Det virker som om at nogle kinesiske fabrikker sælger deres vare gennem websteder såsom alibaba og hvad de ellers hedder.
Jeg er ikke så vild med den måde det er lavet på men det er åbenbart sådan det foregår hvis man vil købe det.
Batterier og BMS til min elektriske scooter lader f.eks. til at være lavet af:
Joydo
Taizhou Judong Energy Technology Co., Ltd.
cntzjd.en.alibaba.com
Så man kan se diverse billeder af batterier osv.
Alibaba
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Alibaba
Her er batteriet til min scooter.
Modelnummer: JD4825A.
Det står der også på mit batteri.
Men det er ikke lige til at se det på billedet uden kasse.
Man kan åbenbart selv vælge hvilken kasse og kapacitet osv. man vil have.
Power 48v 25a lithium ion battery 10a 11.6a 12a 15a 20a 30a 40a 50a 100ah 200ah 500ah for electric bicycle
3,049.60 kroner for 48V 25Ah.
Men det er ikke tydeligt hvad man får.
Man kunne vel forestille sig at en kasse i metal vil koste mere end en i plastik.
Men kan man nøjes med at købe batteripakken med celler uden kasse og BMS så kunne man jo genbrug den kasse og BMS man måske har i forvejen fra et gammel batteri.
Ser ud til man skal have en konto for at kontakte/chatte med producenten og ser ikke ud til jeg kan se hvad det kommer til at koste med forsendelse osv. uden en konto.
Modelnummer: JD4825A.
Det står der også på mit batteri.
Men det er ikke lige til at se det på billedet uden kasse.
Man kan åbenbart selv vælge hvilken kasse og kapacitet osv. man vil have.
Power 48v 25a lithium ion battery 10a 11.6a 12a 15a 20a 30a 40a 50a 100ah 200ah 500ah for electric bicycle
3,049.60 kroner for 48V 25Ah.
Men det er ikke tydeligt hvad man får.
Man kunne vel forestille sig at en kasse i metal vil koste mere end en i plastik.
Men kan man nøjes med at købe batteripakken med celler uden kasse og BMS så kunne man jo genbrug den kasse og BMS man måske har i forvejen fra et gammel batteri.
Ser ud til man skal have en konto for at kontakte/chatte med producenten og ser ikke ud til jeg kan se hvad det kommer til at koste med forsendelse osv. uden en konto.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Alibaba
Her er et batteri der kunne være interessant til diverse elektriske scootere med Chogori-stik og 48, 60 eller 72 voltssystem.
JOYDO Motorcycle electric 48V lithium ion battery 13S Li-ion battery 60V 72v li-ion battery
Dimensioner:
152 x 180 x 305 mm
Batteriet i VGA Vax er vist på:
16 x 21 x 33,5 cm
Hvis man trykker på Samples står:
48V: 1.893,31 kroner
60V: 2.028,54 kroner
72V: 1.960,93 kroner
Og transporten (shipping) er 1.352,36 kroner.
Stikket skal muligvis drejes 180 grader i forhold til sådan som det sidder i videoen så scooterens kabel med vinkelstik kan sættes på.
På batteriet står:
RN-EM-6026Li
JD6026ASRC14
Så cellerne er vel ASRC14 på det viste batteri.
På alibaba.com står: Anode Material: NCM
JOYDO Motorcycle electric 48V lithium ion battery 13S Li-ion battery 60V 72v li-ion battery
Dimensioner:
152 x 180 x 305 mm
Batteriet i VGA Vax er vist på:
16 x 21 x 33,5 cm
Hvis man trykker på Samples står:
48V: 1.893,31 kroner
60V: 2.028,54 kroner
72V: 1.960,93 kroner
Og transporten (shipping) er 1.352,36 kroner.
Stikket skal muligvis drejes 180 grader i forhold til sådan som det sidder i videoen så scooterens kabel med vinkelstik kan sættes på.
På batteriet står:
RN-EM-6026Li
JD6026ASRC14
Så cellerne er vel ASRC14 på det viste batteri.
