Scootergrisen's VGA Vax
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Billeder af styrbolten der holder styr og forgaffel sammen.
Billeder af styr hvor speedometer, forlygte og forblinklys sidder.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Billeder af stelnummer og fabrikationsplade.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Billeder af forgaffel og front.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Billeder af stel.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Jeg forsøgte at oplade batteriet gennem det ubrugte stik der er i ledningsnettet hvor man kan sætte et ladestik på men som ikke fulgte med på min scooter.
Det gik heldigvis godt.
Ved at kigge indvendigt på battieres låg kan man se at stikben N i ladestikket har rød ledning og stikben L har blå ledning.
På den måde kunne jeg vide hvordan jeg skulle tilslutte opladerens stik på det ubrugte stik i ledningsnettet.
Batterikablets tykke røde ledning skal være forbundet med ledningsnettets røde ledning (den med sikringen). Som de er på controllerens +-terminal.
Batterikablets medium grønne ledning skal være forbundet med ledningsnettets blå ledning.
Så skifter opladerens lampe til rød hvis ellers batteriet kan oplades.
Så kan jeg oplade batteriet gennem CHOGORI-stikket mens det sidder i scooteren uden at man skal tilslutte/fjerne et ekstra ladekabel hver gang batteriet skal oplades. Hvilket er irriterende i længden.
Så kunne der konstant være monteret en (vandtæt) oplader i scooterens ledningsnet uden at man skal til at rode med at tilslutte og fjerne et ekstra kabel fra batteriet hver gang det skal oplades.
Så skal man kun sætte et stik i en stikkontakt og tror nok opladningen afbrydes når man drejer tændingslåsen til ON hvilket jeg synes er så smart.
Så kunne man endda køre væk for at hive stikket ud af stikkontakten.
Så mangler jeg bare et automatisk ledningsoprul.
Det gik heldigvis godt.
Ved at kigge indvendigt på battieres låg kan man se at stikben N i ladestikket har rød ledning og stikben L har blå ledning.
På den måde kunne jeg vide hvordan jeg skulle tilslutte opladerens stik på det ubrugte stik i ledningsnettet.
Batterikablets tykke røde ledning skal være forbundet med ledningsnettets røde ledning (den med sikringen). Som de er på controllerens +-terminal.
Batterikablets medium grønne ledning skal være forbundet med ledningsnettets blå ledning.
Så skifter opladerens lampe til rød hvis ellers batteriet kan oplades.
Så kan jeg oplade batteriet gennem CHOGORI-stikket mens det sidder i scooteren uden at man skal tilslutte/fjerne et ekstra ladekabel hver gang batteriet skal oplades. Hvilket er irriterende i længden.
Så kunne der konstant være monteret en (vandtæt) oplader i scooterens ledningsnet uden at man skal til at rode med at tilslutte og fjerne et ekstra kabel fra batteriet hver gang det skal oplades.
Så skal man kun sætte et stik i en stikkontakt og tror nok opladningen afbrydes når man drejer tændingslåsen til ON hvilket jeg synes er så smart.
Så kunne man endda køre væk for at hive stikket ud af stikkontakten.
Så mangler jeg bare et automatisk ledningsoprul.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Nu fik jeg ikke afladt batteriet helt for at få en præcis måling af rækkevidde men her da jeg kørte i frostvejr i slutningen af decemeber.
Måske har det været omkring -5 til -7 grader celsius.
Der tyder det på at rækkevidde må have været nede omkring cirka 25 km.
Og batteriet var opvarmet. Satte det først i scooteren da jeg skulle afsted.
Og jeg kørte med den laveste hastighedsindstilling hvilket vist er omkring 20-22 km/t.
På dette tidspunkts blev batteriet købt fra 2 år og 9 måneder siden.
Måske har det været omkring -5 til -7 grader celsius.
Der tyder det på at rækkevidde må have været nede omkring cirka 25 km.
Og batteriet var opvarmet. Satte det først i scooteren da jeg skulle afsted.
Og jeg kørte med den laveste hastighedsindstilling hvilket vist er omkring 20-22 km/t.
På dette tidspunkts blev batteriet købt fra 2 år og 9 måneder siden.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Så kom der et lidt alvorligt problem.
Ville bruge min scooter om morgenen omkring klokken 8.
Ved ikke hvad temperaturen var men så ikke noget frost.
Drejer tændingslåsen og forlyset tænder som altid.
Men få sekunder efter slukker forlyset.
