et lille rødt blink, for at indikere at den fungerer. Men, ja det er nok også ulovligt...
Mit gæt er at Garmins radar er skide ulovlig, fordi at selve radar enheden indeholder en rød lygte og to hvide lygter. De hvide lygter indikerer overfor bagfrakommende, at de kører i motorcyklens blindvinkel. Og den røde indikerer, at de kører for tæt på.
Garmin har dog disabled den røde når man køber den - den skal aktiveres med mobil app, for at blive sat aktiv. Men de hvide er vist altid aktive.
Under alle omstændigheder, siger loven ikke noget om at en lampe der er monteret ikke er en lampe når den er slukket, så det betyder formentligt intet, om den kan disables via mobil app. Hvis det er nok at den er disabled, så er den jo også disabled hvis bagved kørende holder afstand, så ved en sådan fortolkning vil den være lovligt med mindre at bagfra kørende kommer for tæt på. Og så er det jo deres skyld! Så jeg tror ikke den holder.
Jeg har skrevet til færdselsstyrelsen for at høre om de mener at den er lovlig, og om den eventuelt er lovlig, hvis den røde lampe ikke sættes aktiv. Så jeg skal nok skrive, når jeg får svar fra dem.
Hvis den er lovlig, så skal den klart på ønskelisten. Men, den koster det samme som en halv motorcykel med ABS bremse, så det bliver nok kun til ønskeliste. Jeg har dog lavet en opsparingskonto, som jeg sætter lidt ind på hver år, og som er decideret til motorcyklen, så på et eller andet tidspunkt, kan jo ske der er penge til det. Men, den dækker også nyt AAA tøj, så der går tid før der er penge.
- Allan_88
- 5. Rang
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
- Køretøjer: VGA Firefox
- Geografisk sted: Mern
Re: Radar til motorcykel!
Aha. Nu sev den ind
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1725
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Radar til motorcykel!
Ja du er god til at finde på historier. Sidste gang gang du skamroste din ulovlige boks var det for at afholde folk fra at køre for tæt op bag dig og nu er undskyldningen du har haft en knallert hvor du ikke magter at vedligeholde dine bremselys.GYS skrev: ↑7. januar 2025 12:11Jeg har en boks monteret på min motorcykel, som tænder bremselyset når den de-accelerere altså bremser. Det betyder, at den også lyser ved motorbremsning. Derudover lyser den naturligvis også når bremsehåndtag og pedaler trykkes. Men, det er ikke tilladt at tilslutte ekstraudstyr, som tænder bremselyset ved at måle den fysiske bremsning. Bremselyset skal lyse, når bremsehåndtage og pedal aktiveres - det gør den også hos mig. Men, det er faktisk ulovligt, at den kan aktiveres af andre årsager, f.eks. af alarm, eller af en "bremseboks" der måler at der bremses.
Jeg mener, at det er en stor sikkerhed ved at have boksen, da jeg tidligere har haft en knallert, hvor det ofte skete at bremselyset ved en fejl ikke blev aktiveret når der blev brugt pedalen og bremsehåndtaget. Dette kunne være svær at opdage, da det var periodisk, og sjældent når man holdte stille og afprøvede den. Derudover, så lyser bremselyset også ved motorbremsning. Det er svært at se at den har en boks monteret, og man kan ikke nemt få boksen til at aktivere bremselyset, uden at lave en fysisk opbremsning. Den eneste måde det kan ses på, er at når der sættes tænding på motorcyklen, så giver bremselyset et lille rødt blink, for at indikere at den fungerer. Men, ja det er nok også ulovligt...
Mit gæt er at Garmins radar er skide ulovlig, fordi at selve radar enheden indeholder en rød lygte og to hvide lygter. De hvide lygter indikerer overfor bagfrakommende, at de kører i motorcyklens blindvinkel. Og den røde indikerer, at de kører for tæt på.
Garmin har dog disabled den røde når man køber den - den skal aktiveres med mobil app, for at blive sat aktiv. Men de hvide er vist altid aktive.
Under alle omstændigheder, siger loven ikke noget om at en lampe der er monteret ikke er en lampe når den er slukket, så det betyder formentligt intet, om den kan disables via mobil app. Hvis det er nok at den er disabled, så er den jo også disabled hvis bagved kørende holder afstand, så ved en sådan fortolkning vil den være lovligt med mindre at bagfra kørende kommer for tæt på. Og så er det jo deres skyld! Så jeg tror ikke den holder.
Jeg har skrevet til færdselsstyrelsen for at høre om de mener at den er lovlig, og om den eventuelt er lovlig, hvis den røde lampe ikke sættes aktiv. Så jeg skal nok skrive, når jeg får svar fra dem.
Hvis den er lovlig, så skal den klart på ønskelisten. Men, den koster det samme som en halv motorcykel med ABS bremse, så det bliver nok kun til ønskeliste. Jeg har dog lavet en opsparingskonto, som jeg sætter lidt ind på hver år, og som er decideret til motorcyklen, så på et eller andet tidspunkt, kan jo ske der er penge til det. Men, den dækker også nyt AAA tøj, så der går tid før der er penge.
