Lejerne skal skiftes

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Lejerne skal skiftes

Ulæst indlæg af Jps »

Og det er så i forhjulet, på min Ivecar Plus. Hvad er den bedste metode, til at få dem ud? Det jo en aluminiumsfælg og den kan vel ikke tåle varme fra f.eks. en varmepistol??
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lejerne skal skiftes

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 22. december 2024 21:21 Og det er så i forhjulet, på min Ivecar Plus. Hvad er den bedste metode, til at få dem ud? Det jo en aluminiumsfælg og den kan vel ikke tåle varme fra f.eks. en varmepistol??
Det var dælemende hurtigt du har sittet dine lejer itu. Der må stadig være reklamationsret/garanti på køretøjet så hvorfor ikke udnytte den ? ;)

Ellers slår du resterne af lejerne ud med en dorn/gammel skruetrækker du alligevel vil gøre øg. De nye lejer slår du i ved at finde en top der lige kan gå ned i hullet hvor lejet skal monteres og alligevel er så stor at den kun hviler på yderringen af lejet. Du bruger samme top til at slå simmerringen uden på lejet hvis der er monteret løse simmerringe. Det er ingen dårlig ide at fylde mellemrummet mellem de to lejer op med fedt da det forlænger levetiden af lejesættet.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan slå dem ud med en metalstang fra modsatte side.
Det tager de skade af men det gør jo ikke noget hvis ikke du skal bruge dem igen.
Og så fryse/varme for at sætte de nye i.
Du vælger jo selv hvor meget du varmer fælgen op ved at bevæge den rundt og prøv med lejet om det er nok eller om der skal varmes mere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 23. december 2024 11:35
Jps skrev: 22. december 2024 21:21 Og det er så i forhjulet, på min Ivecar Plus. Hvad er den bedste metode, til at få dem ud? Det jo en aluminiumsfælg og den kan vel ikke tåle varme fra f.eks. en varmepistol??
Det var dælemende hurtigt du har sittet dine lejer itu. Der må stadig være reklamationsret/garanti på køretøjet så hvorfor ikke udnytte den ? ;)

Ellers slår du resterne af lejerne ud med en dorn/gammel skruetrækker du alligevel vil gøre øg. De nye lejer slår du i ved at finde en top der lige kan gå ned i hullet hvor lejet skal monteres og alligevel er så stor at den kun hviler på yderringen af lejet. Du bruger samme top til at slå simmerringen uden på lejet hvis der er monteret løse simmerringe. Det er ingen dårlig ide at fylde mellemrummet mellem de to lejer op med fedt da det forlænger levetiden af lejesættet.

Hilsen Leif.
Det er et rent gæt at lejerne er gået, for jeg har en irreterende hyletone, som jeg mener kommer fra fælgen. Og garantien er næsten udløbet. Men har jo ingen kabinescootermekaniker, der kan fikse det. Thansen vil ikke røre andre, end deres egne modeller. Jeg ved ikke hvor jeg ellers, kan få det fikset.
Senest rettet af Jps 23. december 2024 21:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 23. december 2024 12:15 Du kan slå dem ud med en metalstang fra modsatte side.
Det tager de skade af men det gør jo ikke noget hvis ikke du skal bruge dem igen.
Du vælger jo selv hvor meget du varmer fælgen op ved at bevæge den rundt og prøv med lejet om det er nok eller om der skal varmes mere.

Og hvad skal jeg så fryse fælgen med?? :) Det bliver nok varmepistolen jeg bruger. Og lejerne skal jo ikke genbruges, så skidt med de går i stykker.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 23. december 2024 21:47 Det er et rent gæt at lejerne er gået, for jeg har en irreterende hyletone, som jeg mener kommer fra fælgen. Og garantien er næsten udløbet. Men har jo ingen kabinescootermekaniker, der kan fikse det. Thansen vil ikke røre andre, end deres egne modeller. Jeg ved ikke hvor jeg ellers, kan få det fikset.
Kan du ikke få det fixed hvor du har købt den? IVECAR må også have forhandlere omkring i landet, hvor det kan fixes, men så skal køretøjet måske transporteres.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan lægger lejerne i fryseren.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 23. december 2024 21:47
Landbo skrev: 23. december 2024 11:35

Hilsen Leif.
Det er et rent gæt at lejerne er gået, for jeg har en irreterende hyletone, som jeg mener kommer fra fælgen. Og garantien er næsten udløbet. Men har jo ingen kabinescootermekaniker, der kan fikse det. Thansen vil ikke røre andre, end deres egne modeller. Jeg ved ikke hvor jeg ellers, kan få det fikset.
Ja så bliver det jo svært, når du ikke har diagnosticeret "problemet" inden du vil have "puttet" nye lejer i.

Så skal du da afsted til biksen hvor du købte køretøjet inden garantien/reklamationsretten udløber. ;)

Julehilsen herfra.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. december 2024 12:15 Du kan slå dem ud med en metalstang fra modsatte side.
Der er slet ingen grund til at varme fælgmidten op og fryse lejerne ned for at skifte dem. Og man risikerer også at pulverlakeringen på fælgen bliver brun. ;)

Leif.
Brugeravatar
Allan_88
5. Rang
5. Rang
Køretøjer: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Ulæst indlæg af Allan_88 »

Jeg skiftede lejer på min gamle stalker, der tog jeg ned på et autoværksted og fik trykket lejerne ud og sat nye i for en halvtredser.
Besvar