Ingen accelleration
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Ingen accelleration
Min VGA Digita 2-takter fra 2013 vil ikke tage gas. Den dør når jeg giver gas. Jeg har åbnet bundskruen i karburatoren og lade noget benzin løbe ud fordi jeg tror der måske er vand i benzinen efter alt det regn vi har fået. Det hjalp 50% men den er stadig sløv til at tage gassen og accellerere. Den går fint i tomgang. Hvad kan der være galt?
Jeg overvejer at hælde noget Skydd i benzinen og fylde tanken helt op så jeg undgår kondens og vand, hvis tankdækslet evt er en lille smule utæt. Jeg har også tænkt mig at rense karburatoren komplet og benzinfilter og slanger.
Når jeg kører ned af bakke og giver fuld gas, så er den helt død når jeg når foden af bakken. Så kan den ikke engang gå i tomgang. Som om karburatoren er tom for benzin.
Jeg overvejer at hælde noget Skydd i benzinen og fylde tanken helt op så jeg undgår kondens og vand, hvis tankdækslet evt er en lille smule utæt. Jeg har også tænkt mig at rense karburatoren komplet og benzinfilter og slanger.
Når jeg kører ned af bakke og giver fuld gas, så er den helt død når jeg når foden af bakken. Så kan den ikke engang gå i tomgang. Som om karburatoren er tom for benzin.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Ingen accelleration
Jeg har et nyt benzinfilter liggende, det prøver jeg at montere.
Og så vil jeg pille slangerne af karburatoren og suge i vacumslangen. Kommer der benzin ud, er det næppe benzinhanen der er defekt.
Og tjekke benzindækslet. Om det har lufthul.
Og evt rense karburatoren.
Og så lige tjekke benzinslangerne. De er heldigvis gennemsigtige.
Og rense luftfilteret.
Jeg kan ikke komme i tanke om flere ting at tjekke.
Og så vil jeg pille slangerne af karburatoren og suge i vacumslangen. Kommer der benzin ud, er det næppe benzinhanen der er defekt.
Og tjekke benzindækslet. Om det har lufthul.
Og evt rense karburatoren.
Og så lige tjekke benzinslangerne. De er heldigvis gennemsigtige.
Og rense luftfilteret.
Jeg kan ikke komme i tanke om flere ting at tjekke.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Ingen accelleration
Ja det dufter stærkt af en stoppet hoved-dysse. Jeg ved ikke hvad Skydd indeholder, men personligt er jeg nok mest tilbøjelig til at tro en god gammeldags adskillelse og rensning af ånderøret er vejen frem.SteenKolding skrev: ↑6. april 2024 10:12 Min VGA Digita 2-takter fra 2013 vil ikke tage gas. Den dør når jeg giver gas. Jeg har åbnet bundskruen i karburatoren og lade noget benzin løbe ud fordi jeg tror der måske er vand i benzinen efter alt det regn vi har fået. Det hjalp 50% men den er stadig sløv til at tage gassen og accellerere. Den går fint i tomgang. Hvad kan der være galt?
Jeg overvejer at hælde noget Skydd i benzinen og fylde tanken helt op så jeg undgår kondens og vand, hvis tankdækslet evt er en lille smule utæt. Jeg har også tænkt mig at rense karburatoren komplet og benzinfilter og slanger.
Når jeg kører ned af bakke og giver fuld gas, så er den helt død når jeg når foden af bakken. Så kan den ikke engang gå i tomgang. Som om karburatoren er tom for benzin.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Ingen accelleration
Jeg troede at jeg havde fundet fejlen. Aut.chokeren havde sat sig fast, men nu er den smurt og sprayet og går fint. Men stadig samme problem med manglende acceleration.
Skal chokeren være fremme eller tilbage når motoren er kold?
Benzinhanen ser ud til at virke, der kommer benzin (selvom de har et ry for at gå i stykker).
Så kan det vel kun være en tilstoppet dyse eller svømmeren der er indstillet forkert?