Og nu vil du gud hjælpemde sætte endnu en ulovlig boks med et bedre lysshow bag på din motorcykel. Kunne det ikke falde dig ind at ude i trafikken afhænger din og andres sikkerhed først og fremmest af du magter at overholde de regler der er givet i Dansk lovgivning ?
Dine betragtninger minder i utroligt grad om en mand der satte et skilt med en ret lille skrift bag på sin bil, hvorpå der stod skrevet, kan du læse dette skilt kører du for tæt på. Skiltet blev nu hurtigt tilintetgjort da der var en trafikant der lige skulle så tæt på at vedkommende kunne læse hvad der stod, og det er så det er ganske vist! som H. C. Andersens sikkert ville have sagt.
Hilsen Leif.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 292
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Radar til motorcykel!
Hej.
Jeg snakkede her til morgen med naboen. Hun er cykelentusiast, og har brugt Garmins cykelradar i et par år. Hun meget glad for radaren, og kører ingen steder uden at radaren er tændt.
Hendes cykelrader viser ikke helt så meget som den på youtube, viser kun at der er en bagved kørende (og afstanden til den/de bagvedkørende biler).
Sidste år kørte jeg på cykelstien øst for Ikast med de lovlige 30 km/t. Det var sent på aftenen og der var meget mørkt. Jeg blev overhalet af en tunet knallert, der formentlig kørte omkring 80 km/t på cykelstien. Han var usynlig i spejlene, da han kørte uden lys. Med en rader kunne jeg have været advaret, selvom jeg så nok havde troet, at det var en forbipasserende bil på vejen. Der skete ingen uheld, men jeg var noget overrasket. Så en radar bør måske overvejes, selvom prisen er noget i overkanten.
//Jørgen
Jeg snakkede her til morgen med naboen. Hun er cykelentusiast, og har brugt Garmins cykelradar i et par år. Hun meget glad for radaren, og kører ingen steder uden at radaren er tændt.
Hendes cykelrader viser ikke helt så meget som den på youtube, viser kun at der er en bagved kørende (og afstanden til den/de bagvedkørende biler).
Sidste år kørte jeg på cykelstien øst for Ikast med de lovlige 30 km/t. Det var sent på aftenen og der var meget mørkt. Jeg blev overhalet af en tunet knallert, der formentlig kørte omkring 80 km/t på cykelstien. Han var usynlig i spejlene, da han kørte uden lys. Med en rader kunne jeg have været advaret, selvom jeg så nok havde troet, at det var en forbipasserende bil på vejen. Der skete ingen uheld, men jeg var noget overrasket. Så en radar bør måske overvejes, selvom prisen er noget i overkanten.
//Jørgen
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1725
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Radar til motorcykel!
Den der cykelradar som syntes lovlig at andvende, forudsat den ikke laver et lysshow eller begynder at larme når den detekterer en trafikant der kommer bagfra, kan jo ret beset ikke mere end det et sidespejl til en hund kan klare, måske enda mindre. Så skal man jo også tage i betragtning elektronikken kan svigte eller løbe tør for strøm. Under alle omstændigheder kan den ikke forhindre at folk bliver kølerfigur under uheldige omstændigheder hvis cykelisten ikke ligefrem hopper ned i grøften, hvis en sådanne forefindes, hver gang der kommer en trafikant bagfra. Derfor vil jeg mene det er en falsk sikkerhed.rjskib skrev: ↑8. januar 2025 11:41 Hej.
Jeg snakkede her til morgen med naboen. Hun er cykelentusiast, og har brugt Garmins cykelradar i et par år. Hun meget glad for radaren, og kører ingen steder uden at radaren er tændt.
Hendes cykelrader viser ikke helt så meget som den på youtube, viser kun at der er en bagved kørende (og afstanden til den/de bagvedkørende biler).
Sidste år kørte jeg på cykelstien øst for Ikast med de lovlige 30 km/t. Det var sent på aftenen og der var meget mørkt. Jeg blev overhalet af en tunet knallert, der formentlig kørte omkring 80 km/t på cykelstien. Han var usynlig i spejlene, da han kørte uden lys. Med en rader kunne jeg have været advaret, selvom jeg så nok havde troet, at det var en forbipasserende bil på vejen. Der skete ingen uheld, men jeg var noget overrasket. Så en radar bør måske overvejes, selvom prisen er noget i overkanten.
//Jørgen
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Radar til motorcykel!
Jeg synes selv, at jeg er god til at holde afstand til forankørende. Jeg bruger 2-sekunders reglen. Men hvis jeg kørte bagved en motorcykel og en lampe pludselig begyndte at lyse permanent gult eller rødt, ville jeg ikke ane hvad det betyød - andet end han nok bremser. Og så vil jeg måske bremse. Og dem bagved vil bremse osv osv. En kædereaktion af forvirring og mulig fare vil brede sig bagud. Andre vil nok ikke ænse at de pærer lyser. Hvis det skal fungere, så skal folk vide hvad det betyder. En rød pære der lyser vil betyde bremsning, og helst ikke andet.
