pgo opvarmning

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
keew62
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. april 2011 09:30
Køretøjer: pgo hot 50 30km/t

pgo opvarmning

Ulæst indlæg af keew62 »

Hej, jeg har lidt problemer med min pgo hot 50 30km/t det skal varmes helt op om før den kan køre og i det hele taget tag fat, i stedet for man starter den ok kan køre næsten med det samme ligesom de fleste knallert kan, hvad kan der være galt ? :(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske er den bare slidt i motoren. Jeg tænker på cylinder og stempelringe.
Hvor mange kilometer har den kørt ?

Du kunne prøve og lave noget almindeligt service på den og se om det hjælper.
Rens luftfilter og rens karburator.
Check den automatiske choker virker og ikke sidder fast eller noget.

Men hvis den er slidt så kan det være den skal have nye stempelringe og/eller cylinder. Det syns jeg der er nogen andre der har skrevet om.
Du kunne jo starte med at skrue topstykket af og se om der er noget som ser forkert ud. Måske er der en passe kulstof i forbrændingskammeret som det hjælper at fjerne.

Nå ja også check, juster, rens tændrøret. Du kan også bare købe et nyt.
Brugeravatar
keew62
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. april 2011 09:30
Køretøjer: pgo hot 50 30km/t

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af keew62 »

Scootergrisen:
Ja måske den er fra 2006 og jeg har næsten helt ny cylinder på (standart med en ekstra skylle kanal), med nye stempel ringe som jeg selv har kørt til. og den har kørt omkring 7-8000 km

har haft renset karburatoren da jeg skiftede cylinder, men har aldrig renset luftfiltret. og den automatiske choker ved jeg ikke om virker men det tror jeg ikke rigtigt at den gør.. tror der er noget løs forbindelse.

det er helt nyt det hele både tændrør stempel og cylinder.

Kina:
ja begrænsningen i variatoren ellers ikke noget, og som sagt i overstående tekst så ved jeg ikke om chokeren virker, eller om der bare er løs forbindelse.
men min udstødning(proma legal) ryger rigtigt meget når jeg starter den, og så skal den så varme op i en evighed før den vil tage fat, og køre som den skal.
på forhand mange tak for hjælpen :) det er super at i vil hjælpe !
Brugeravatar
MJENSEN
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 13. april 2011 23:06
Køretøjer: Hooper one "45" årgang 2011

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af MJENSEN »

Lige umiddelbart har du da fundet fejlen.

Start med at rense luftfilteret. Hvis ikke det hjælper så er det garenteret el chokeren der er defekt.
Brugeravatar
keew62
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. april 2011 09:30
Køretøjer: pgo hot 50 30km/t

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af keew62 »

det må jeg jo så prøve :)
Brugeravatar
MJENSEN
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 13. april 2011 23:06
Køretøjer: Hooper one "45" årgang 2011

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af MJENSEN »

keew62 skrev:det må jeg jo så prøve :)
Ellers så prøv evt med et andet tændrør.

Skulle mene at tændrøret på en pgo er et NGK b7hs
Brugeravatar
keew62
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. april 2011 09:30
Køretøjer: pgo hot 50 30km/t

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af keew62 »

har næsten lige haft skiftet det.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan teste den automatisk choker ved at tage den af og vente 30 minutter også mål hvor mange ohm den har på stikket.
Det skal vist gerne være 10-15 ohm cirka.

Prøv også at sætte den direkte på batteriet cirka 2-3 minutter også mærk at den bliver varm og spidsen går langsomt ud.
Hvis den gør det så virker den.

Hvis stikket er løst så skild eventuelt stikket ad og klem lidt på metallet så de sidder mere stramt sammen. Men mit stik er også meget let at tage fra hinanden så måske er det bare normalt.

Hvis den ryger rigtig meget så kunne det måske være at der kommer for meget olie ind eller forkert benzin/luft blanding.
Hvad farve har røgen ?

Jeg har jo ikke så meget viden om 2 takt motorer men jeg har da samlet noget på denne side om røg fra udstødning : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... udstodning


Hvid/blå røg fra udstødning (på 2 takt motor)
• oliepumpe kabel forkert justeret
• olie i udstødningssystem (hvis scooteren bruges til korte ture så ophobes olien i udstødningen. Kør en lang tur for at brænde olien af)


Sort røg (for fed blanding)
• tilstoppet luftfilter
• hoveddyse for stor eller løs
• fejl på automatisk choker
• forkert svømmerhøjde
• nåleventil lukker ikke rigtigt


Brun røg (mager blanding)

• hoveddyse for lille eller tilstoppet
• benzin flyder ikke frit
• nåleventil åbner ikke nok
• forkert svømmerhøjde
• bukket benzinslange
• luft utæt omkring karbuartor/indsugningsstuds
• fejl på luftfilter
• forkert tændingstiming


Men prøv lige og køb dig et nyt luftfilter eller rens det du har og se om det gør nogen forskel.
Fordi hvis nu der er meget modstand i luftfilteret så kommer der for meget benzin ind i motoren så måske det kan være derfor.
Brugeravatar
keew62
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. april 2011 09:30
Køretøjer: pgo hot 50 30km/t

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af keew62 »

hvordan skal jeg sætte den direkte til batteriet?
- og med hensyn til røgen kommer der meget hvid røg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: pgo opvarmning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du tager ledningerne ud af choker stikket også sætte dem direkte på batteriet.
Eller også lav nogen ledningerne du kan sætte fra batteriet ned i choker stikket.
Det skulle være ligegyldigt hvilken ledning der får plus og minus.

Hvid røg skulle betyde at der er olie i udstødningen eller at oliepumpen er justeret forkert så der kommer for meget olie ind i motoren.

Se dem her de har vist hældt olie i udstødningen med vilje også lader de vist som om de ikke ved hvad der er i vejen med scooteren.
http://www.scootergalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=84528

Nå men hvis det ryger med hvid røg så kan det være fordi der er olie i udstødningen også skal man vist bare køre en lang tur for at få udstødningen rigtig varm så den kan brænde alt olien af også skulle den hvide røg gerne gå væk.

Hvis den ikke går væk så skal du måske justere oliepumpen.

Nu kender jeg ikke så meget til justering af oliepumpe men det er vist noget med at man skal dreje gashåndtaget hele vejen og få nogle mærker til at være ud for hinanden på oliepumpen.
Billede

Men kender ikke lige så meget til det.
Hvis du har lyst må du gerne tage nogen billeder af oliepumpen og justeringsmærkerne og sådan til brug på hjemmesiden.
Besvar