Kymco agility - problemer med tænding/ start

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
maglux
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. august 2011 08:56
Køretøjer: Kymco Agility 50 4st

Kymco agility - problemer med tænding/ start

Ulæst indlæg af maglux »

Hei,

sliter med en Kymco Agility 50cc 4t. Sliter med tenningen, ikke gnist når startmotoren går, bare etter (motoren går rundt et par ganger til, og ser en gnist.) Bensin virker OK. batteri skal også være OK. CDI og spændingsregulator litt vanskelig å sjekke.

Noen tips??


Har spurt om hjelp på noen engelske forum, så klipper inn det jeg har skrevet der for mer info:

Hi,

hope to get some advice on a technical issue:

Agility 50 cc, 4 stroke. 2008 I belive. ~2500 km

Issue:
Scooter always worked fine, but stopped when I was waiting at red last week. Did start again, but didn't run long (10 sec) . Just died /faded away - sounds like ignition problems. Tried again a few hrs later and could drive home (2 min), however almost stopped a few times.

Spark plug has never been replaced (getting a new todday). However afraid it will not be enough.

Have done a few checks:

(1) Gas OK till after the filter (Flows when trying to start, seems like there is a pump "pushing sequently")
(2) Spark plug a little black, but not bad
(3) plug gets wet when trying to start (some gas reaches the cyl)
(4) no spark when running start engine (only after start engine doesnt run anymore, that is, I see 2-3 sparks after the start engine doesnt pull the engine (it still goes a few rounds around) So no spark until the start engine doesnt draw from the battery.

Hypotheses:
(A) spark plug worn out ?
(B) CDI / Coil not working properly?
© battery needs charging ? (had no problem running the start engine in the start, however got slower)

A and C to be checed today w new plug and recharged battery, any ideas how to check B? Any other advice?

Thanks in advance.

So, now I've checked the ignition coil and the pulser coil as described in the service manual. Ohms are all as they should.

Also tried to check the resistance in the CDI, but that was a little more challenging to replicate the values given in the manual - however the manual explicitly states the need to use some measurement devices I don't have -I just tried a normal multimeter.

Furthermore, I've checked that the battry does not drop in voltage when the starter engine is run, hence battery seems fine. Have however been adviced to try with a starter battery from a car, and might do so...

Any other ideas of what to check? Growing anxious it is the CDI. Any ideas how to confirm the CDI is broken?

thanks.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco agility - problemer med tænding/ start

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hejsa og velkommen til forummet.

Jeg syns det lyder som en løs forbindelse eller måske er CDI boksen defekt.

Du kunne starte med at checke for løseforbindelse.

Lav din egen hjemmelavet ledning direkte fra batteri minus (-) til motorblokken og til stellet og se om det hjælper.

Engang på min scooter der var tændrørskablet løst og hoppede motoren i det og kunne ikke køre men så lidt efter kunne den godt køre.

Så tag tændrørdskablet af i begge ender og check det og saml det stramt igen.

Så check ledningerne på tændspolen sidder stramt.

Check at skruen i tændrørshætten ikke sidder løst.

Mål tændrødskabel og hætte med dit multimeter sat på Ohm og sammenlign med manual :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... drorshette

Check stelforbindelses ledningerne til motorblok og til stel.

Jeg har også prøvet at check min CDI boks med et almindeligt multimeter og det gav heller ikke de ohm værdier som står i manualen selvom CDI boksen virker fint så man skal have en eller anden speciel multimeter.

Det er normalt at batteri spændingen (volt) falder lidt når du bruger startermotoren også stiger volten igen langsomt når du stopper.
Hvor mange volt har dit batteri ?

Check ledningerne til pickup og generator sidder godt fast.

Hvis du kender en med en Kymco Agility så kunne du låne CDI boks derfra.
Det er næsten den eneste mulighed man har for at finde ud af om CDI boksen fejler noget ved at prøve med en anden med mindre man har sådan et specielt multimeter eller en CDI tester.

Check også stikket til tændingslåsen måske der er dårlig forbindelse som her :
Billede

Check også dine sikringer sidder stramt fast.
Besvar