Der er lavet mange analyser for el-biler der tager det med. Og her er ingen tvivl - benzin sviner mere. Jeg ved ikke, om der er lavet tilsvarende for scootere. Scootere kører ikke så mange kilometer i levetiden. Men, de indeholder også mindre metal, og mindre lithium. Jeg tror derfor ikke der er stor forskel. Et scooterbatteri indeholder faktisk ikke meget lithium i forhold til elbil batteri. Og el-scooterer sparer CO2 ved at ikke anvende en bly accumulator.
Og samtidigt, så er benzinmotorerne mindre miljøvenlige for scootere end for biler. Selvom en scooter 30 har en elmotor på 2kW, så bruger den i gennemsnit kun 500 watt. Det er ikke meget, hvis du sammenligner med en benzinmotor. Mange scootere bruger samme mængde benzin som nye biler, og det svarer altså til mange kilowatt for samme benzinforbrug for en bil. Så det er meget stor forbedring, når der køres på strøm. Og er motoren på 2kW for en el-scooter, så bruger man normalt også regenerative bremser, og der er 2 kW til rådighed når der accelereres. Så det føles ikke sløvt. Men gennemsnit er under 500 watt. Mener man regner med 350W - 500W for en scooter-30. For scooter-45 mener jeg det kan være det dobbelte, men da de kører hurtigere, så er det højst 50% ekstra ved største hastighed. Ved 30 km/t er det samme forbrug som for en elektrisk 30-scooter.
Ingen tvivl om at el-gravemaskiner og el-lastbiler er fremtiden. El-gravemaskiner burde være relativt nemt, og jeg tror også det findes. Men, om det bruges, ved jeg ikke. Jeg tvivler dog ikke på at el-gravemaskiner og andet udstyr der bruges til udvinding af metal i fremtiden vil være elektrisk - og måske allerede er det. Og her er faktisk større fokus på Lithium end på jern. Så hvis gravemaskinerne er elektriske, så er det for lithium minerne først.
Når det drejer sig om metal, er ikke den store forskel på energiforbruget ved udviklingen. Gør vi det op i vægt, skal vi dog nok regne batteriet dobbelt i miljø i forhold til jern, fordi at vægten er lav for lithium.
T-Hansen VGA-GEV 1000 (elektrisk): Vægt incl. batteri = 54 kg. (batteriets vægt er 7 kg.)
T-Hansen R3 (elektrisk): Vægt incl. batteri = 84 kg. (batteriets vægt er 7 kg. og 2x7kg ved to batterier)
T-Hansen VGA benzinscooter: Vægt excl. benzin = 87 kg. (der kommer benzin oveni )
GEV1000 indeholder væsentligt mindre metal, og formentligt mindre miljøbelastende at fremstille end en benzinscooter, selv incl. batteriet.
T-Hansen R3 er tættere på en normal benzinscooter. Men stadigt lettere end en benzinscooter.
Og ser vi på den mængde kulstof som en benzinscooter hoster ud i dens levetid - så er det vægten af den benzin den har brugt gange 2 så vidt jeg husker. Altså, mere vægt i CO2 ud i kg. end der kommer ind! Kører du 5000 km om året, og har du en miljøvenlig der kører 50 km per liter, så er det ca. 100 liter om året. En liter udleder 2,2kg CO2. Så det er 2,2 tons på 10 år den udleder. Og kører den kun 25 km/liter, så kan du nemt gange op med to.
For motorcykler tror jeg derimod at benzin betaler sig - det er helt sikkert mere miljøvenligt end EL. Benzin er fremtiden for motorcykler.