Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Senest rettet af Lindgren 16. november 2020 08:50, rettet i alt 1 gang.
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Jeg har 22km på job og scooteren har 2 programmer.
1 program på 30km/t
2 program på 45km/t
Man skulle efter leverandøren kunne kører 60/70km på en ladning ved 25 grader uden for.
Jeg ved det køligere, dog ikke rigtig koldt endnu.
Jeg kørte på program 2 altså 45km/t imorges.
Efter 15km begyndte den at dø og kunne ikke trække rigtig, og kørte max 30km/t de næste 4km
De sidste 3km af min rute kørte den max 22km/t
de tog mig 1 time at kører hele turen, og da den begyndte at dø havde jeg kørt omkring 42min.
Altså 15km på 42min. Motoren yder 2000w og har ikke brugt varme eller andet, kun alm kørelys.
Kan det virkelig passe alle 6 batterier allerede er døde efter så kort tid.
Den har stået til opladning hele natten og var fuldt ladet.
1 program på 30km/t
2 program på 45km/t
Man skulle efter leverandøren kunne kører 60/70km på en ladning ved 25 grader uden for.
Jeg ved det køligere, dog ikke rigtig koldt endnu.
Jeg kørte på program 2 altså 45km/t imorges.
Efter 15km begyndte den at dø og kunne ikke trække rigtig, og kørte max 30km/t de næste 4km
De sidste 3km af min rute kørte den max 22km/t
de tog mig 1 time at kører hele turen, og da den begyndte at dø havde jeg kørt omkring 42min.
Altså 15km på 42min. Motoren yder 2000w og har ikke brugt varme eller andet, kun alm kørelys.
Kan det virkelig passe alle 6 batterier allerede er døde efter så kort tid.
Den har stået til opladning hele natten og var fuldt ladet.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Hej.
Har du tjekket ladespændingen? Med 6 stk 12 volts blybatterier, bør ladespændingen være noget der ligner 86,4 volt. Gode ladere skruer dog ned for spændingen, når batterierne er fuldt opladet.
Der er nu vist også noget om, at batterier skal motioneres lidt inden de er oppe på fuldt kapacitet.
Ved problemer, bør man måle spændingen på hvert batteri under kørsel, og også gerne strømforbruget. Det er nu ikke nemt med så store strømme, bør måles med et tang-amperemeter.
Hvis batterierne havde været ok, havde du brugt 72volt x 45ampere= 3240watt på 42 minutter, langt mere end hvad motoren burde bruge.
//Jørgen
Har du tjekket ladespændingen? Med 6 stk 12 volts blybatterier, bør ladespændingen være noget der ligner 86,4 volt. Gode ladere skruer dog ned for spændingen, når batterierne er fuldt opladet.
Der er nu vist også noget om, at batterier skal motioneres lidt inden de er oppe på fuldt kapacitet.
Ved problemer, bør man måle spændingen på hvert batteri under kørsel, og også gerne strømforbruget. Det er nu ikke nemt med så store strømme, bør måles med et tang-amperemeter.
Hvis batterierne havde været ok, havde du brugt 72volt x 45ampere= 3240watt på 42 minutter, langt mere end hvad motoren burde bruge.
//Jørgen
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Der er vist noget med at nye batterier skal oplades/aflades 20 gange eller noget i den stil før de har fuld kapacitet.
Ved ikke lige detaljerne og om det gælder blysyrebatterier men giv det lige 20 opladninger/afladninger.
Kender ikke opladeren. Lav gerne et emne med den og oplys alt om den så kan vi lære den at kende.
Ved ikke lige detaljerne og om det gælder blysyrebatterier men giv det lige 20 opladninger/afladninger.
Kender ikke opladeren. Lav gerne et emne med den og oplys alt om den så kan vi lære den at kende.