På alibaba.com står: Anode Material: NCM
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Re: Alibaba
Jeg er ikke sikker på, at det går at bruge den gamle BMS. Det afhænger af, hvordan den er lavet. Måske indeholder den forskellig statistik for batteriet, som ikke passer, hvis den flyttes til et andet batteri - og det vil jo ikke være smart, hvis den tror det er det gamle batteri, og derfor ikke tillader fuld kapacitet...
Jeg spurgte chatGPT hvad den mener:
BMS'en på en lithium-ion batteri er designet til at beskytte batteriet mod skader ved at overvåge og kontrollere batteriets drift og sikre, at det fungerer inden for specifikationerne. BMS'en opsamler også data om batteriets tilstand, såsom batteriets spænding, strøm, temperatur og andre relevante parametre.
Det er generelt ikke anbefalet at flytte BMS'en fra et gammelt lithium-ion batteri til et nyt batteri. Dette skyldes, at BMS'en normalt er designet specifikt til det batteri, den blev produceret til at fungere med, og det kan have forskellige specifikationer og krav til forskellige batterityper.
Selvom BMS'en måske passer fysisk til det nye batteri, er det ikke sikkert, at den fungerer korrekt eller kan beskytte det nye batteri på samme måde som det originale batteri. Det kan føre til en risiko for batteriskade eller endda farlige situationer, såsom overophedning eller brand.
I stedet bør du købe en passende BMS til det nye lithium-ion batteri og installere det korrekt i overensstemmelse med producentens anvisninger for at sikre, at det fungerer korrekt og beskytter batteriet på den bedst mulige måde.
Hvis det er samme batteritype, producent, kapacitet og spænding, så kan det være muligt at flytte BMS'en fra det gamle batteri til det nye batteri. Men det er stadig vigtigt at overveje nogle faktorer, før man gør det.
Først og fremmest er det vigtigt at sikre, at BMS'en er fysisk kompatibel med det nye batteri. Selvom det kan være samme batteritype og producent, kan der stadig være forskelle i batteriets størrelse eller tilslutning, som kan gøre det svært at installere BMS'en korrekt.
Derudover kan det være nødvendigt at kalibrere BMS'en for at sikre, at den fungerer korrekt med det nye batteri. Dette kan omfatte at justere indstillinger for spænding eller strøm, så de passer til det nye batteri.
Det er muligt, at BMS'en kan indeholde data om det gamle batteris brug, såsom antallet af opladningscyklusser, batteriets alder og andre faktorer, der kan påvirke batteriets ydeevne. Hvis disse data bruges af BMS'en til at begrænse mængden af energi, der kan oplades til det nye batteri, kan det resultere i en lavere kapacitet og kortere levetid for batteriet.
Derudover kan BMS'en have indstillinger eller parametre, der er specifikke for det gamle batteri, som ikke fungerer korrekt med det nye batteri. Dette kan også føre til lavere ydeevne eller skade på batteriet.
Af disse årsager er det normalt bedst at bruge en BMS, der er specifikt designet til det nye batteri, da det vil sikre optimal ydeevne og beskyttelse for batteriet. Hvis du alligevel beslutter at flytte BMS'en fra det gamle batteri til det nye batteri, er det vigtigt at være opmærksom på disse potentielle risici og at sikre, at BMS'en fungerer korrekt med det nye batteri. Det kan kræve kalibrering og justering af indstillingerne i BMS'en for at sikre optimal ydeevne og beskyttelse.
Endelig er det vigtigt at huske på, at selvom BMS'en fungerede korrekt med det gamle batteri, kan der stadig være risici ved at flytte det til et nyt batteri. Selv små forskelle i batteriets interne egenskaber kan påvirke, hvordan BMS'en fungerer og beskytter batteriet.
I sidste ende er det op til den enkelte at beslutte, om det er det værd at flytte BMS'en fra det gamle batteri til det nye batteri. Hvis du er i tvivl eller ikke føler dig sikker på, hvordan du skal gøre det korrekt, er det bedst at søge hjælp fra en professionel, der kan rådgive og hjælpe dig med at installere BMS'en korrekt.