baotian rocky problem

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
friis95
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Baotian rocky

baotian rocky problem

Ulæst indlæg af friis95 »

Jeg har sådan en kineser scooter; baotian Rocky
den har tre problemer: den kan ikke trække op ad bakker, og kører langsommere og langsommere indtil den til sidst går ud, og det er op ad små bakker. Og så er det som om at den ikke vil tage gas ordentligt når den køre ligeud, og så vil den slet ikke køre, højst 20km/t. Jeg er ikke den bedste til det med scootere, men jeg tror det er noget med kaburatoren. og det sidste problem; el-starteren vil slet ikke noget, den siger ikke engang en lyd nede ved startrelæet.
håber i kan hjælpe mig for jeg fylder 16 her i weekenden og vil gerne have den til at køre inden for et kort stykke tid. :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: baotian rocky problem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hej

Det kan godt være lidt svært at lave selv hvis du ikke kender så meget til scootere og ikke har værktøj til det.
Men det kan være den trænger til noget almindelig service.

Det vil sige...
Justere ventilerne.
Skift motorolie.
Rens/skift luftfilter.
Rens karburator.
Rens/juster tændrør.
Kontroller/skift ruller/kilerem/kobling.

For at man kan bruge el starteren så skal man bremse på et af bremsegrebene og på nogen scootere er der kontakt ved sidestøttebenet så sidestøttebenet skal være slået helt op før man kan starte.
Prøv og check sikringerne.
Mål hvor mange volt der er på batteriet.
Oplad batteriet.

Hvor gammel er scooteren ?
Hvor mange kilometer har den kørt ?
Brugeravatar
friis95
1. Rang
1. Rang

Den er vidst fra 2006 så vidt jeg ved, og de har kørt 4800km, jeg har næsten opgivet den. Jeg prøvede at rense karburatoren i dag, men skruerne ville overhovedet ikke løse sig, og jeg ville ikke ødelægge gevindet, og da jeg så ville tage karburatoren på igen så ville gaskablet ikke virke ordentligt. Jeg har skiftet luftfilter og batteriet virker fint og er opladet. Det er umuligt for mig at skifte ruller eller tjekke kilerem, fordi møtrikken dernede den vil ikke af, og jeg har prøvet med en luftnøgle. Jeg ved ikke om det har noget med tændrøret at gøre, for den vil jo godt starte går bare meget hurtigt ud igen. Og jeg tror slet ikke jeg kan finde ud af det med at justere ventiler.

Jeg forstår det bare ikke, da jeg købte den virkede den fint, men havde problemer med at stå i tomgang så det ville jeg lige ordne, og så den den stod perfekt i tomgang så kunne den slet ikke køre op ad bakkkere (ved ikke om den kunne det før, for det var min storebrors, men han sagde den godt kunne) og siden har det bare gået ned ad bakke med den, og nu er den helt gal, ved ikke hvad jeg skal stille op med den :(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Når du skal løsne skruerne på karburatoren så brug en korrekt størrelse skruetrækker.
Pres ned og drej til. Modsat urets retning.
Du kommer ikke til at ødelægger gevindet.
Det er mere hvis du bruger en forkert skruetrækker så kan du ødelægger toppen af skruen.

Du kan sammenligne med dette billede for at sætte gaskablet på igen.
Billede
Det sikkert bare fordi du skal justere skruerne så det passer med at gaskablet er lidt løst ligesom før.
Se eventuelt : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... r_gaskabel

Jeg tror måske at enten får den for lidt benzin eller også kan det være ventilerne som skal justeres.
Prøv og se om du kender nogen der kan justere ventilerne.
Ved du om de nogen siden er blevet justeret ?

Er der nogen forskel når motoren er kold og varm ?
Altså hvad sker der når du lige har startet og køre lige ud og op og ned af bakke ?
Også teste det samme når motoren er blevet varm. altså når du har kørt i over 10 minutter så den er varm.

Vær også sikker på at delene sidder helt tæt sammen. Altså karburatoren og indsugningsstuds og luftfilter sådan at der ikke kan kommer falsk luft ind forskellige steder.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Nå ja tillykke med fødsdagen.
Brugeravatar
friis95
1. Rang
1. Rang

Det kan godt være den får for lidt benzin, for når jeg starter den første gang, så hvis jeg holder gassen i bund så drukner den. Men når den er varm står den fint i tomgang. Når jeg kører op ad bakker når den er varm kan den stadig ikke klare det, men den går bare ikke ud. Og hvis jeg prøver en bakke når den er kold så vil den slet ikke. Jeg tror ikke at ventilerne er blevet justeret før, men har ikke værktøjet til at måle mellemrummet der skal være der. Det ka også godt være min indsugning studs, for der er nogle huller i, og jeg skal også snart have bestilt et nyt et, og overvejer om jeg skulle købe en helt ny karburator også.
Og tak for fødselsdagshilsenen :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Hvordan mener du med huller i indsugningsstudsen ?
Hvis den ikke er tæt så bliver der suger luft ind der også får den for meget luft og det kan sagtens være derfor den ikke køre godt.
Så lav det først.
Tag eventuelt nogen billeder og upload så jeg kan se hvad du mener.

Det er ikke så svært at kontroller ventilafstanden.
Det kan du godt gøre uden du behøver justere på dem bare for at se om de står helt forkert eller hvad.

Man kan godt få nogen ret billige søgerblade sæt.
Dette sæt koster 29,- hos T Hansen : http://www.thansen.dk/product.asp?c=537 ... =313501047
66011[1].JPG
66011[1].JPG (27.58 KiB) Vist 7866 gange
Ulempen ved det sæt er bare at bladene hopper fra 0,05 til 0,10 mm så hvis ventilen skal være 0,08 mm så kan man ikke måle det så præcist men det er da bedre end ingenting.

Jeg købte dette sæt til cirka 150,- i en motorcykel/scooter butik.
Billede
Sættet hopper fra 0,05 0,06 0,07 osv så det er mere præcist at bruge.

Du kan jo prøve hvis du har lyst til at lære noget om det.
Søgerblade sættet kan også bruges til at kontroller elektrode afstanden på tændrøret.
Brugeravatar
friis95
1. Rang
1. Rang

Jeg har lige bestilt en ny indsugningsstuds skulle komme om 1-2 dage :)
håber den går så jeg kan køre op ad bakker
Besvar