At halvdelen af verdens trafikanter kører for tæt på forankørende er en anden sag. Det burde kunne afhjælpes på anden vis. En høj sirene i deres bil eller et spyd monteret i rattet pegende direkte op mod hovedet, skulle nok få folk til at holde lidt ekstra sikkerhedsafstand hehe :-p
At halvdelen af verdens trafikanter kører for tæt på forankørende er en anden sag. Det burde kunne afhjælpes på anden vis. En høj sirene i deres bil eller et spyd monteret i rattet pegende direkte op mod hovedet, skulle nok få folk til at holde lidt ekstra sikkerhedsafstand hehe :-p
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Radar til motorcykel!
Nu kan Garmins radars røde lygte slås fra, og den er slået fra som standard. De hvide lygter der indikerer blind vinkel kan muligvis også slås fra.
Jeg er enig i, at de ikke gør stor gavn på motorcyklen. Jeg vil foretrække, hvis man i stedet kunne købe LED ryg-beklædning hos Garmin med LED bånd på, der med figurer kunne indikere faren. Det vil være lovligt, og kunne forstås.
Problemet er, at de har integreret lygterne sammen med radaren, og det betyder, at den formentligt er ulovligt, trods lygterne slås fra. Så vidt jeg ved, må der simpelthen ikke monteres ulovlige lygter. Og jeg er faktisk lidt uforstående overfor, at Garmin har valgt sådan en løsning. Deres udstyr, skulle jo helst kunne bruges i alle lande. Det er dyrt at udvikle, og hvis det ikke må bruges, er det spild af udviklingspenge.
Man kan jo altid levere forskellige farvede lygter som tilbehør - og udsende radiobølger så man trådløst kan montere dem på f.eks. rygsæk eller en LED-blink-vest, f.eks. have et lille forskelligt udvalg med forskellige billeder eller figurer.
Under alle omstændigheder, vil selvstændige lygter der ikke behøver at blive monteret være et stort plus, og kunne gøre radaren lovlig i mange lande.
Jeg må indrømme, at jeg syntes radaren er smart. Den vigtigste feature er, at den kan advare motorcykelisten om bilisterne - både på GPS'en, og i højttaleren, hvis man har en Bluetooth hjelm. Og det er faktisk også fint det med lygterne, men de kan forvirre bilister som ikke kender dem, og jeg tror at en figur på f.eks. en vest kan give mere fyldestgørende information, og være langt bedre, og også lovligt. Det er lovligt at køre med LED-beklædning på jakke og bukser, og det må også gerne blinke eller ændre udseende, f.eks. afhængigt af motorcyklen, trafikken, og trafikkanterne. Dog, er der i nogle lande krav til hvilke farver at lysdioderne må have på vesten. Gule, hvide, or orange LED'er, er blandt de lovlige farver i USA:
Jeg er enig i, at de ikke gør stor gavn på motorcyklen. Jeg vil foretrække, hvis man i stedet kunne købe LED ryg-beklædning hos Garmin med LED bånd på, der med figurer kunne indikere faren. Det vil være lovligt, og kunne forstås.
Problemet er, at de har integreret lygterne sammen med radaren, og det betyder, at den formentligt er ulovligt, trods lygterne slås fra. Så vidt jeg ved, må der simpelthen ikke monteres ulovlige lygter. Og jeg er faktisk lidt uforstående overfor, at Garmin har valgt sådan en løsning. Deres udstyr, skulle jo helst kunne bruges i alle lande. Det er dyrt at udvikle, og hvis det ikke må bruges, er det spild af udviklingspenge.
Man kan jo altid levere forskellige farvede lygter som tilbehør - og udsende radiobølger så man trådløst kan montere dem på f.eks. rygsæk eller en LED-blink-vest, f.eks. have et lille forskelligt udvalg med forskellige billeder eller figurer.
Under alle omstændigheder, vil selvstændige lygter der ikke behøver at blive monteret være et stort plus, og kunne gøre radaren lovlig i mange lande.
Jeg må indrømme, at jeg syntes radaren er smart. Den vigtigste feature er, at den kan advare motorcykelisten om bilisterne - både på GPS'en, og i højttaleren, hvis man har en Bluetooth hjelm. Og det er faktisk også fint det med lygterne, men de kan forvirre bilister som ikke kender dem, og jeg tror at en figur på f.eks. en vest kan give mere fyldestgørende information, og være langt bedre, og også lovligt. Det er lovligt at køre med LED-beklædning på jakke og bukser, og det må også gerne blinke eller ændre udseende, f.eks. afhængigt af motorcyklen, trafikken, og trafikkanterne. Dog, er der i nogle lande krav til hvilke farver at lysdioderne må have på vesten. Gule, hvide, or orange LED'er, er blandt de lovlige farver i USA:
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Radar til motorcykel!
Jeg bruger 2 sekunder til biler, 3 sekunder til motorcykler.SteenKolding skrev: ↑9. januar 2025 02:00 Jeg synes selv, at jeg er god til at holde afstand til forankørende. Jeg bruger 2-sekunders reglen.