Forstørre batteri på el-scooter
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Jeg vil gøre opmærksom på, at man skal passe på med batterier.
Det er en af de ting, man også skal passe på hos Temu.
Nogle kinesisk producerede batterier, burde aldrig blive solgt i handlen. De er simpelthen farlige.
For at batterier må blive solgt i EU, er der en række sikkerhedskrav de skal efterleve. Og gode batterier, har flere former for sikkerhed samtidigt, og ikke kun den som er absolut lovbefalet.
Men, der er mange kinesiske batterier, der ikke har nogen former for sikkerhed. Jeg har selv en gang kommet til at kortslutte et kinesisk batteri. Det var ikke særligt stort, men strømmen så kraftigt, at ledningerne brændte. Det var små ledninger, og de beskyttede heldigvis imod brand i batteriet. Men, batteriet var også uden nogen former for sikkerhed. Ingen strømbegrænsning, og ingen sikkerhedsventiler. Det, som var redningen, var at ledningerne var så tynde, at de brændte over. Det var et lille batteri, på kun 1AH!
Temu har solgt legetøj, med sådanne ulovlige batterier, som er eksploderet. Jeg skiller normalt tingene ad fra Temu, for at tjekke at det ser lovligt ud, dvs. at der f.eks. er elektronisk beskyttelse på batterierne.
Gode batterier indeholder forskellige former for sikkerhed. De har ofte både elektronisk beskyttelse, temperatur detektion, og mekanisk beskyttelse, der gør at der ikke går ild i batteriet, eller at det eksploderer.
Jeg vil nok fraråde, at man selv køber batterier i Kina. Det er mest sikkert, hvis de har været igennem en importør der står inde for sikkerheden. Det gælder også, hvis det skulle ske noget, f.eks. blive brænd eller lign. Er batterierne ulovlige, så kan forsikringen måske give problemer.
Importeres batterier, så vil man altid bede om sikkerhedsdatabladene, og man vil undersøge, om disse datablade er for det pågældende batteri, og tilhører den sælgende virksomhed eller er en forfalskning. Derudover vil man tjekke, at de overholder de europædiske love. Mange importører vil derudover sende såvel producentens testrapport, som batterierne til et testcenter, og de har erfaring med at undersøge testrapporternes gyldighed, hvis man ikke selv har undersøgt det først, samt at lave eventuelle ekstra tests på batteriet. Man importerer ikke bare noget med batterier i, og sælger et i EU, uden at selv have professionelle ansat, som har kendskab til batterier og batterisikkerhed, eller man henvender sig til en rådgivende virksomhed, eller et testcenter til at stå for det hele.
Køber man noget fra Temu, så kan man se om man kan identificere det batteri der er i produktet, og se om man kan finde godkendelser på nettet. For nogle flade typer batterier, kan man se at der er noget elektronik i toppen af batteriet. På de cylinderformede batterier, som blandt andet bruges i scootere og el-cykler, er det ikke muligt udefra - så vidt jeg ved - at se om der er sikkerhed indbygget i batteriet. Og de kan derfor være et større problem at tjekke.
Du kan se her min TPMS og batteriet. I toppen er der noget gult gennemsigtigt plastik og under det er elektronik med en sikkerhedschip: download/file.php?id=16507&mode=view
Den er købt hos TEMU. Og umiddelbart ser batteriet ud til at være ok. Jeg har dog ikke prøvet at kortslutte den, eller undersøge hvor meget strøm den kan trække, før den lukker ned. Det burde jeg gøre, hvis jeg vil være 100% sikker. Man ser, at kineserne laver billigt klonelektronik, så det kun ser ud som om det er sikkert. Jeg har endnu ikke set snydebatterier med elektronik i toppen. Derimod er meget almindeligt, at kinesiske cylinderformede ikke har nok sikkerhed.
Det er en af de ting, man også skal passe på hos Temu.
Nogle kinesisk producerede batterier, burde aldrig blive solgt i handlen. De er simpelthen farlige.
For at batterier må blive solgt i EU, er der en række sikkerhedskrav de skal efterleve. Og gode batterier, har flere former for sikkerhed samtidigt, og ikke kun den som er absolut lovbefalet.
Men, der er mange kinesiske batterier, der ikke har nogen former for sikkerhed. Jeg har selv en gang kommet til at kortslutte et kinesisk batteri. Det var ikke særligt stort, men strømmen så kraftigt, at ledningerne brændte. Det var små ledninger, og de beskyttede heldigvis imod brand i batteriet. Men, batteriet var også uden nogen former for sikkerhed. Ingen strømbegrænsning, og ingen sikkerhedsventiler. Det, som var redningen, var at ledningerne var så tynde, at de brændte over. Det var et lille batteri, på kun 1AH!
