Dankvardt skrev: ↑28. februar 2022 07:01
I Danmark er den maksimalt tilladte hastighed på cykelstien 30 kmt.
Hvis der ikke er en cykelsti til rådighed, på din rute/færden.
Må en 30 kmt scooter/knallert opholde sig midlertidigt på vejens kørebane.
(GÆLDER IKKE MOTOR,- OG MOTORTRAFIKVEJE)
Den skal dog køre så langt til højre som overhovedet muligt, for ikke at være til gene for den øvrige trafik
Er det ikke for lang tid siden du har skrevet ovenstående ?
Mig bekendt er peed Pedelec, eller en 45 km/t cykler også blevet tilladt, og er en elmotorassisteret cykel hvor motoren først slår fra ved hele 45 km/t. Den skal forsikres på samme måde som en 30/km knallert med nummerplade og skal også køre på cykelstien, forudsat der ikke er skiltet med andet på samme måde som en 30 km/h knallert. Det er også gældende at føreren skal have et knallertbevis hvis denne er under 18 år. Åh ja, cykelisten skal også have en cykel-snublekyse omkring kraniet.
Hej det er et interessant emne:
I 1992 købte jeg en yamaha ysr 80 af en cykelhandler i Hundige centeret (i dag WAVES). Det er en lille cykel udstyrret med små 12" hjul og skive foran og bagger bag. I stil med nutidens scooter.
Den gang fik af vide fra (cykelhandlerens søn) at han på et tidspunkt havde været en tur til Fyn på den, med prøvernummerplader på.
Nå det havde slet ikke noget med emnet at gøre.
Men i 1996 købte jeg en 45 peugeot buxy, det var en scooter jeg havde prøvet på en tur til Mallorca, der kunne jeg nemt få den til at køre 80. Men i hjemme i Danmark kunne den samme model kun 55 (selv om lovgivningen sagde 45).
De 45 må hænge sammen med, hvis et køretøj lovligt kan køre 50 så kan det benytte motovejen.
Så de 45 og 30 er igen en fordeling af de forskellige trafikanter, teknisk set er der ikke forskel på en 30 eller 45,. Nærsten altså FORDI
Hvis man nær læser lidt om motocr så passer ecu ikke fra 45 til 30 og omvendt.
Hilsen Henrik
Senest rettet af obel19 4. marts 2022 18:55, rettet i alt 1 gang.
obel19 skrev: ↑4. marts 2022 18:47
Så de 45 og 30 er igen en fordeling af de forskellige trafikanter, teknisk set er der ikke forskel på en 30 eller 45,. Nærsten altså FORDI
Hvis man nær læser lidt om motocr så passer ecu ikke fra 45 til 30 og omvendt.
Hilsen Henrik
Jeg undre mig lidt Henrik, da både motocr's 30 og 45 km/t køretøjernes motor yder 2,9 hp og derfor formoder jeg at selve motoren er ens mens gearingen er forskellig. Det samme har jeg observeret for mange andre fabrikanters køretøjer.
Hej Leif
Du har helt ret med at motorerne er ens, Ihvertfald hardware.
Hvis altså vi ser bort fra shortcase og longcase som er noget med hjul størrelsen at gøre.
For mig set , må det ens betyden med at cdi og ecu skal snakke samme sprog for at kunne køre sammen. Det ligner altså rigtig meget i ledningsnettet.