Nå, det er sket før at jeg ikke har sat batterikablet på batteriet så er der en smule strøm i DC-DC-konverteren til i hvert fald at lyse speedometeret op lidt. Kan ikke huske om der er nok strøm til forlyset også.
Men batterikablet var sat på batteriet.
Prøvede at dreje tændingslåsen og fjerne og sætte batterikablet på flere gange men hver gang blevet der slukket for strømmen efter få sekunder.
Batteriindikatoren på speedometeret viste fuldt.
Så prøvede jeg med mit andet batteri der stod indendørs i varmen og der virkeder det. Strømmen afbrydes ikke få efter sekunder.
Så umiddelbart gætter jeg på at det er BMS'en i batteriet der afbryder strømmen af en eller anden grund.
Tænkte at det måske kunne ske ved meget lav temperatur men der var ikke frost så det er nok ikke derfor da det har virket i holdere vejr.
Det er batteri 2 der er problemer med.
Batteri 1 virkede.
Vil prøve at sætte batteri 2 i igen når det har fået varmen og ser og temperaturen gør en forskel.
Nå men det var da endnu en god grund til at have 2 batteriet i tilfælde af at der er problemer med det ene batteri.
Ville bruge min scooter om morgenen omkring klokken 8.
Ved ikke hvad temperaturen var men så ikke noget frost.
Drejer tændingslåsen og forlyset tænder som altid.
Men få sekunder efter slukker forlyset.
Nå, det er sket før at jeg ikke har sat batterikablet på batteriet så er der en smule strøm i DC-DC-konverteren til i hvert fald at lyse speedometeret op lidt. Kan ikke huske om der er nok strøm til forlyset også.
Men batterikablet var sat på batteriet.
Prøvede at dreje tændingslåsen og fjerne og sætte batterikablet på flere gange men hver gang blevet der slukket for strømmen efter få sekunder.
Batteriindikatoren på speedometeret viste fuldt.
Så prøvede jeg med mit andet batteri der stod indendørs i varmen og der virkeder det. Strømmen afbrydes ikke få efter sekunder.
Så umiddelbart gætter jeg på at det er BMS'en i batteriet der afbryder strømmen af en eller anden grund.
Tænkte at det måske kunne ske ved meget lav temperatur men der var ikke frost så det er nok ikke derfor da det har virket i holdere vejr.
Det er batteri 2 der er problemer med.
Batteri 1 virkede.
Vil prøve at sætte batteri 2 i igen når det har fået varmen og ser og temperaturen gør en forskel.
Nå men det var da endnu en god grund til at have 2 batteriet i tilfælde af at der er problemer med det ene batteri.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Jeg prøvede batteri 2 i scooteren efter det har fået varmen indendørs og så slukker strømmmen ikke efter få sekunder.
I følge noget data på internettet er det muligvis omkring -2 til 0 grader celsius udendørs og luftfugtigheden er muligvis omkring 87 til 94. Ingen regn.
På batteriet står følgende:
Men fugtigheden er muligvis over.
Går ud fra at de 80%RH er maks. selvom der ikke står maks.
Så prøver jeg at lade batteri 2 sidde noget tid og prøver igen om strømmen slukker.
Har vist ikke noget hygrometer men det kunne jeg jo så få mig.
Først gange jeg har været udefor at batteriets BMS slukker sådan hvis det altså er det der sker.
Det svarer i hvert fald til at man bare fjerner batterikablet efter få sekunder.
viewtopic.php?p=26537#p26537 har også Battery working humidity: 80%RH.
viewtopic.php?f=26&t=3918&p=27974#p27974 har <85% RH Operating Humidity.
Her er noget tekst fra BMS Specification.docx med antal sekunder (3-5 sekunder) hvilket cirka var det antal sekunder der var strøm på køretøjet før strømmen blev afbrudt så måske det har noget med det at gøre.
I følge noget data på internettet er det muligvis omkring -2 til 0 grader celsius udendørs og luftfugtigheden er muligvis omkring 87 til 94. Ingen regn.
På batteriet står følgende:
Temperaturen (omkring -2 til 0 grader celsius) skulle da i hvert fald være inden for batteriets afladningsområde.Discharge environment: -20°C~60°C
Battery working humidity: 80%RH
Men fugtigheden er muligvis over.
Går ud fra at de 80%RH er maks. selvom der ikke står maks.
Så prøver jeg at lade batteri 2 sidde noget tid og prøver igen om strømmen slukker.
Har vist ikke noget hygrometer men det kunne jeg jo så få mig.
Først gange jeg har været udefor at batteriets BMS slukker sådan hvis det altså er det der sker.