Temu har solgt legetøj, med sådanne ulovlige batterier, som er eksploderet. Jeg skiller normalt tingene ad fra Temu, for at tjekke at det ser lovligt ud, dvs. at der f.eks. er elektronisk beskyttelse på batterierne.
Gode batterier indeholder forskellige former for sikkerhed. De har ofte både elektronisk beskyttelse, temperatur detektion, og mekanisk beskyttelse, der gør at der ikke går ild i batteriet, eller at det eksploderer.
Jeg vil nok fraråde, at man selv køber batterier i Kina. Det er mest sikkert, hvis de har været igennem en importør der står inde for sikkerheden. Det gælder også, hvis det skulle ske noget, f.eks. blive brænd eller lign. Er batterierne ulovlige, så kan forsikringen måske give problemer.
Importeres batterier, så vil man altid bede om sikkerhedsdatabladene, og man vil undersøge, om disse datablade er for det pågældende batteri, og tilhører den sælgende virksomhed eller er en forfalskning. Derudover vil man tjekke, at de overholder de europædiske love. Mange importører vil derudover sende såvel producentens testrapport, som batterierne til et testcenter, og de har erfaring med at undersøge testrapporternes gyldighed, hvis man ikke selv har undersøgt det først, samt at lave eventuelle ekstra tests på batteriet. Man importerer ikke bare noget med batterier i, og sælger et i EU, uden at selv have professionelle ansat, som har kendskab til batterier og batterisikkerhed, eller man henvender sig til en rådgivende virksomhed, eller et testcenter til at stå for det hele.
Køber man noget fra Temu, så kan man se om man kan identificere det batteri der er i produktet, og se om man kan finde godkendelser på nettet. For nogle flade typer batterier, kan man se at der er noget elektronik i toppen af batteriet. På de cylinderformede batterier, som blandt andet bruges i scootere og el-cykler, er det ikke muligt udefra - så vidt jeg ved - at se om der er sikkerhed indbygget i batteriet. Og de kan derfor være et større problem at tjekke.
Du kan se her min TPMS og batteriet. I toppen er der noget gult gennemsigtigt plastik og under det er elektronik med en sikkerhedschip: download/file.php?id=16507&mode=view
Den er købt hos TEMU. Og umiddelbart ser batteriet ud til at være ok. Jeg har dog ikke prøvet at kortslutte den, eller undersøge hvor meget strøm den kan trække, før den lukker ned. Det burde jeg gøre, hvis jeg vil være 100% sikker. Man ser, at kineserne laver billigt klonelektronik, så det kun ser ud som om det er sikkert. Jeg har endnu ikke set snydebatterier med elektronik i toppen. Derimod er meget almindeligt, at kinesiske cylinderformede ikke har nok sikkerhed.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 376
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Tak for info. Efter at have "motioneret" batteriet et par dage, er rækkevidden nu oppe på ca. 30 km. Jeg tror ikke jeg vil gøre mere ud af det. Det bliver for dyrt og besværligt medmindre jeg kunne have fået dobbelt rækkevidde for 1000 kr.Landbo skrev: ↑23. oktober 2024 17:55Når der er 40 celler i en 36 Volt 10 Ah pakke, kan hver celle levere 2,5 Ah. Størrelsen på cellerne ligner umiddelbart 18650 men uden at kende mål af bredden på pakken kan det snyde. En 18650 celle kan højst indeholde ca 3400 mAh og de celler med det effektindhold er det begrænset hvor mange Amp man kan tillade sig at hive ud af hvis man vil de skal holde nogenlunde længe. Det er derfor man sjældent finder Li-Ion celler på over 2000 mAh i eksv et boremaskinebatteri. Vil skønne det vil være en "dårlig" ide at lave en pakke med 3400 mAh celler for at få max saft, da den højst kan levere 13,6 Ah.SteenKolding skrev: ↑23. oktober 2024 16:29 Så er der billeder.
Det ser ud til at der er 40 batterier i batteripakken.
En god 18650 kvalitets celle i 3400 mAh udgaven koster ca € 2,50-3,00 stykket. Så kan du selv gøre regnestykket hvis du fristes.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... n/asc.html
Hilsen Leif.