Mht dyse så kører den ok uden belastning. Den kan tage alle omdrejninger. Men under last dør den. Som om svømmeren ikke åbner nok eller åbner for meget.
Fordi... når jeg tømmer bundkaret så kører den perfekt med og uden belastning. Lige indtil den har stået en dags tid, så er den gal igen.
Hvordan justerer man en svømmer?
Se vedh. video
Skal chokeren være fremme eller tilbage når motoren er kold?
Benzinhanen ser ud til at virke, der kommer benzin (selvom de har et ry for at gå i stykker).
Så kan det vel kun være en tilstoppet dyse eller svømmeren der er indstillet forkert?
Mht dyse så kører den ok uden belastning. Den kan tage alle omdrejninger. Men under last dør den. Som om svømmeren ikke åbner nok eller åbner for meget.
Fordi... når jeg tømmer bundkaret så kører den perfekt med og uden belastning. Lige indtil den har stået en dags tid, så er den gal igen.
Hvordan justerer man en svømmer?
Se vedh. video
- Vedhæftede filer
-
- 20240407_172519.mp4
- (37.38 MiB) Downloadet 104 gange
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Ingen accelleration
Hvis automatchokeren havde sat sig fast tvivler jeg stærkt på du kan starte maskinen. Når automatchokeren bliver varm kryber "hovedet" ud og lukker for chokerkanalen så der ikke tilføres en federe blanding. Automatchokeren strømfødes direkte fra lysspolen.SteenKolding skrev: ↑7. april 2024 17:44 Jeg troede at jeg havde fundet fejlen. Aut.chokeren havde sat sig fast, men nu er den smurt og sprayet og går fint. Men stadig samme problem med manglende acceleration.
Skal chokeren være fremme eller tilbage når motoren er kold?
Benzinhanen ser ud til at virke, der kommer benzin (selvom de har et ry for at gå i stykker).
Så kan det vel kun være en tilstoppet dyse eller svømmeren der er indstillet forkert?
Mht dyse så kører den ok uden belastning. Den kan tage alle omdrejninger. Men under last dør den. Som om svømmeren ikke åbner nok eller åbner for meget.
Fordi... når jeg tømmer bundkaret så kører den perfekt med og uden belastning. Lige indtil den har stået en dags tid, så er den gal igen.
Hvordan justerer man en svømmer?
Se vedh. video
Og på din video kan jeg tydeligt høre at motoren magerkører, dsv den får for lidt benzin i forhold til den indsugede luft.
Jeg formoder køretøjet ikke havde de samme nykker inden det blev staldet op for vinteren ?
Tvivler på karburatorens svømmerstand pludselig skulle ændre sig hvis der ikke har været en Ole pillefinger på spil. Derfor bør du ikke give dig til at rode med svømmerhøjden. Svømmerhøjden betyder mindre end lidt i forhold til karburatorens blandingsforhold. Svømmeren styre nåleventilen så svømmerhuset ikke løber over.
Det er meget normalt der sætter sig ir i en dysse ved længere tids stilstand når karburatoren har "stået stille", så derfor bør du kun rense karburatoren og nåleventilen.
Hvordan lugter og ser din benzin ud ? Grunden til jeg spørger er at den sprit der er i benzinen optager fugt fra luften, det ser du typisk ved at den bliver en smule uklar. Samtidig har benzin i dag "kun" en garanteret holdbarhed på tre måneder inden den begynder at nedbrydes (rådner) og lugter anderledes i det friske du henter på tanken. Måske du kun bør bruge det der er i tanken til afvaskning af motordele ?
