Låsering faldt ned i motorblokken:S

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af mpd10 »

HejHej :)

Jeg prøvede den anden dag at skifte cylinder, stempel, pakninger, tændrør og topstykke, fordi at stemplet tidligere havde sat sig. Vi nåede lige at få scooteren i gang i 2 minutter, da jeg pludselig hører den værst tænkelige lyd... og motoren går ud. Vi tog derefter cylinderen af, og det viste sig at en låsering var trykket ind i siden af stemplet.. MEN begge låseringe sad stadig på stemplet, som de skulle?! Det må derfor have været en af låseringene fra det gamle stempel, som på en eller anden måde er blevet "suget" op fra motorblokken og ødelagt stemplet + cyllinderen. Det der bekymre mig er at der stadig mangler ca. ½ cm af låseringen, som sad fast i stemplet, og nu mangler der også 1 cm af stempelringen fra det nye stempel. Hvis jeg vælger at bruge 500-600 kr. på endnu en cyllinder og et stempel, er det sikkert penge ud af vinduet, hvis de små dele af ringe ligger i motorblokken og ødelægger det nye stempel...
DSC00229.jpg
DSC00229.jpg (164.17 KiB) Vist 8598 gange
Det ser ud til at begge stempler er ødelagt af samme låsering, som er blevet strukket ud. Låseringen må have faldet ned i motorblokken efter at have ødelagt første stempel, og "suget" op igen da motoren blev startet igen. :? :D

Hvad kan der gøres ved dette problem? Der ligger muligvis 1 eller 2 stumper mere nede i motorblokken?

Jeg vil sætte pris på lidt hjælp.. Tak på forhånd :)

Mathias
Brugeravatar
MJENSEN
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 13. april 2011 23:06
Scootere: Hooper one "45" årgang 2011

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af MJENSEN »

Hvis din scooter er med vandret motor så blæs den ren indvendigt med trykluft så låseringen kommer ud og derefter sæt en ny cylinder på.

Har selv været ude for det samme Bare hvor at jeg ved et uheld kom til at tabe en låsering ned i krumtap huset. Hvor efter den satte sig igen og smadrede cylinder OG stempel og der blæste jeg bare krumtap huset rent og satte en ny cylinder på og den kørte da fint efter det.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af mpd10 »

Hej. Mange tak for svaret :)

Jeg er heller ikke sikker på hvor stumperne er røget hen i motoren. Det er ikke nemt at vide, men når du skriver vandret motor hvad mener du så? :) Det er en Gilera Stalker hvis det siger dig noget? (: ..Og at blæse den ren indvendigt med trykluft, skal man så bare blæse ind i hullet hvor cyllinderen plejer at side med en kompressor og håbe på at ringene ryger ud lige nøjagtigt den vej? :D
Brugeravatar
MJENSEN
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 13. april 2011 23:06
Scootere: Hooper one "45" årgang 2011

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af MJENSEN »

mpd10 skrev:Hej. Mange tak for svaret :)

Jeg er heller ikke sikker på hvor stumperne er røget hen i motoren. Det er ikke nemt at vide, men når du skriver vandret motor hvad mener du så? :) Det er en Gilera Stalker hvis det siger dig noget? (: ..Og at blæse den ren indvendigt med trykluft, skal man så bare blæse ind i hullet hvor cyllinderen plejer at side med en kompressor og håbe på at ringene ryger ud lige nøjagtigt den vej? :D

Når jeg skriver at det er en vandret motor mener jeg en motor hvor cylinderen er vandret. Hvorimod at en motor med lodret motor er med lodret cylinder.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af mpd10 »

Okay. Så er det en lodret motor(: Så mener du jeg bare skal blæse derind med en kompressor og forsøge at få den ud gennem hullet ved cyllinderen? :)
Brugeravatar
MJENSEN
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 13. april 2011 23:06
Scootere: Hooper one "45" årgang 2011