Dimensionerne står på batteripakken: 18,5x13x4 cm. Batterikassen er helt fyldt ud.
Det kunne alligevel være ret lækkert hvis jeg kunne købe 40 stk 2500 mah 18650 til 750 kr. og koble dem sammen med den eksisterende batteripakke. Kunne fx monteres på bagagebæreren.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Ja det er da rigtigt dimensionerne står på batteripakken. Det må dog være meget snævre mål når to 18650 celler fylder 130 mm i længden (650 er længden på en celle i mm og 18 er diameteren) og dertil kommer isolering samt 4* nikkelplade til forbindelser.SteenKolding skrev: ↑23. oktober 2024 19:31Tak for info. Efter at have "motioneret" batteriet et par dage, er rækkevidden nu oppe på ca. 30 km. Jeg tror ikke jeg vil gøre mere ud af det. Det bliver for dyrt og besværligt medmindre jeg kunne have fået dobbelt rækkevidde for 1000 kr.Landbo skrev: ↑23. oktober 2024 17:55Når der er 40 celler i en 36 Volt 10 Ah pakke, kan hver celle levere 2,5 Ah. Størrelsen på cellerne ligner umiddelbart 18650 men uden at kende mål af bredden på pakken kan det snyde. En 18650 celle kan højst indeholde ca 3400 mAh og de celler med det effektindhold er det begrænset hvor mange Amp man kan tillade sig at hive ud af hvis man vil de skal holde nogenlunde længe. Det er derfor man sjældent finder Li-Ion celler på over 2000 mAh i eksv et boremaskinebatteri. Vil skønne det vil være en "dårlig" ide at lave en pakke med 3400 mAh celler for at få max saft, da den højst kan levere 13,6 Ah.SteenKolding skrev: ↑23. oktober 2024 16:29 Så er der billeder.
Det ser ud til at der er 40 batterier i batteripakken.
En god 18650 kvalitets celle i 3400 mAh udgaven koster ca € 2,50-3,00 stykket. Så kan du selv gøre regnestykket hvis du fristes.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... n/asc.html
Hilsen Leif.
Dimensionerne står på batteripakken: 18,5x13x4 cm. Batterikassen er helt fyldt ud.
Det kunne alligevel være ret lækkert hvis jeg kunne købe 40 stk 2500 mah 18650 til 750 kr. og koble dem sammen med den eksisterende batteripakke. Kunne fx monteres på bagagebæreren.
So vidt jeg kan se, er det en almindelig Kineser Li-Ion pakke med indbygget BMS så hvis du køber en ekstra pakke og gør det du har svoren ikke at ville, sætte en pakke på bagagebæren eller under sadlen, kan de godt parallelkobles hvis de bliver spændingsudlignet før sammenkoblingen. Det er dog så en betingelse de er fast sammenkoblet for hver gang du skiller dem af skal de igen spændingsudlignes inden sammenkoblingen. Du kan så lade begge pakkerne samtidig gennem stikket på scooteren.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 376
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Hvad er den sølvfarvede boks til? Der står Controller. Jeg troede det var BMS'en.Landbo skrev: ↑23. oktober 2024 20:22
So vidt jeg kan se, er det en almindelig Kineser Li-Ion pakke med indbygget BMS så hvis du køber en ekstra pakke og gør det du har svoren ikke at ville, sætte en pakke på bagagebæren eller under sadlen, kan de godt parallelkobles hvis de bliver spændingsudlignet før sammenkoblingen. Det er dog så en betingelse de er fast sammenkoblet for hver gang du skiller dem af skal de igen spændingsudlignes inden sammenkoblingen. Du kan så lade begge pakkerne samtidig gennem stikket på scooteren.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11332
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Du kunne flytte controlleren frem på køretøjet og fjerne den store sorte bokse så du bedre kan udnytte pladsen i stellet og lave din egen boks.
Så kunne du få speciallavet et batteri hvor cellerne står lodret hvis det ikke er noget problem at udvidde ned eller op. Ser ud der cirka er plads til 128 celler på den måde.
Altså 3 gange så mange celler som originalt.
Og hvis du så brugere celler med højere kapacitet så bliver det nok godt. Og dyrt. Og tungere.
Du kan læse om controllere og andre dele på elektriske køretøjet på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... risk_motor
Så kunne du få speciallavet et batteri hvor cellerne står lodret hvis det ikke er noget problem at udvidde ned eller op. Ser ud der cirka er plads til 128 celler på den måde.