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Altså jeg er i kontakt med akkumulator.dk som vil have sendt dem retur.. :-/ Men jeg skal måle på dem og han siger spændingen ikke må være afvigende 0.5 pr batteri så der et af dem der ikke duer hvert fald.. Og spændingen afladet skal være 11Vrjskib skrev: ↑16. november 2020 12:12 Hej.
Har du tjekket ladespændingen? Med 6 stk 12 volts blybatterier, bør ladespændingen være noget der ligner 86,4 volt. Gode ladere skruer dog ned for spændingen, når batterierne er fuldt opladet.
Der er nu vist også noget om, at batterier skal motioneres lidt inden de er oppe på fuldt kapacitet.
Ved problemer, bør man måle spændingen på hvert batteri under kørsel, og også gerne strømforbruget. Det er nu ikke nemt med så store strømme, bør måles med et tang-amperemeter.
Hvis batterierne havde været ok, havde du brugt 72volt x 45ampere= 3240watt på 42 minutter, langt mere end hvad motoren burde bruge.
//Jørgen
Den har ladet alle batterier op på 3.5-4 timer så der må ha været en del suppe på stadig tænker jeg, når der skrives fra importerne City Elf at det tager mellem 6-8 timer.
Det lidt svært at måle på de nederste batterier mens man kører men men kan godt sætte en tang på plusledningen mens jeg kører hvis det er det som du mener jeg burde?
Mange tak for hjælp til mine spørgsmål.
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Kender ikke laderen, men kan godt tage nogle billeder af den og se om der står på den.scootergrisen skrev: ↑16. november 2020 12:24 Der er vist noget med at nye batterier skal oplades/aflades 20 gange eller noget i den stil før de har fuld kapacitet.
Ved ikke lige detaljerne og om det gælder blysyrebatterier men giv det lige 20 opladninger/afladninger.
Kender ikke opladeren. Lav gerne et emne med den og oplys alt om den så kan vi lære den at kende.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Hej.
Tangamperemeter er et instrument, der kan måle strømme uden at afbryde ledningen der måles på. Jeg har desværre aldrig selv prøvet et tangamperemeter, der kunne måle jævnstrøm (DC). Så jeg har bøvlet med at afbryde ledningen og indsætte et normalt universalinstrument. Det er ikke det bedste, specielt ikke ved strømme over 10 ampere. En motor på 2000Watt, bruger omkring 27 ampere ved 72 volt. Bestemt ikke for almindelige universalinstrumenter.
Et tilfældigt eksempel på et tangamperemeter, fundet ved søgning på nettet:
Måling af strømforbrug under kørsel, kan give et fingerpeg om der er noget galt med motoren. Et alt for højt strømforbrug, bør jo også give en meget varm motor. Motoren på vores "lille" kabinescooter føles kold, selv efter en længere køretur.
Har du fået målt ladespændingen? Jeg glemte at skrive, at det er bedst at måle spændingen direkte på batteriklemmerne. Der kunne jo være overgangsmodstand i stik, sikringer og kabelsko. Korrekt ladespænding er nok den vigtigste forudsætning, før efterfølgende fejlretning.
Bemærk at hvis din lader kan afgive f.eks. 6 ampere, så tager det ca 7 1/2 time at "fylde" 45 ampere på batteriet.
//Jørgen
Tangamperemeter er et instrument, der kan måle strømme uden at afbryde ledningen der måles på. Jeg har desværre aldrig selv prøvet et tangamperemeter, der kunne måle jævnstrøm (DC). Så jeg har bøvlet med at afbryde ledningen og indsætte et normalt universalinstrument. Det er ikke det bedste, specielt ikke ved strømme over 10 ampere. En motor på 2000Watt, bruger omkring 27 ampere ved 72 volt. Bestemt ikke for almindelige universalinstrumenter.
Et tilfældigt eksempel på et tangamperemeter, fundet ved søgning på nettet:
Måling af strømforbrug under kørsel, kan give et fingerpeg om der er noget galt med motoren. Et alt for højt strømforbrug, bør jo også give en meget varm motor. Motoren på vores "lille" kabinescooter føles kold, selv efter en længere køretur.