Det svarer i hvert fald til at man bare fjerner batterikablet efter få sekunder.
viewtopic.php?p=26537#p26537 har også Battery working humidity: 80%RH.
viewtopic.php?f=26&t=3918&p=27974#p27974 har <85% RH Operating Humidity.
Her er noget tekst fra BMS Specification.docx med antal sekunder (3-5 sekunder) hvilket cirka var det antal sekunder der var strøm på køretøjet før strømmen blev afbrudt så måske det har noget med det at gøre.
5. BMS Functional Description
[...]
3. Overcharge protection and its recovery
• When the maximum cell voltage is higher than the maximum protection voltage of the charging cell, the BMS enters into the overcharge protection state and cuts off the charging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
• When the maximum cell voltage is less than the removing protection voltage of the charging cell, the BMS exits the overcharge protection state and reopens the charging MOS.
4. Over-discharge protection and its recovery
• When the minimum cell voltage is less than the minimum protection voltage of the discharge cell, the BMS enters into the over-discharge protection state to cut off the discharging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
• When the minimum cell voltage is higher than the removing protection voltage of the charging cell, the BMS exits the over-discharge protection state and reopens the discharging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Tyverisikring af batteri med hul i sædeboksen og kæde rundt om stellet og en lås med lang bøjle.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
For noget tid siden flyttede jeg ledningen der normalt bruges til laveste gear i det store 30-pinsstik på controlleren og i stedet brugte det til baglænskørsel.
Men fortrød lidt jeg brugte ledningen til laveste gear.
Skulle have brugt ledningen til højeste gear i stedet.
Da jeg hellere vil have længere rækkevidde end køre hurtigere.
Specielt nu hvor mine batterier er ved at være brugte så rækkevidden ikke er så god længere.
Sidste kunne jeg nøjes med at hive i ledningen så hunstikbenet (eller hvad det hedder) kom ud af stikket.
Men det skulle jeg ikke have gjort for jeg trak i stedet ledningen ud af hunstikbenet. Øv.
Så fik jeg lige brugt en del tid på vippe stikbenet op der hvor den klemmer ledningen så jeg kunne sætte ledningen på igen.
Nå men det lykkedes.
Så var der selvfølgelig ikke forbindelse ved den ene ledning. Mere
Tror jeg var kommet til at bukke hunstikbenet lidt da jeg ville afmontere det.
Må se om jeg kan lave et hjemmelavet værktøj med 2 nåle der kan komme ind og trykke på modhagerne på hunstikbenene så jeg kan få hunstikbenene ud på den korrekte måde uden at ødelægge og bøje noget.
Nå men nu virker det.
Både laveste gear og baglæns.
Tænkte på om man kunne bruge baglænskørsel til at sætte scooteren på støtteben hvis man træder ned på støttebenet mens man kører baglæns.
Kunne ikke lige få den til det men måske med lidt træning eller hvis det gør ned ad bakke det kan lykkedes.
Kunne da være meget sjovt hvis man kan.
Men fortrød lidt jeg brugte ledningen til laveste gear.
Skulle have brugt ledningen til højeste gear i stedet.
Da jeg hellere vil have længere rækkevidde end køre hurtigere.
Specielt nu hvor mine batterier er ved at være brugte så rækkevidden ikke er så god længere.
Sidste kunne jeg nøjes med at hive i ledningen så hunstikbenet (eller hvad det hedder) kom ud af stikket.
Men det skulle jeg ikke have gjort for jeg trak i stedet ledningen ud af hunstikbenet. Øv.
Så fik jeg lige brugt en del tid på vippe stikbenet op der hvor den klemmer ledningen så jeg kunne sætte ledningen på igen.
Nå men det lykkedes.
Så var der selvfølgelig ikke forbindelse ved den ene ledning. Mere
Tror jeg var kommet til at bukke hunstikbenet lidt da jeg ville afmontere det.
Må se om jeg kan lave et hjemmelavet værktøj med 2 nåle der kan komme ind og trykke på modhagerne på hunstikbenene så jeg kan få hunstikbenene ud på den korrekte måde uden at ødelægge og bøje noget.
Nå men nu virker det.
Både laveste gear og baglæns.
Tænkte på om man kunne bruge baglænskørsel til at sætte scooteren på støtteben hvis man træder ned på støttebenet mens man kører baglæns.
Kunne ikke lige få den til det men måske med lidt træning eller hvis det gør ned ad bakke det kan lykkedes.
Kunne da være meget sjovt hvis man kan.