Kørsel på vand

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Kørsel på vand

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I videoen Wet Ride kan man se hvordan kørsel på vand kan have en rimelig stor effekt.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1489
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kørsel på vand

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 15. juli 2024 10:55 I videoen Wet Ride kan man se hvordan kørsel på vand kan have en rimelig stor effekt.
Nå for f*****, jeg forstod lige at vedkommende kom vandet på tanken og tøf tøf. :mrgreen:

Vedkommende har sikkert aquaplanet sit baghjul. Når det sker og der er afbremsning på forhjulet (måske kun modstanden det giver og køre gennem pytten), vil baghjulet pludselig gerne gerne lede køretøjet. Det helt samme sker hvis du låser baghjulet(ene) på din cykel, knallert, motorcykel eller bil under en hård nedbremsning.

Hvis man ikke tror på det fungerer sådan, kan man bare låne barnebarnets modelbil og blokerer baghjulene med et par tændstikker eller tape hvorefter modelbilen placeres placeres på et glat bræt med næsen nedaf og så meget hældning at modelbilen glider, så vil baghjulene også meget gerne køre først. Det var i øvrigt nogenlunde det samme der der skete for mig i bil her sidste vinter, hvor vejbanen var fyldt med så meget snesjask at det satte sig fast mellem inderskærmen og et baghjul så det blev låst og så kunne jeg ikke holde den mere. Man kan så pludselig kun nyde resten af turen og håbe på der ikke var noget af krudtet i kabinen der gik af. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 467
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Kørsel på vand

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har prøvet det nogle gange på min scooter - den havde elendige kinadæk, og de blev glatte som sild, hvis der var vådt. Så fik jeg nye dæk, der var gode motorcykeldæk. Og pludseligt væltede den ikke for et godt ord. Nogle steder kan det også være vejbelægningen - ligesom på køreteknisk anlæg. Tilsyneladende har de valgt den belægning nogle steder i København... En dag hvor jeg væltede på scooter, blev jeg meget overrasket. At scooteren væltede, det kunne jeg forstå. Den var kinesisk, og det var nok en konstruktionsfejl eller dækket. Men, at JEG væltede i mine støvler, da jeg forsøgte at stå lodret, det kom som en overraskelse. Vejen var våd, og så glat, at mine støvler gled.

I dag har jeg en regel om, at jeg ikke kører på motorcykel i regnvejr. Årsagen er min erfaring fra scooter og knallert, at alle de gange jeg har væltet, har det været når der var vinter og glat, eller i regnvejr. Min motorcykel har dog ganske gode dæk på, og jeg tror godt den kan klare regnvejr. Men jeg foretrækker at køre i godt vejr. Og så bliver den mindre snavset.
Besvar