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af MJENSEN »

mpd10 skrev:Okay. Så er det en lodret motor(: Så mener du jeg bare skal blæse derind med en kompressor og forsøge at få den ud gennem hullet ved cyllinderen? :)
Ja det var sådan jeg gjorde dengang jeg tabte en låsering i krumtap huset på min peugeot buxy. Som der nu skal bygges op til DMU 70cc AC klassen
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af mpd10 »

Endnu en gang mange tak for hjælpen. Jeg har nu brugt kompressoren til at puste godt rundt derinde imens jeg drejede på blæsehjulet, så jeg kunne blæse i forskellige områder. Efter at have "pustet" et godt stykke tid finder jeg en stump der ligger ved siden af scooteren :) Jeg ved ikke om den blev blæst ud eller om den var røget ud efter afmonteringen af stemplet, men det er i hvert fald løst!(:
.. Nu jeg har lavet en debat omkring problemet med cylinder osv... Er der nogen der ved hvad man gør hvis man har problemer med at få udstødningen til at lukke tæt om cylinderen? Sidste gang jeg skruede den fast og fik startet i de korte 2 minutter, larmede den helt vildt meget? :)
Brugeravatar
MJENSEN
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 13. april 2011 23:06
Scootere: Hooper one "45" årgang 2011

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af MJENSEN »

mpd10 skrev:Endnu en gang mange tak for hjælpen. Jeg har nu brugt kompressoren til at puste godt rundt derinde imens jeg drejede på blæsehjulet, så jeg kunne blæse i forskellige områder. Efter at have "pustet" et godt stykke tid finder jeg en stump der ligger ved siden af scooteren :) Jeg ved ikke om den blev blæst ud eller om den var røget ud efter afmonteringen af stemplet, men det er i hvert fald løst!(:
.. Nu jeg har lavet en debat omkring problemet med cylinder osv... Er der nogen der ved hvad man gør hvis man har problemer med at få udstødningen til at lukke tæt om cylinderen? Sidste gang jeg skruede den fast og fik startet i de korte 2 minutter, larmede den helt vildt meget? :)
Ja først og fremmest Sørger du for at der sidder en frisk udstødningspakning. Og at ophænget er skruet godt fast. Og der hjælper det ikke at du kun har skruet det fast i det ene øje på motorblokken.
Brug dem begge. Derefter skruer du bare de skruer i som der skal være imellem udstødning og ophæng.

Hvis ikke dette hjælper så kig udstødningen efter for utætheder og hvis disse er der så udskift udstødningen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der kan vel også være endt noget låsering/stempelring i udstødningen ?

Også er det vel lige så vigtigt at få løse stumper ud af udstødningen fordi de kan vel også komme tilbage sådan i teorien.
Så prøv engang og rust og bank udstødningen ned i gulvet og se om der kommer noget ud af den ene som skal sidde ved cylinderen.

Når du monter udstødningen så tror jeg nok det er bedst at spænde de 2 møtrikker/bolte fast ved cylinderen sådan at den sidder godt der før du så strammer de bolte hvor udstødningen er ophængte i på stellet/motorblokken.
Altså du kan jo godt sætte den løst på motorblokken først men så vendt med at stramme dem før du har strammet dem på cylinderen først.
Og det med en ny pakning er nok også vigtigt da en brugt pakning jo er mast mere sammen.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Låsering faldt ned i motorblokken:S

Ulæst indlæg af mpd10 »

Jeg havde slet ikke set det indlæg før nu. Det har du ret i. Jeg har slet ikke tænkt på at undersøge udstødningen :) Det må jeg hellere få kigget på enden jeg monterer min nye cylinder. Jeg har dog allerede fundet en lille stump låsering mere :)

Jeg har købt 2 forskellige udstødningspakninger, og begge 2 kan ikke gå længere ned omkring udstødningen end dette:
DSC00231.jpg
DSC00231.jpg (145.73 KiB) Vist 8569 gange
Er det fint nok? eller skal den længere ned over? :)
Besvar