Auto-choker får ikke strøm på en Giantco g-buddy.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jakob N
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. maj 2017 17:43
Scootere: Pink TMS Retro 4 takt
Sort Giantco G-Buddy 4 takt
2 Vespa Ciao
1 Vespa Piaggio

Auto-choker får ikke strøm på en Giantco g-buddy.

Ulæst indlæg af Jakob N »

Hejsa. Jeg købte sidste sommer 2 Giantco g buddy for sølle 1500 kr. Den ene kunne starte, men ikke køre og den anden kunne man bygge op eller bruges til reservedele. Har så endelig taget mig sammen og fået den der kunne starte til at køre. Og den kører fandme godt efter jeg fjernede ringen også. 55 🔝 på toppen render den🙌. Men nu til problemet. Dens tomgang er alt for høj. Så høj at når sætter mig op på den, så triller den med 10kmt. Har prøvet at skrue tomgangs skruen helt ud, og blandeskruen helt i bund, uden held. Finder så ud af at auto-chokeren står åben hele tiden, og der kommer ikke strøm til den fra generatoren😛. Lyset og opladning af batteri fungerer fint, så det kan ikke være statoren. Regner med det er en ledning der er hoppet af et sted, men er der så nogen her inde der evt ved hvor. Har tjekket nede ved modstandene og ude ved regulatoren om der skulle være en samling der, men det synes ikke sådan. Heller ikke der hvor stikkene fra generator/pickup bliver samlet. Så er der nogen der har en ide om hvor det bliver samlet. Nødløsningen er jo at sætte en strømtyv direkte på generatorledningen, men det vil jeg helst undgå. På forhånd tak.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Auto-choker får ikke strøm på en Giantco g-buddy.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan prøve og tage hætten af chokeren og forbinde chokeren direkte til batteriet mens du mærker på chokeren og ser om den bliver varm og om spidsen bevæger sig ud efter 1 minut eller noget.

Tjek at der er forbindelse mellem stel og modstandene.
Hold den ene sonde på stellet et sted uden maling og den anden sonde på metallet der holder modstandene.

Og så mål modstanden.
Det er den korte på 5 ohm 5 watt der bruges af karburatoren.

Og så mål om der er forbindelse fra ledningen der går ud af modstanden til chokerstikket.

Og mål mellem stel og den anden ledning i chokerstikket.

Sørg for at der er god forbindelse i stikket.
Brugeravatar
Jakob N
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. maj 2017 17:43
Scootere: Pink TMS Retro 4 takt
Sort Giantco G-Buddy 4 takt
2 Vespa Ciao
1 Vespa Piaggio

Re: Auto-choker får ikke strøm på en Giantco g-buddy.

Ulæst indlæg af Jakob N »

Jeg har haft auto- chokerern ude og tjekke den. Den gør som den skal og kommer 4 mm ud, når man sætter strøm til den. Har så prøvet og måle med et multimeter på stikket hvor chokeren skal tilsluttes, og konstaterer at der ikke kommer strøm. Hvis jeg ohmer den grønne ledning på stik og stel, viser den 5 ohm. Det må betyde at modstanden virker ( går jeg ud fra ). Og hvis jeg så måler den gule ledning på stik og stel, viser den 0 volt når motoren kører ( Har husket at sætte multimeteret på vekselstrøm ). Så tænker at det må være en samling/stik eller ledning der er knækket et sted. Kan godt leve med den høje tomgang, men er mere bekymret for om det skaber unødig slid på kobling, rem og variator når man holder stille
Brugeravatar
Privir
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 84
Tilmeldt: 24. januar 2018 16:12
Scootere: Pgo t-rex

Re: Auto-choker får ikke strøm på en Giantco g-buddy.

Ulæst indlæg af Privir »

Lyser din forlygte?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Auto-choker får ikke strøm på en Giantco g-buddy.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og ryk i ledninger/stik mens du måler og se om du kan få en måling.
Eventuelt sæt multimeret på lyd hvis det kan så siger den bip når der er forbindelse så er det lettere at finde en dårlig forbindelse uden at skulle kigge på displayet.
Brugeravatar
Jakob N
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. maj 2017 17:43
Scootere: Pink TMS Retro 4 takt
Sort Giantco G-Buddy 4 takt
2 Vespa Ciao
1 Vespa Piaggio

Re: Auto-choker får ikke strøm på en Giantco g-buddy.

Ulæst indlæg af Jakob N »

Jeg må prøve at måle det hele igennem igen imorgen, og vender tilbage. Iøvrigt et godt tip med at bruge lyd på multimeter, når man skal tjekke ledninger👌👍 tak. Og ja Privir, som jeg skrev i starten af emnet, så er der ingen problemer med lys og opladning af batteri.
Besvar