Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1499
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja hvad hurtighed i optrækket gælder, er en gearknallert en sikker taber. Sådan var det også med Puch knallerter, i de gode gamle dage, hvor en Maxi accelererede fra en 2 gears der igen accelererede fra en tregears.

Du kan så glæde dig over, du aldrig kommer til at kede dig på køreturen med alt det skiften tandhjul rundt i gearboxen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 271
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja måske skal man egentlig synes, at en scooter 45 er en rimelig god ide. Pigen foran mig på en 30'er, kunne næsten følge med trafikken.
Så jeg bør nok overveje om en 45'er, skal indgå i de fremtidige planer.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1499
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 24. juli 2024 14:59 Hej.

Ja måske skal man egentlig synes, at en scooter 45 er en rimelig god ide. Pigen foran mig på en 30'er, kunne næsten følge med trafikken.
Så jeg bør nok overveje om en 45'er, skal indgå i de fremtidige planer.

//Jørgen
På en 45 knallert skal du så køre ude på vejen blandt bilerne, hvilket ikke er helt ufarligt. Min personlige mening er at hvis man ikke normalt har brug for at køre længere strækninger og normalt kan køre på cykelsti ved de større veje der hvor man færdes, vil en lille knallert klart være at foretrække. Grunden til vi har en stor knallert, er vi ingen cykelstier har/havde der hvor vi færdes. Grunden til jeg skriver "havde" er at kommunen nu er ved at bygge en cykelsti mellem Thisted, Sjørring og Hundborg. Jeg tvivler dog på man får ret mange flere kunder på strækningen end de få der færdes der i forvejen på 2/3 hjul.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 271
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja der er fordele og ulemper ved de forskellige køretøjer. Knallert 45'eren er uden vægtafgift, og må parkeres på fortovet (hvis jeg ellers har forstået det rigtigt).

Her i byen er de private begyndt at filme deres parkeringspladser. Ved en af de lokale bagere, ser det ud som vejen er kommunal, og der er en del der er gået i fælden. Kameraer registrerer nummerpladen ved kørsel på den "kommunale lignende" vej, og hvis du ikke har forladt området inden for 3 min vanker der en bøde. Der er en del skriverier om det i den lokale avis.
En knallert 45 vil nok også få en bøde, men her kan man bare parkere uden for område på fortovet. Det må jeg i øvrigt også gøre, når jeg handler ind i Lidl. Så det er ikke så ofte jeg besøger Lidl butikken, når jeg ikke må parkere ved cykelstativerne.

Overvejelserne går også på en lille motorcykel, men så er der vægtafgift og parkeringsproblemer. Den vil kunne følge trafikken, så den er måske knap så farlig at køre på, som en knallert 45. Bagdelen bliver også mindre så øm, på de længere ture.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1499
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 25. juli 2024 11:31 Hej.

Ja der er fordele og ulemper ved de forskellige køretøjer. Knallert 45'eren er uden vægtafgift, og må parkeres på fortovet (hvis jeg ellers har forstået det rigtigt).

Her i byen er de private begyndt at filme deres parkeringspladser. Ved en af de lokale bagere, ser det ud som vejen er kommunal, og der er en del der er gået i fælden. Kameraer registrerer nummerpladen ved kørsel på den "kommunale lignende" vej, og hvis du ikke har forladt området inden for 3 min vanker der en bøde. Der er en del skriverier om det i den lokale avis.
En knallert 45 vil nok også få en bøde, men her kan man bare parkere uden for område på fortovet. Det må jeg i øvrigt også gøre, når jeg handler ind i Lidl. Så det er ikke så ofte jeg besøger Lidl butikken, når jeg ikke må parkere ved cykelstativerne.

Overvejelserne går også på en lille motorcykel, men så er der vægtafgift og parkeringsproblemer. Den vil kunne følge trafikken, så den er måske knap så farlig at køre på, som en knallert 45. Bagdelen bliver også mindre så øm, på de længere ture.

//Jørgen
Lovlig parkering af en stor knallert på fortovet, afhænger mig bekendt af hvad der står i den lokale politivedtægt.

Udtrykket, en "kommunalt lignende" vej findes ikke i dansk lovgivning og kan derfor ikke eksistere. Inden for byzone kan der kun være statsveje, kommunale veje hvor begge typer er offentlig tilgængelig vej. Ligeledes kan dere eksistere private fællesveje hvis en vej er adgangsvej til mere end en ejendom, normalt er det så kun færdsel til disse ejendomme der er lovlig, dog kan en privat fællesvej godt være en del af det offentlige vejnet inden for byzone og så må alle færdes der. Kommunale og statsveje er alle mærket med matrikel nr. 7000 på det matrikelkort hvor vejen er afmærket på et matrikelkort over området mens en privat fællesvej er mærket med de matrikler hvorpå vejen ligger. Forvirret ? :mrgreen:

Din kommune har helt sikkert en hjemmeside hvor du kan søge efter digitale kort hvor du både kan finde et matrikelkort for området samt den lokale politivedtægt.

