Kymco scooter vil ikke starte

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Besvar
Brugeravatar
KingfisherDK
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. juli 2024 08:24
Scootere: Kymco Super 8 4takt EFI

Kymco scooter vil ikke starte

Indlæg af KingfisherDK »

Hej alle scooter fans
Jeg ejer en Kymco Super 8 4takt 45 km/t scooter fra 2019. Alt på den er stadig originalt.
Her forleden, da jeg kørte på arbejde, satte motoren pludselig ud og vil ikke starte igen. Ikke så meget som en lille antænding.
Den har eller kørt upåklageligt i flere år, sommer og vinter, alle årene.
Jeg har sidenhen prøvet at fejlsøge lidt og fundet ud af følgende:
  • Startermotor drejer lystigt rundt
  • Der er en stærk gnist på tændrøret
  • Der flyder masser af benzin ned til indsprøjtningen ved hjælp af benzinpumpen
  • Den viser ingen CELP fejlkode på kontrollampen.
Er der nogen herinde i forum, der vil dele deres tanker om hvad der kan være årsagen til dette nedbrud?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco scooter vil ikke starte

Indlæg af scootergrisen »

Er der kompression?
Skub ned på kickstarterarmen med hånden og mærke hvor meget modstand der er.
Det skulle gerne være svært.

Min Kymco Super 8 med karburatoren havde jeg engang et lignende problem. Tror det var en af ventilerne der ikke lukkede. Måske pga. belægning i forbrændingskammeret der var gået løs og sat sig fast hvor ventlien lukker. Men det er bare et gæt.

Du kan prøve at køre med elstarteren og dreje gashåntaget langsomt og lytte.

På min med karburator kunne man sprøjte ektra benzin ind ved at pumpe på gashåndtaget.
Dreje en smule på gashådntaget fra sluppet gashåndtag igen og igen.
Ikke sikkert man kan det på din men du kan prøve at pumpe på gashåndtaget mens du kører med elstarteren.

Du kan prøve at blive ved med at forsøge at starte motoren. Eventuelt vente noget tid og prøve igen osv. så kan det være den starter igen uden at du gør andet.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco scooter vil ikke starte

Indlæg af Landbo »

KingfisherDK skrev: 1. juli 2024 08:46 Hej alle scooter fans
Jeg ejer en Kymco Super 8 4takt 45 km/t scooter fra 2019. Alt på den er stadig originalt.
Her forleden, da jeg kørte på arbejde, satte motoren pludselig ud og vil ikke starte igen. Ikke så meget som en lille antænding.
Den har eller kørt upåklageligt i flere år, sommer og vinter, alle årene.
Jeg har sidenhen prøvet at fejlsøge lidt og fundet ud af følgende:
  • Startermotor drejer lystigt rundt
  • Der er en stærk gnist på tændrøret
  • Der flyder masser af benzin ned til indsprøjtningen ved hjælp af benzinpumpen
  • Den viser ingen CELP fejlkode på kontrollampen.
Er der nogen herinde i forum, der vil dele deres tanker om hvad der kan være årsagen til dette nedbrud?
Hvis der er den samme kompression på motoren som der plejer at være kan du formodentlig godt se bort fra en ventil/sæde-fejl.

Efter flere startforsøg, lugter den så af benzin i udstødningern ? Hvis ikke pfrøv og sprøjt en smule dieselstart/bremserens/karburatorrens/benzin direkte ind i "karburatoren" efter luftfilteret og se om den ikke kan starte kortvarigt, hvis ja har du et karburator/indsprøjtnings problem, som godt kunne være en lednings/stik fejl mellem "karburatoren" og ECU.

Ellers kan jeg ikke komme på andre gode ideer med de oplysninger jeg har nu om modellen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Kymco scooter vil ikke starte

Indlæg af SteenKolding »

Man plejer jo at have en tommelfingerregel der siger, at en forbrændingsmotor skal have luft, brændstof og kompression for at køre. Men derudover der der jo dårlig stelforbindelse og dårlige stikforbindelser, defekt cdi mv.
Med indsprøjtning skulle du jo være fri for mange af de problemer som alm. scootere har. Jeg har selv en scooter med indsprøjtning og det har virker fejlfrit i 10 år (7-9-13).
Er tændrøret vådt efter startforsøg? Så kommer der benzin men måske ikke i den rette mængde. Skru evt luftfilteret af kortvarigt under start og se om det gør nogen forskel. Er der benzin eller olie i luftfilterkassen? Er selve luftfilteret tilstoppet? Dæk evt. indsugningen til med noget af din håndflade, for at se om den kan starte med mindre luft.
Og kompressionen kan testes på kickstarter pedalen (tjek lige at tændrøret er skruet ordentligt i). Selvom der er gnist på tændrøret, hvor gammel er det? Er det skiftet efter forskrifterne?
Men det kan ligeså godt være en elektrisk fejl i en komponent.
Du kunne måske også prøve at dræne den for alt benzin og fylde noget 100 oktan E5 på, i stedet for 95 oktan E10. Ved ikke om der har været kondens i tanken på din.
Er oliestand ok? Indsprøjtningen kunne måske afbryde hvis der er lav oliestand (selvom det nok er usandsynligt).
Jeg har selv haft en Super 8 4t som 125cc og jeg havde faktisk bøvl med ventilerne et par gange. Den døde pludselig. De skal justeres ret ofte, fandt jeg ud af.
Det kan være et helvede at finde fejl. Brug udelukkelsesmetoden. Jeg måtte engang opgive at finde fejlen på en gammel Baotian 4t 30'er, så den solgte jeg som defekt. Jeg ved ikke om køber nogensinde fik liv i den...
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Kymco scooter vil ikke starte

Indlæg af Kymconørden »

KingfisherDK skrev: 1. juli 2024 08:46..satte motoren pludselig ud og vil ikke starte igen. Ikke så meget som en lille antænding.
Hej.
Det har jeg prøvet 2 gange. Pludselig helt død. Begge gange var det udstødnings-ventilen der havde fanget et stykke koks fra brændkammeret, og derfor ikke kunne lukke tæt. Det er bare 4-takterens skæbne, og vil ske på et tidspunkt. Og har du kørt i flere år uden at rense brændkammeret, kunne det godt være det.
Det er nemt, og tydeligt at mærke, hvis du tar blæser-skjoldet af, og drejer motoren med hånden (med uret). Der skal være punkter hvor den giver god modstand. Hvis ikke, er det tid at rense ventiler. :cry:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco scooter vil ikke starte

Indlæg af scootergrisen »

Hvordan ved du at det var et stykke koks? Skilte du det ad og så det?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Kymco scooter vil ikke starte

Indlæg af Kymconørden »

Ja, og tog et par billeder. Jeg opretter et nyt emne :arrow:
Besvar