IveCar slukker pludseligt

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
buenso
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10. januar 2024 17:53
Køretøjer: Pgo t-rex

Re: IveCar slukker pludseligt

Ulæst indlæg af buenso »

@GYS
Nu spørger jeg sikker dumt: BMS´en , er den indbygget i opladeren, eller er det en separat enhed. Og er det ikke normalvis forbeholdt lithium batterier?

Samtlige af mine batterier var helt nede på 5V , som muligvis ikke var tilstrækkeligt for at aktivere opladeren.

Det mærkelige er bare, at selvom jeg opladede samtlige battterier til omkring 13V (mener jeg det var)
Så ville opladeren stadig ikke samarbejde. Før dagen efter, hvor der pludselig skete noget. Og så opladte den som aldrig før, i flere timer, og helt op til knap 69V . Så langt har den aldrig været op i spænding før.
Mine batterier er lukkede syre-batterier
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: IveCar slukker pludseligt

Ulæst indlæg af Landbo »

buenso skrev: 6. august 2024 16:40 @GYS
Nu spørger jeg sikker dumt: BMS´en , er den indbygget i opladeren, eller er det en separat enhed. Og er det ikke normalvis forbeholdt lithium batterier?

Samtlige af mine batterier var helt nede på 5V , som muligvis ikke var tilstrækkeligt for at aktivere opladeren.

Det mærkelige er bare, at selvom jeg opladede samtlige battterier til omkring 13V (mener jeg det var)
Så ville opladeren stadig ikke samarbejde. Før dagen efter, hvor der pludselig skete noget. Og så opladte den som aldrig før, i flere timer, og helt op til knap 69V . Så langt har den aldrig været op i spænding før.
Mine batterier er lukkede syre-batterier
Jo, en BMS (Battery Mangement System) finder du normalt kun indbygget i et Li-Ion eller LiFePO4 batteri og gør at alle banker af celler bliver opladet til samme spænding, dog har jeg før set der også kan fås en BMS til 5 eller 6 12 Volts batterier så de holdes ligligt opladet hvis de er forskelle i deres elektriske data.

Hvis laderen pludselig ikke vil oplade dine batterier den ene dag for derefter gerne vil dagen efter, skal du højst sandsynlig til at kigge efter dårlige forbindelser i stikkene på din oplader.

Afladning til 5 Volt over er AGM batteri holder batteriet ikke til ret mange gange, og slet ikke hvis de får lov til at stå uden at blive opladet med det samme defter "afmalkningen". Du kan læse her hvordan du får flest km ud af dine blybatterier her: viewtopic.php?f=24&t=4398&p=30555&hilit=agm#p30555

Hilsen Leif.
Brugeravatar
buenso
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10. januar 2024 17:53
Køretøjer: Pgo t-rex

Re: IveCar slukker pludseligt

Ulæst indlæg af buenso »

@Landbo
Tak for at uddybe, Leif

Jeg tænkte nok, at det "bare" var en løs forbindelse til/fra opladeren. Der var bare ikke rigtigt noget at se, i nogle af stikkene (scooteren har kun 70km på tælleren)
Dog virker det endnu og stadig, så det er ganske rart..
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: IveCar slukker pludseligt

Ulæst indlæg af Landbo »

buenso skrev: 8. august 2024 06:34 @Landbo
Tak for at uddybe, Leif

Jeg tænkte nok, at det "bare" var en løs forbindelse til/fra opladeren. Der var bare ikke rigtigt noget at se, i nogle af stikkene (scooteren har kun 70km på tælleren)
Dog virker det endnu og stadig, så det er ganske rart..
Når lampen på laderen lyser grønt lader du ikke på batterierne, det kan enten skyldes batterierne er fuldt opladet eller der er en dårlig forbindelse mellem laderen og batterierne. Derfor er det ret smart og tjekke om lampen lyser rødt lige efter man har tændt for laderen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
buenso
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10. januar 2024 17:53
Køretøjer: Pgo t-rex

Re: IveCar slukker pludseligt

Ulæst indlæg af buenso »

@Landbo

Så langt, er jeg med ;-)
Det er desværre kun gået ned ad bakke, for min oplader siden. Og da mit køretøj ikke er med BMS og Lithium batterier, men med Blysyre batterier, så har postet et nyt indlæg i denne, mere relevante tråd: viewtopic.php?t=4216

På forhånd tak
Besvar