Jeg kunne godt tænke mig at kende adresserne på den "kommunalt lignende" vej !

En lovlig parkering af en motorcykel på fortovet, afhænger også af om om den lokale politivedtægt forbyder det.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 271
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vejen hedder Skolegade i Herning, og det er i den sydlige ende hvor Skolegade bliver til gågade. Der skal bilerne svinge til højre, ind over et parkeringsområde og ud på en større offentlig parkeringsplads. Det er dette parkeringsområde der ligner en "kommunal vej" for de kørende. Jeg er nu sikker på, at lovgivningen er fulgt. Men træls er det for de kørende, der uforvarende bliver filmet. Skolegade er i øvrigt ensrettet for biler/motorcykler, kun cykler/knallerter må køre i begge retninger. Det ser ud til at være en pengemaskine, der ikke har noget med trængsel at gøre.

De lidt underlige parkeringsregler for motorcykler, var årsagen til at jeg valgte en knallert for 3/4 år siden. Motorcykler skal parkere som biler, dog kan de forskellige kommuner lave andre regler. Så vil man på langfart, skal man til at gennemgå de forskellige kommuners regler. Det er noget rod.

Så det er måske bedst at jeg fortsætter kun med knallerten, selvom hastigheden er noget lav på de lange ture. Jeg troede egentlig, at jeg kun ville bruge knallerten til promenadekørsel. Den bliver nu også brugt temmelig meget til transport, hvilket jo er ganske godt.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1499
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 25. juli 2024 20:20 Hej.

Vejen hedder Skolegade i Herning, og det er i den sydlige ende hvor Skolegade bliver til gågade. Der skal bilerne svinge til højre, ind over et parkeringsområde og ud på en større offentlig parkeringsplads. Det er dette parkeringsområde der ligner en "kommunal vej" for de kørende. Jeg er nu sikker på, at lovgivningen er fulgt. Men træls er det for de kørende, der uforvarende bliver filmet. Skolegade er i øvrigt ensrettet for biler/motorcykler, kun cykler/knallerter må køre i begge retninger. Det ser ud til at være en pengemaskine, der ikke har noget med trængsel at gøre.

De lidt underlige parkeringsregler for motorcykler, var årsagen til at jeg valgte en knallert for 3/4 år siden. Motorcykler skal parkere som biler, dog kan de forskellige kommuner lave andre regler. Så vil man på langfart, skal man til at gennemgå de forskellige kommuners regler. Det er noget rod.

Så det er måske bedst at jeg fortsætter kun med knallerten, selvom hastigheden er noget lav på de lange ture. Jeg troede egentlig, at jeg kun ville bruge knallerten til promenadekørsel. Den bliver nu også brugt temmelig meget til transport, hvilket jo er ganske godt.

//Jørgen
Ifølge Google maps, må du kun køre på cykel og ikke knallert mod ensretningen fra/til bageriet, skulle knallert også undtages skal der stå cykler og knallert undtaget, det skal så siges at 3D optagelserne på Google maps er fra 2020. Du må naturligvis heller ikke køre med en stor knallert mod ensretningen. :mrgreen:

Jeg kan se der er en artikel om de nye tiltag der er omkring bageriet i den lokale sprøjte, men den er desværre placeret bag en tonstung betalingsmur så ..................

Hvis der er opsat kameraer på parkeringspladsen der "udskriver bøder", er jeg tilgengæld ret sikker på at dansk lovgivning IKKE er fulgt.

Motorcykler kan altid parkeres lovligt i en parkeringsbås på en offentlig parkeringsplads, endda uden at den er udstyret med en parkeringsskive i den tid skiltningen anviser, det samme er gældende for en trailer hvis den kan være inden for afmærkningen, reglerne kan dog være anderledes på en privat parkeringsplads HVIS det fremgår af skiltningen. Det er parkering udenfor vejen der skal forbydes i politivedtægten hvis ......... Du må dog aldrig holde/parkere på en motorcykel på en cykelsti og hvis på fortovet, skal mor altid kunne passere køretøjet uhindret med en trillinge frugtvogn.

Hilsen Leif.
Besvar