Magerkøring på en totakter spotter du ved at motoren gerne vil trække op til et vist punkt når du vrider rullen hvor den så begynder at "dø", altså begynder motoren ikke at ville trække så godt over et vist punkt inden du har fuldt åbent gas-spjæld går motoren for magert, hvilket kan resultere i et revet stempel/cylinder. Faktisk kan et stempel sætte sig fast i cylinderen i ekstreme tilfælde så det skal bankes ud.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Ingen accelleration
Automatchokeren "sad fast" i tilbagetrukket tilstand, og kunne kun bevæge sig frem ved at trække i "hovedet". Det troede jeg var tegn på defekt, så jeg sprayede hovedet indtil det satte sig i udstrukket position og gik frem og tilbage uden modstand. Men det er måske forkert. Nu vil den i hvert fsld slet ikke tage omdrejninger.Landbo skrev: ↑7. april 2024 19:23
Hvis automatchokeren havde sat sig fast tvivler jeg stærkt på du kan starte maskinen. Når automatchokeren bliver varm kryber "hovedet" ud og lukker for chokerkanalen så der ikke tilføres en federe blanding. Automatchokeren strømfødes direkte fra lysspolen.
Og på din video kan jeg tydeligt høre at motoren magerkører, dsv den får for lidt benzin i forhold til den indsugede luft.
Jeg formoder køretøjet ikke havde de samme nykker inden det blev staldet op for vinteren ?
Tvivler på karburatorens svømmerstand pludselig skulle ændre sig hvis der ikke har været en Ole pillefinger på spil. Derfor bør du ikke give dig til at rode med svømmerhøjden. Svømmerhøjden betyder mindre end lidt i forhold til karburatorens blandingsforhold. Svømmeren styre nåleventilen så svømmerhuset ikke løber over.
Det er meget normalt der sætter sig ir i en dysse ved længere tids stilstand når karburatoren har "stået stille", så derfor bør du kun rense karburatoren og nåleventilen.
Hvordan lugter og ser din benzin ud ? Grunden til jeg spørger er at den sprit der er i benzinen optager fugt fra luften, det ser du typisk ved at den bliver en smule uklar. Samtidig har benzin i dag "kun" en garanteret holdbarhed på tre måneder inden den begynder at nedbrydes (rådner) og lugter anderledes i det friske du henter på tanken. Måske du kun bør bruge det der er i tanken til afvaskning af motordele ?
Magerkøring på en totakter spotter du ved at motoren gerne vil trække op til et vist punkt når du vrider rullen hvor den så begynder at "dø", altså begynder motoren ikke at ville trække så godt over et vist punkt inden du har fuldt åbent gas-spjæld går motoren for magert, hvilket kan resultere i et revet stempel/cylinder. Faktisk kan et stempel sætte sig fast i cylinderen i ekstreme tilfælde så det skal bankes ud.
Hilsen Leif.
Den kørte fint før jul, og har stået stille i 2 måneder og har faktisk kørt problemfrit i foråret indtil i forgårs da vi havde århundredets regnvejr. Benzinen lugter som benzin og ser klar ud.
Magerkøring... ja det lyder rigtigt nok. Hvilket ændrer mistanken til nåleøjet og benzinhanen igen. Jeg mener benzinhanen har været skiftet for ca. 5 år siden. Men som sagt så kan de ofte gå i stykker. Thansen har en orig. til 250 kr og en oem til 129 kr.
Men hvorfor kører den perfekt når jeg tømmer bundkaret? Er det fordi bundkaret er tomt og jeg på den måde får det fyldt op igen?
Da jeg kørte forleden dag, kunne den køre ca. 5 km før den døde. Det svarer til hvad der kan være af benzin i bundkaret.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Ingen accelleration
Hvis automatchokeren ikke virker, tvivler jeg stærkt på du overhovedet kan holde liv i motoren efter 5-10 minutter i tomgang grundet den så drukner, det kan du prøve. Lige efter kan du prøve at tage automatchokeren ud hvor du skal kunne mærke den er varm.SteenKolding skrev: ↑8. april 2024 01:28Automatchokeren "sad fast" i tilbagetrukket tilstand, og kunne kun bevæge sig frem ved at trække i "hovedet". Det troede jeg var tegn på defekt, så jeg sprayede hovedet indtil det satte sig i udstrukket position og gik frem og tilbage uden modstand. Men det er måske forkert. Nu vil den i hvert fsld slet ikke tage omdrejninger.Landbo skrev: ↑7. april 2024 19:23
Hvis automatchokeren havde sat sig fast tvivler jeg stærkt på du kan starte maskinen. Når automatchokeren bliver varm kryber "hovedet" ud og lukker for chokerkanalen så der ikke tilføres en federe blanding. Automatchokeren strømfødes direkte fra lysspolen.