Altså 3 gange så mange celler som originalt.
Og hvis du så brugere celler med højere kapacitet så bliver det nok godt. Og dyrt. Og tungere.
Du kan læse om controllere og andre dele på elektriske køretøjet på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... risk_motor
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Forstørre batteri på el-scooter
BMS står for Battery Management System der sørger for at alle 10 banker i batteriet oplades til samme spænding, batteriet ikke overlades samt der ikke kan trækkes mere strøm end batteriet er designet til. BMSen sidder inde i batteriet.SteenKolding skrev: ↑23. oktober 2024 20:35Hvad er den sølvfarvede boks til? Der står Controller. Jeg troede det var BMS'en.Landbo skrev: ↑23. oktober 2024 20:22
So vidt jeg kan se, er det en almindelig Kineser Li-Ion pakke med indbygget BMS så hvis du køber en ekstra pakke og gør det du har svoren ikke at ville, sætte en pakke på bagagebæren eller under sadlen, kan de godt parallelkobles hvis de bliver spændingsudlignet før sammenkoblingen. Det er dog så en betingelse de er fast sammenkoblet for hver gang du skiller dem af skal de igen spændingsudlignes inden sammenkoblingen. Du kan så lade begge pakkerne samtidig gennem stikket på scooteren.
Hilsen Leif.
Controlleren laver dine 36 Volt på batteriet om til en trefaset vekselspænding du føder ind i den trefaset motor der driver løbehjulet. Ydermere styrer controlleren hvor hurtigt motoren skal rotere ud fra positionen dit gashåndtag samt slår motoren fra hvis du bremser.
Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 23. oktober 2024 23:44, rettet i alt 1 gang.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 376
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Det lader til, at firmaet der producerer løbehjulet også sælger reservedele bl.a. batteri: 36V 10Ah
Jeg vil skrive til dem og spørge om det er identisk med mit. Prisen er 742 dkr.
https://www.eveons.com/products/lithium ... msVYkfo0UY
Hvis det er tilfældet, så mangler jeg bare at finde ud af hvordan man parallelkobler batterierne og spændingsudligner dem.
Jeg vil skrive til dem og spørge om det er identisk med mit. Prisen er 742 dkr.
https://www.eveons.com/products/lithium ... msVYkfo0UY
Hvis det er tilfældet, så mangler jeg bare at finde ud af hvordan man parallelkobler batterierne og spændingsudligner dem.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Ja, det kan du prøve. Du skal nok regne med der både kommer fragt, told og moms oven i prisen og Li-Ion batterier i den størrelse er næppe billige at sende som 1 styks pakker.SteenKolding skrev: ↑23. oktober 2024 23:39 Det lader til, at firmaet der producerer løbehjulet også sælger reservedele bl.a. batteri: 36V 10Ah
Jeg vil skrive til dem og spørge om det er identisk med mit. Prisen er 742 dkr.
https://www.eveons.com/products/lithium ... msVYkfo0UY
Hvis det er tilfældet, så mangler jeg bare at finde ud af hvordan man parallelkobler batterierne og spændingsudligner dem.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 376
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Forstørre batteri på el-scooter
De har svaret at det ikke er det samme batteri men undersøger om de har til mit løbehjul.
Men er det ikke lige meget om det passer på min, det skal jo placeres et andet sted alligevel. Sålænge det er 36V og 10Ah burde det vel være ok, eller hvad?
Ang. prisen så skal jeg ikke betale told og moms da det bliver sendt lokalt hernede. Og fragten er gratis. Så 742 kr. lyder meget attraktivt.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Forstørre batteri på el-scooter
Det eneste der skal passe sammen er spændingen på batteriet, antal Ah er ligegyldigt. Du bør også sikre dig det mekanisk har en passende størrelse så det er muligt at montere på løbehjulet. Med hensyn til monteringen bør du også sørge for batteriet bliver beskyttet mod slag og spark så du ikke risikerer pludselig at sidder med en større svejseflamme mellem benene.SteenKolding skrev: ↑24. oktober 2024 12:49De har svaret at det ikke er det samme batteri men undersøger om de har til mit løbehjul.
Men er det ikke lige meget om det passer på min, det skal jo placeres et andet sted alligevel. Sålænge det er 36V og 10Ah burde det vel være ok, eller hvad?
Ang. prisen så skal jeg ikke betale told og moms da det bliver sendt lokalt hernede. Og fragten er gratis. Så 742 kr. lyder meget attraktivt.
Hilsen Leif.