Piaggio Zip støjer
Piaggio Zip støjer
Hey
Jeg har et godt stykke tid kørt på min Piaggio Zip uden to begrænsningsskiver på gliderøret.
To skiver gør at den kører de 30 km/t, 1 skive 45 km/t og uden 55 km/t.
Nu har jeg så lige prøvet at montere med både 1 skive og 2 skiver og jeg synes at den larmer meget mere ved fuld omdrejninger i forhold til ingen skiver. Hvad kan dette skyldes? Er det normalt? Kan det være fordi at variatoren har slidt sig med kørsel uden?
Jeg har et godt stykke tid kørt på min Piaggio Zip uden to begrænsningsskiver på gliderøret.
To skiver gør at den kører de 30 km/t, 1 skive 45 km/t og uden 55 km/t.
Nu har jeg så lige prøvet at montere med både 1 skive og 2 skiver og jeg synes at den larmer meget mere ved fuld omdrejninger i forhold til ingen skiver. Hvad kan dette skyldes? Er det normalt? Kan det være fordi at variatoren har slidt sig med kørsel uden?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Piaggio Zip støjer
Formoder det er motoren du mener støjer mere da variatoren ikke burde sige noget ?Stefan skrev: ↑8. juni 2024 22:44 Hey
Jeg har et godt stykke tid kørt på min Piaggio Zip uden to begrænsningsskiver på gliderøret.
To skiver gør at den kører de 30 km/t, 1 skive 45 km/t og uden 55 km/t.
Nu har jeg så lige prøvet at montere med både 1 skive og 2 skiver og jeg synes at den larmer meget mere ved fuld omdrejninger i forhold til ingen skiver. Hvad kan dette skyldes? Er det normalt? Kan det være fordi at variatoren har slidt sig med kørsel uden?
Dog bliver røret og hullet i den forreste variator slidt med tiden, især hvis folk glemmer at give røret i variatoren en smule Molybdændisulfidfedt eller lithiumfedt i ny og næ.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11336
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Piaggio Zip støjer
Når der er skiver i så skal motoren kører med unødvendigt højere omdrejninger for at komme op på topfarten.
Når der ikke er skiver i så kan den komme op på samme topfart med færre opdrejninger/støj/brændstofforbrug/varmeudvikling/slid.
Når der ikke er skiver i så kan den komme op på samme topfart med færre opdrejninger/støj/brændstofforbrug/varmeudvikling/slid.
Re: Piaggio Zip støjer
Ville jeg kunne begrænse topfarten uden begge skiver, men med udskiftning til rullere med lavere vægt?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Piaggio Zip støjer
Nej. det kan ikke lade sig gøre. Kommer du lettere ruller i variatoren tager motoren flere omdrejninger og knallerten mister topfart. Kommer du tungere ruller i, vil variatoren geare op før motoren når sit maximale drejningsmoment så du oplever at den sidste del af accelerationen mod topfarten bliver nok så langsom og knallerten mister evnen til at trække op af bakker. Der er kun en ting der kan holde motoromdrejningerne nede, det er du undlader begrænserskiverne og bruger den biologiske computer oppe øverst til at begrænse gashåndtages "udslag".
Hilsen Leif.
Re: Piaggio Zip støjer
Så det vil sige at hvis rullerne er lettere, så vil motoren støje lige så meget som hvis der var påmonteret begrænsningsskiver?
Det nytter bare ikke så meget med gashåndtaget når en med uniform har maskineriet på et rullefelt. Ville man kunne begrænse hvor meget gashåndtaget kunne drejes? Et form for stop.
Det nytter bare ikke så meget med gashåndtaget når en med uniform har maskineriet på et rullefelt. Ville man kunne begrænse hvor meget gashåndtaget kunne drejes? Et form for stop.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Piaggio Zip støjer
Ja mere eller mindre alt efter vægten.Stefan skrev: ↑9. juni 2024 08:45 Så det vil sige at hvis rullerne er lettere, så vil motoren støje lige så meget som hvis der var påmonteret begrænsningsskiver?
Det nytter bare ikke så meget med gashåndtaget når en med uniform har maskineriet på et rullefelt. Ville man kunne begrænse hvor meget gashåndtaget kunne drejes? Et form for stop.
Ja du kan godt begrænse gashåndtagets udslag, men det hjælper bare ikke ret meget når du samtidig ikke selv vil rende bagefter og skubbe på op af bakke. Det grundet du så skal begrænse håndtagets vandring så meget at motoren ikke kan trække noget videre. Og samtidig vil dem med rullefeltet opdage det med det samme og give sig til at efterforske. Du skal nok også regne med at de folk der betjener rullefelterne kender alle de trick der kan laves med de forskellige modeller. Du skal også huske på de formodentlig ikke gider stoppe dig hvis du overholder færdselsloven og samtidig ikke kører for stærkt.
Du må vende dig til musikken, hvis køretøjet skal kunne bestå en test på rullefeltet.
Hilsen Leif.
Re: Piaggio Zip støjer
Der må bare være et eller andet galt.
Mindes ikke at den larmede lige så meget dengang at skiverne var på. Der kunne den lige præcis køre de 30 km/t selv ned ad bakke. Nu hvor at skiverne er på igen kan den ramme 36-37 km/t. Jeg forstår det virkelig ikke
Mindes ikke at den larmede lige så meget dengang at skiverne var på. Der kunne den lige præcis køre de 30 km/t selv ned ad bakke. Nu hvor at skiverne er på igen kan den ramme 36-37 km/t. Jeg forstår det virkelig ikke
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Piaggio Zip støjer
Tja, først et par vilde gæt. De forskellige mekaniske dele på knallerten er blevet kørt til eller noget med en erindringsforskydelse omkring farten og under hvilken omstændigheder den er målt. Ellers er det kun en grundig teknisk undersøgelse af knallerten der kan afsløre nogle ulovligheder. Husk og måle hastigheden med en GPS APP på din telefon i stedet for det indbyggede speedometer.
Men hvis den nu kører 36-37 km/t gør vel heller ikke noget, især hvis det er ned af bakke med vinden og solen i ryggen. Jeg formoder du havde pillet begrænserskiverne ud fordi du synes den kørte for langsom. Knallerten må jo køre 43 km/t på politiets rullefelt inden de erklærer den ulovlig, en afgørelse føren dog kan anke hvis vedkommende ikke mener der er pillet ved køretøjet.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11336
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Piaggio Zip støjer
Der kan være forskellige begrænsniner f.eks. udstødning, indsugning, hoveddyse i karburator, elektronisk.
I teorien kan den gøres ubegrænset i variatoren og så begrænse topfarten på andre måder til 30 km/t. Men ikke det sikkert det er så let i virkeligheden.
Skiven kan med tiden blive slidt eller skålen kan blive slidt der hvor skiven rammer.
Jo mere det bliver slidt jo nærmere kan remskiverne komme hinanden og jo højere bliver topfarten.
Så hvis du satte nye dele i så ville den formodentligt igen komme ned på 30 km/t.
I teorien kan den gøres ubegrænset i variatoren og så begrænse topfarten på andre måder til 30 km/t. Men ikke det sikkert det er så let i virkeligheden.
Skiven kan med tiden blive slidt eller skålen kan blive slidt der hvor skiven rammer.
Jo mere det bliver slidt jo nærmere kan remskiverne komme hinanden og jo højere bliver topfarten.
Så hvis du satte nye dele i så ville den formodentligt igen komme ned på 30 km/t.