Splinter i olie
Splinter i olie
Hej jeg fandt nogle splinter i olien da jeg skulle skifte olie. Det er ikke store som på billedet. De er ca. 2mm. Fandt også et stykke grøn maling stump. Først troede jeg at det var en splint. Men det var en grøn belægning. Den er grønpå begge sider. Den grønne malong stump var sammen med de splinter i proppen. Skal jeg være bange for at topstykke og cylinder er færdig?
Senest rettet af Mover 12. september 2021 14:24, rettet i alt 2 gange.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Splinter i olie
Kan være der ikke er blevet holdt rent ved skift af f.eks. stempel eller motorolie eller lignende.
Du kan prøve at gøre de små ting helt rene og tage nogle makrobilleder så kan vi måske se hvad det kunne være fra.
Du kan prøve at gøre de små ting helt rene og tage nogle makrobilleder så kan vi måske se hvad det kunne være fra.
Re: Splinter i olie
Hej så har jeg lagt nogle billeder i den øverst op
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Splinter i olie
Det er ikke noget jeg kan genkende.
Prøv at brug en magnet på dem.
Hvis det er aluminium så påvirkes det vist ikke af en magnet men jern gør ... tror jeg nok.
Et gæt kunne være at der var blevet brugt en beskidt dunk.
F.eks. at motorolien var drænet ud i en flad dunk der ligger under motoren og så hældt tilbage igen.
Prøv at brug en magnet på dem.
Hvis det er aluminium så påvirkes det vist ikke af en magnet men jern gør ... tror jeg nok.
Et gæt kunne være at der var blevet brugt en beskidt dunk.
F.eks. at motorolien var drænet ud i en flad dunk der ligger under motoren og så hældt tilbage igen.
Re: Splinter i olie
Hej igen. Har prøvet en magnet. Den tog nogle dele op. Og nogen ikke. Og jeg har også tjekket alt gammle olie med en magnet. Der var ikke noget i resten af olien.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Splinter i olie
Som minimum skal du vel have topstykket af for at undersøge det nærmere.
Der kan være sådan noget sort belægning der kan falde af.
Og så mærke på cylinderen om der er ridser.
Men jeg tænker bare hvis det var blevet suget ind i motoren så kunne det vel ikke komme ned i bunden af motoren normalt med mindre der er hul i stemplet eller lignende.
Scooteren var købt brugt ikke?
Hvis nu det var kommet udefra f.eks. beskidt dunk så tænkte jeg at man kan åbne for de tre huller og så spule vand ind for at skylle eventuelt flere ting ud.
Så har du jo så godt nok vand i motoren men det kunne jeg nok godt finde på at gøre hvis det var min og jeg ikke gad skille motoren ad.
Og så finde en måde at fjerne vandet på bagefter.
Der kan være sådan noget sort belægning der kan falde af.
Og så mærke på cylinderen om der er ridser.
Men jeg tænker bare hvis det var blevet suget ind i motoren så kunne det vel ikke komme ned i bunden af motoren normalt med mindre der er hul i stemplet eller lignende.
Scooteren var købt brugt ikke?
Hvis nu det var kommet udefra f.eks. beskidt dunk så tænkte jeg at man kan åbne for de tre huller og så spule vand ind for at skylle eventuelt flere ting ud.
Så har du jo så godt nok vand i motoren men det kunne jeg nok godt finde på at gøre hvis det var min og jeg ikke gad skille motoren ad.
Og så finde en måde at fjerne vandet på bagefter.
Re: Splinter i olie
Ja scooteren er købt brugt.
Hvilken tre huller?
Hvorfra ville den sort belægning falde af?
Jeg tænker nu hvor jeg har skiftet olien, køre et par hundre km. Og så skifte olie igen. Og så se om der er igen er noget metal. Hvis ikke så må de vel komme udefre der olien blev skiftet før mig. Men det undre mig at de stykker metaller var under selve sien på bund proppen. Der skulle ikke komme noget igennem sien?
Hvilken tre huller?
Hvorfra ville den sort belægning falde af?
Jeg tænker nu hvor jeg har skiftet olien, køre et par hundre km. Og så skifte olie igen. Og så se om der er igen er noget metal. Hvis ikke så må de vel komme udefre der olien blev skiftet før mig. Men det undre mig at de stykker metaller var under selve sien på bund proppen. Der skulle ikke komme noget igennem sien?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Splinter i olie
I forbrædningskammeret kan være sort belægning.
Men det kan jo ikke komme ned bag stemplet normalt.
Det er nok ikke godt hvis der kommer metalstykker eller andre ting gennem sien.
Sien er ret grov det er ikke ligesom benzinfilter/luftfilter.
Tre huller. Bundbolt sidelæns, bundbolt med si og oliepind.
Men det kan jo ikke komme ned bag stemplet normalt.
Det er nok ikke godt hvis der kommer metalstykker eller andre ting gennem sien.
Sien er ret grov det er ikke ligesom benzinfilter/luftfilter.
Tre huller. Bundbolt sidelæns, bundbolt med si og oliepind.
Re: Splinter i olie
Det er bare hvordan fjerner man alt vandet hvis man nu skulle bruge den metode.
Re: Splinter i olie
Men det er fandme mærkeligt. Er sien ikke en opfanger til metal/splinter? Det er der metal skal opfanges hvis der er noget galt imotoren? IKKE?
Det er bare hvordan fjerner man alt vandet hvis man nu skulle bruge den metode.
Det er bare hvordan fjerner man alt vandet hvis man nu skulle bruge den metode.