Og på din video kan jeg tydeligt høre at motoren magerkører, dsv den får for lidt benzin i forhold til den indsugede luft.
Jeg formoder køretøjet ikke havde de samme nykker inden det blev staldet op for vinteren ?
Tvivler på karburatorens svømmerstand pludselig skulle ændre sig hvis der ikke har været en Ole pillefinger på spil. Derfor bør du ikke give dig til at rode med svømmerhøjden. Svømmerhøjden betyder mindre end lidt i forhold til karburatorens blandingsforhold. Svømmeren styre nåleventilen så svømmerhuset ikke løber over.
Det er meget normalt der sætter sig ir i en dysse ved længere tids stilstand når karburatoren har "stået stille", så derfor bør du kun rense karburatoren og nåleventilen.
Hvordan lugter og ser din benzin ud ? Grunden til jeg spørger er at den sprit der er i benzinen optager fugt fra luften, det ser du typisk ved at den bliver en smule uklar. Samtidig har benzin i dag "kun" en garanteret holdbarhed på tre måneder inden den begynder at nedbrydes (rådner) og lugter anderledes i det friske du henter på tanken. Måske du kun bør bruge det der er i tanken til afvaskning af motordele ?
Magerkøring på en totakter spotter du ved at motoren gerne vil trække op til et vist punkt når du vrider rullen hvor den så begynder at "dø", altså begynder motoren ikke at ville trække så godt over et vist punkt inden du har fuldt åbent gas-spjæld går motoren for magert, hvilket kan resultere i et revet stempel/cylinder. Faktisk kan et stempel sætte sig fast i cylinderen i ekstreme tilfælde så det skal bankes ud.
Hilsen Leif.
Den kørte fint før jul, og har stået stille i 2 måneder og har faktisk kørt problemfrit i foråret indtil i forgårs da vi havde århundredets regnvejr. Benzinen lugter som benzin og ser klar ud.
Magerkøring... ja det lyder rigtigt nok. Hvilket ændrer mistanken til nåleøjet og benzinhanen igen. Jeg mener benzinhanen har været skiftet for ca. 5 år siden. Men som sagt så kan de ofte gå i stykker. Thansen har en orig. til 250 kr og en oem til 129 kr.
Men hvorfor kører den perfekt når jeg tømmer bundkaret? Er det fordi bundkaret er tomt og jeg på den måde får det fyldt op igen?
Da jeg kørte forleden dag, kunne den køre ca. 5 km før den døde. Det svarer til hvad der kan være af benzin i bundkaret.
Du kan jo nemt frikende benzinhanen ved at tage benzinslangen af oppe på hanen og fodre karburatoren direkte fra en flaske/smørekande med benzin. Så burde køretøjet jo intet fejle. Brug frisk benzin du henter på tanken.
Med bundkarret formoder jeg du mener svømmerhuset. Måske du har opblandet vand i spritten på benzinen ? Det tjekker du ved at lade det benzin du tømmer ud fra svømmerhuset stå uden bevægelse en times tid i en kop eller krus, så kan tydeligt se noget vand ligge nede på bunden.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Ingen accelleration
Nu krydser jeg fingre for at fejlen er fundet. Det finder jeg ud af i de kommende dage. Men det lover godt indtil videre.
Den dybe lyd når motoren dør, lød som om den fik for meget eller for lidt luft. Så jeg prøvede at holde nogle fingre foran indsugningen og så kunne den pludselig godt tage omdrejninger. Den skal åbenbart have et modtryk?
Så jeg fik renset luftfilter og især luftfilterkasse og slanger osv.