Har du fået målt ladespændingen? Jeg glemte at skrive, at det er bedst at måle spændingen direkte på batteriklemmerne. Der kunne jo være overgangsmodstand i stik, sikringer og kabelsko. Korrekt ladespænding er nok den vigtigste forudsætning, før efterfølgende fejlretning.
Bemærk at hvis din lader kan afgive f.eks. 6 ampere, så tager det ca 7 1/2 time at "fylde" 45 ampere på batteriet.
//Jørgen
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Du kan eventuelt sætte 3 af batterierne på gulvet så det er lettere at komme til de nederste indtil du har fået det hele til at virke godt.
Du kan sætte en strømmåler i stikkontakten så kan du følge med i strømforbruget.
På min kan jeg f.eks. se at der er en smule strømforbrug selv efter opladerens lampe skifter farve. Det er muligvis cellebalancering der sker efter den egentligt opladning er færdig.
Du kan sætte en strømmåler i stikkontakten så kan du følge med i strømforbruget.
På min kan jeg f.eks. se at der er en smule strømforbrug selv efter opladerens lampe skifter farve. Det er muligvis cellebalancering der sker efter den egentligt opladning er færdig.
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Igår kørte jeg 30km i den hvor de 22 af dem gik i fint tempo..
Slut strømmen var 11.82v og 70.9v hvor den havde hvilet i 20min efter endt kørsel
Alt sammen på program 45
Jeg kørte på job imorges 23.5km på 42min ikk, mange røde lys jeg holdte for. og den kørte fint hele vejen.
Slut strømmen var 12.26v og 73.5v efter den har stået i 2 timer.
Indikatoren i speedometeret viser helt fuld bortset fra en bjælke. Det kan man sgu ikke regne med.
Atl sammen på program 45
Men det som er underligt det er at den nederst bjælke som er rød den slukker som den eneste når batteriet er meget belastet og derefter går der ikke så lang tid så går den ned i power og trækker næsten ikke. Meget underligt. :-0
Smider lige et par billeder op af det.
Slut strømmen var 11.82v og 70.9v hvor den havde hvilet i 20min efter endt kørsel
Alt sammen på program 45
Jeg kørte på job imorges 23.5km på 42min ikk, mange røde lys jeg holdte for. og den kørte fint hele vejen.
Slut strømmen var 12.26v og 73.5v efter den har stået i 2 timer.
Indikatoren i speedometeret viser helt fuld bortset fra en bjælke. Det kan man sgu ikke regne med.
Atl sammen på program 45
Men det som er underligt det er at den nederst bjælke som er rød den slukker som den eneste når batteriet er meget belastet og derefter går der ikke så lang tid så går den ned i power og trækker næsten ikke. Meget underligt. :-0
Smider lige et par billeder op af det.
Senest rettet af Lindgren 17. november 2020 12:00, rettet i alt 1 gang.
Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t
Men så skal jeg ud og have nye kabler da de ikke kan nå er jeg sikker på, og fik kortsluttet en kabel sko så den futtede helt af, så lavede en klunser løsning men ledningen vare alt for tynd åbenbart så den smeltede. Der sgu meget godt knald på 72v Så måtte i Thansen og købe en kabelsko man bruger til bilstereo igår. :-/scootergrisen skrev: ↑16. november 2020 21:20 Du kan eventuelt sætte 3 af batterierne på gulvet så det er lettere at komme til de nederste indtil du har fået det hele til at virke godt.
Du kan sætte en strømmåler i stikkontakten så kan du følge med i strømforbruget.
På min kan jeg f.eks. se at der er en smule strømforbrug selv efter opladerens lampe skifter farve. Det er muligvis cellebalancering der sker efter den egentligt opladning er færdig.
Så har fået lidt respekt for alle de ledninger der må jeg indrømme.