Hvad er grunden til at der er brugt hvad der ligner kobberstrips på første og sidste celleserie når der er brugt nikkelstrips på resten?
Jeg kunne gætte på kobber måske bedre tåler at kunne blive bøjet eller bedre kan loddet på men ved det ikke.
Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri
Man bruger nogen gange kobberstrimler på yderste rækker fordi kobber har ca 3 gange mindre modstand end et stykke tilsvarende zink. Kigger du godt efter hvordan batteripakken er opbygget, vil du opdage at hver bank af celler har reelt 2 stykker zink til og forbinde på langs af hver banks terminaler mens plus og minus terminalen kun har en strimmel. Jeg mener det er mere normalt man bruger nogle tykkere/bredere zinkstrimler til afslutningen eller ligefrem ens to lagt ovenpå hinanden for at nedbringe modstanden.scootergrisen skrev: ↑4. februar 2022 15:18 Hvad er grunden til at der er brugt hvad der ligner kobberstrips på første og sidste celleserie når der er brugt nikkelstrips på resten?
Jeg kunne gætte på kobber måske bedre tåler at kunne blive bøjet eller bedre kan loddet på men ved det ikke.
Hilsen Leif.
Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri
Grunden til at man bruger nikkel/zink i stedet for kobber, når man bygger et lithium batteri, er at man ikke kan punktsvejse kobber fast på batterierne, så vil man bruge kobber, skal det først forzinkes eller fornikkeles, det er besværgeligt og dyrt, og da nikkel/zink sagtens kan bruges, fordi afstanden mellem batterierne er så kort, og at man kan bruge bredt nikkel/zink, så modstanden ikke bliver et problem, kun hvor man skal føre strømmern over lidt længere afstand, eller samle strømførringen, lodder man kobber på.Landbo skrev: ↑4. februar 2022 17:49Man bruger nogen gange kobberstrimler på yderste rækker fordi kobber har ca 3 gange mindre modstand end et stykke tilsvarende zink. Kigger du godt efter hvordan batteripakken er opbygget, vil du opdage at hver bank af celler har reelt 2 stykker zink til og forbinde på langs af hver banks terminaler mens plus og minus terminalen kun har en strimmel. Jeg mener det er mere normalt man bruger nogle tykkere/bredere zinkstrimler til afslutningen eller ligefrem ens to lagt ovenpå hinanden for at nedbringe modstanden.scootergrisen skrev: ↑4. februar 2022 15:18 Hvad er grunden til at der er brugt hvad der ligner kobberstrips på første og sidste celleserie når der er brugt nikkelstrips på resten?
Jeg kunne gætte på kobber måske bedre tåler at kunne blive bøjet eller bedre kan loddet på men ved det ikke.
Hilsen Leif.
På første pic, kan man også se, at der er indsat firkantede nikkel/zink-plader i kobberstrimlen, der hvor de er punktsvejsede på batterierne..
Det er den forklaring jeg fik, da jeg på et tidspunkt selv ville prøve at lave et stor lithium/ion batteri, og spurgte mig for..
De 10 best ledende metaller er i rækkefølge Sølv, Kobber, Guld, Aluminium, Zink, Nikkel, Messing, Bronze, Jern og Platin....
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri
Der er åbenbart også nogle batteripakker hvor de bruger kobberstrips over det hele.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri
Der er 48 celler i hver bank så batteriet og kan helt sikkert levere en del mere saft og kraft end et knallert/scoterbatteri. Derfor sørger man for og holde forbindelsestabene så små det er muligt inden for rimelighedens grænser.scootergrisen skrev: ↑16. februar 2022 13:15 Der er åbenbart også nogle batteripakker hvor de bruger kobberstrips over det hele.
HTB1qukgObvpK1RjSZFqq6AXUVXao.jpg
Men læg mærke til de små blanke firkantede stykker metal der sidder over hver pol. det er stadig zink da det er dejlig nemt og punktsvejse.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri
Jeg har tilføjet et billede i første indlæg hvor man kan se at på modsatte side der vender ind mod cellerne er de firkanterne kobberfarvet.
Hvad forskel vil det gøre hvis jeg tager alle nikkelstrips af på et batteri og sætter kobberstrips på i stedet?
Hvad forskel vil det gøre hvis jeg tager alle nikkelstrips af på et batteri og sætter kobberstrips på i stedet?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri
Det kommer helt an på hvor mange Amp du trækker fra batteriet, tykkelsen og bredden på stripsne og hvordan forbindelserne er opbygget samt endelig antallet af banker. Du kan vist rolig gå ud fra at fabrikanten af batteriet har styr på de ting, idet den effekt der tabes bliver til varme inde i batteriet, hvilket igen nedsætter batteriets effektivitet.scootergrisen skrev: ↑16. februar 2022 17:26 Jeg har tilføjet et billede i første indlæg hvor man kan se at på modsatte side der vender ind mod cellerne er de firkanterne kobberfarvet.
Hvad forskel vil det gøre hvis jeg tager alle nikkelstrips af på et batteri og sætter kobberstrips på i stedet?
Hilsen Leif.