Og nu kører den fint.
Først prøvede jeg at adskille og rense karburatoren uden nogen forandring og benzinhanen blev også afprøvet med Leifs forslag. Og da man kun skal bruge benzin, luft og gnist (og kompression) for at det kører, så tænkte jeg at det var et luft problem. Man bliver overrasket gang på gang af disse kineser scootere...
Den dybe lyd når motoren dør, lød som om den fik for meget eller for lidt luft. Så jeg prøvede at holde nogle fingre foran indsugningen og så kunne den pludselig godt tage omdrejninger. Den skal åbenbart have et modtryk?
Så jeg fik renset luftfilter og især luftfilterkasse og slanger osv.
Og nu kører den fint.
Først prøvede jeg at adskille og rense karburatoren uden nogen forandring og benzinhanen blev også afprøvet med Leifs forslag. Og da man kun skal bruge benzin, luft og gnist (og kompression) for at det kører, så tænkte jeg at det var et luft problem. Man bliver overrasket gang på gang af disse kineser scootere...
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Ingen accelleration
Det du gør ved at holde fingrene over indsugningen på karburatoren er det samme som at aktivere chokeren på en almindelig karburator med et chokerspjæld. Når du gør det skaber du et kraftigere sug gennem hoved dyssen fra svømmerhuset som åbenbart har været nok til at fjerne det mow/vand der sad i dyssen. Det er en mem måde at rense hoved dyssen på når det lykkes, hvilket får mig til at tro det var vand du havde siddende i dyssen. Jeg vil faktisk anbefale du tømmer tanken helt og kommer frisk benzin i tanken for at undgå flere stop.SteenKolding skrev: ↑8. april 2024 18:19 Nu krydser jeg fingre for at fejlen er fundet. Det finder jeg ud af i de kommende dage. Men det lover godt indtil videre.
Den dybe lyd når motoren dør, lød som om den fik for meget eller for lidt luft. Så jeg prøvede at holde nogle fingre foran indsugningen og så kunne den pludselig godt tage omdrejninger. Den skal åbenbart have et modtryk?
Så jeg fik renset luftfilter og især luftfilterkasse og slanger osv.
Og nu kører den fint.
Først prøvede jeg at adskille og rense karburatoren uden nogen forandring og benzinhanen blev også afprøvet med Leifs forslag. Og da man kun skal bruge benzin, luft og gnist (og kompression) for at det kører, så tænkte jeg at det var et luft problem. Man bliver overrasket gang på gang af disse kineser scootere...
Hvis det var et luftproblem du havde, er jeg ret sikker på du ville have sworre problemer med at starte motoren samt den heller ikke ville kunne gå på den måde som du viste i din video.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Ingen accelleration
Det lyder næsten også for utroligt, at det skulle være luftfilteret der var synderen. Jeg gjorde ikke andet end at ryste filteret og ellers skrue det på igen.Landbo skrev: ↑8. april 2024 21:10
Det du gør ved at holde fingrene over indsugningen på karburatoren er det samme som at aktivere chokeren på en almindelig karburator med et chokerspjæld. Når du gør det skaber du et kraftigere sug gennem hoved dyssen fra svømmerhuset som åbenbart har været nok til at fjerne det mow/vand der sad i dyssen. Det er en mem måde at rense hoved dyssen på når det lykkes, hvilket får mig til at tro det var vand du havde siddende i dyssen. Jeg vil faktisk anbefale du tømmer tanken helt og kommer frisk benzin i tanken for at undgå flere stop.
Hvis det var et luftproblem du havde, er jeg ret sikker på du ville have sworre problemer med at starte motoren samt den heller ikke ville kunne gå på den måde som du viste i din video.
Hilsen Leif.
Så det kan meget vel være karburatoren alligevel. Bare mærkeligt at den ikke ville tage omdrejninger efter jeg havde renset karburatoren.
Er der "modtryk" i luftfilterkasserne på scootere i dag? Altså en begrænsning af luft der gør at den kan køre optimalt.