Jeg får nu sat nyt dæk på motorcyklen, og fremover bruger jeg kun OKO hvis det er nødvendigt for nødlapning.
På min kina knallert, tror jeg det er større sandsynlighed for gennemtæring fra ydersiden end fra indersiden

Jeg ved ikke hwans det er for en historie du bringer op her, men:GYS skrev: ↑19. juni 2024 17:23
På min kina knallert, tror jeg det er større sandsynlighed for gennemtæring fra ydersiden end fra indersiden- da jeg fik knallerten, var der kun en skrue som holdte motoren, og den gik fint igennem syn. Efter lidt tid, var der ingen skruer der holdt motoren, og motoren blev alene holdt af kæden og udstødningsrøret. Nu er udstødningen rusten, så jeg har for en sikkerhedsskyld monteret samtlige skruer der skulle holde motoren, og ikke kun den ene, som kineserne syntes var nødvendigt. På knallerten er kun en lang bolt, der holder forende og bagende sammen. Og den havde de ikke stramt da jeg købte den. Pludseligt vrikkede forende og bagende, og jeg troede det var hjulet som sad løst. Men hjulet sad fast. Så fandt jeg ud af, at det var hele bagpartiet der slingede, fordi at bolten var gået halvvejs ud. Da var knallerten under en måned gammel. Den ene støddæmper gik da jeg bremsede, og jeg flyver nu forover hvis jeg bruger forbremsen, da den ene støddæmper ikke fungerer - så jeg bruger kun bagbremsen. I forhold til, at knallerten er af kina-kvalitet, så tror jeg risikoen ved OKO i dækkene, er langt mindre end enhver anden risiko. Jeg tror den klæbede OKO masse, til sidst er den der holder det hele sammen.
Så glæder jeg mig til du kan få din dækfabrikant til og godkende at køre med slim i dækket som en forebyggende punkteringsbeskyttelse.GYS skrev: ↑21. juni 2024 18:26 Jeg har været ved at undersøge problemet om punkteringsbeskyttelse, og lovligheden af det. Først skrev jeg til færdselsstyrelsen, og de henviste mig så til rådet for større dæksikkerhed. Rådet for større dæksikkerhed svarede, at der ikke var noget i loven som forbød forebyggende punkteringsbeskyttelse permanent i dækket. Men, blev dækket lappet med punkteringsbeskyttelse, så blev det ikke anset som en permanent løsning, men som en nødlapning. De anbefaler ikke punkteringsbeskyttelse, fordi det er risiko for, at man ikke opdager man er punkteret. Men der er intet direkte i loven der forbyder at køre med det permanent i dækket forebyggende, hvis man er opmærksom på sit dæks beskaffenhed og sørger for at få det lappet ordentligt efter dækfabrikantens forskrifter, hvis det er beskadiget. Får man f.eks. et søm i dækket, skal dette søm hurtigst muligt trækkes ud, og dækket skal herefter lappes korrekt efter dækfabrikantens forskrifter.
Jeg mener, at man altid skal være opmærksom på sit dæks beskaffenhed - ikke kun, hvis man kører med punkteringsbeskyttelse. Man kan nemt få et søm i dækket, uden der opstår dæktrykstab. Da jeg punkterede var der ingen dæktrykstab, før at sømmet blev trukket ud, og jeg ved ikke hvor længe jeg kørte med det - måske har jeg kørt flere måneder.
Det lyder godt, idet du startede med at fylde slim på dine dæk som forebyggende punkteringsbeskyttelse. Dit dæk er iøvrigt også komplet umulig og lappe forsvarligt hvis der har været slim i det. Motorcykeldæk vil jeg personligt ikke lappe men kun skifte ud hvis det er punkteret.GYS skrev: ↑22. juni 2024 01:19 Det bliver ikke nødvendigt, da dækket vil blive udskiftet, hvis der er skader på dækket.
Jeg har sådan en sømdetektor, til at detektere om der er søm i vægen. Jeg tror, at den vil kunne bruges til at detektere søm i dækket. I nogle tilfælde, kan et søm bevæge sig ind under dækket, så det ikke er tydeligt at der er en punktering - og i disse tilfælde sker det ofte uden dæktrykstab, så det opdages ikke hverken med eller uden OKO i dækket. I komplicerede tilfælde lukker OKO on-road ikke altid helt tæt, og er der ganske lidt udsivning, så ses det tydeligt, da der ligger sig et lille bjerg af skum på dækket. Så skal dækket udskiftes. OKO kan faktisk være medvirkende til, at sådanne utætheder opdages, fordi det ofte ikke kan bevæge sig ind og forsegle dækket når der er et stort søm i, mens at skummet er tydeligt synligt på ydersiden ved udsivning, og bliver ved at komme langsomt.
Ved min knallert 30 og knallert 45 har jeg kørt flere år lappet med OKO, og det fortryder jeg bestemt ikke. Men, er der flere punkteringer, så kan det nok ikke kaldes nødlapning. Er de tæt på hinanden, så er nok en god idé at udskifte dækket. Derudover skal man være opmærksom på, at de fleste dækbeskyttelser har en udløbsdato, og de ikke må anvendes efter denne udløbsdato.