Zip - AC/DC LED lys / lednings diagram

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Meiers
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Piaggio Zip 2t

Zip - AC/DC LED lys / lednings diagram

Ulæst indlæg af Meiers »

Hejsa - er her nogle der har forstand på elektronik. Jeg skal have Zippen's 12v AC lavet om til DC til en LED pære (de kræver åbenbart DC) ...

Jeg har lavet en diode ensretter og sat den til det virkede fint - men der er opstået et underligt problem nemlig at LED'en lyser en lille smule i "langtlys" dioden - nå man vælger "kort" lys.

Jeg har fundet et diagram men er i tvivl om det er til ZIPen - og tegnet ind hvordan diode broen er koblet til ....

Nogen der kan hjælpe ?? Eller nogen der ved hvor værkstedsmanual og ledningsdiagram til zippen kan findes ??
Vedhæftede filer
piaggiozip.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Zip - AC/DC LED lys / lednings diagram

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror du har forbundet de gule og sorte ledninger forkert.
Vekselstrømmen så nok forbindes i venstre side også er der jævnstrøm i højre side.

Scooteren har allerede en ensretter. Spændingsregulatoren som både begrænser spændingen og ensretter.
Den hedder Regulator/rectifier på eldiagrammet.

D'et i LED står for diode.
Så i hvertfald i teorien kan LED også bruge vekselstrøm den vil så bare kun lyse når strømmen går den ene vej men ikke den anden så formodentligt vil den lyse halvt så meget og muligvis blinke.
Men der kan selvfølgelig være diverse ekstra elektronik i pæren.
Brugeravatar
Meiers
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Meiers »

Nej - den er sat ind sådan der kommer AC ind af den gule -> og DC ud i den gule hen til kontakten for langt/kort lys ...DC går så videre gennem enten lilla eller brun og sort stel tilbage til ensretteren som er så er koplet på sort DC stel.

Så det er forbundet korrekt - og den ensretter scooteren har i forvejen laver jo ikke DC til lyset ( kun til bremse/blink/horn/starter ) - en LED der får DC lyser kun ca halvt så skarpt dvs den er ubrugelig som forlygte pære :-)

Setup som på tegningen virker efter der blev sat en kondensator ind og jeg koblet indikator lampen i speedo fra ( den lavede en DC stel )-

Dog sker der et par uforklarlige ting - nemlig at jeg måler 26v ud istedet for de 13 jeg egentlig regnede med .. ..

MEN nogen der ved hvor jeg finder en reperations manual til zippen - har fundet en til FLY her - og vil VIRKELIG gerne have den til zip :-)

Btw - den led vi har monteret er denne : https://www.aliexpress.com/item/CNSUNNY ... 70871.html
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

acdc.jpg
acdc.jpg (21.46 KiB) Vist 4992 gange
Brugeravatar
Meiers
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Meiers »

Prøv at se hvordan jeg har sat det til fx din øverste gule - er min gule AC fra regulatoren (der gik op til kontakten) .. .så køre jeg den øverste sorte DC+ til kontakten ... og videre gennem kort/langtlys - og ud som minus "den der går under den anden sorte" ... så det er konlet op som du tegner ....bare med kontakter osv mellem der hvor der står DC :-) ..
Brugeravatar
Meiers
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Meiers »

piaggiozip.jpg
Sådan nu med rigtige farver :-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Prøv sådan her.
piaggiozip2.png
piaggiozip2.png (320.5 KiB) Vist 4987 gange
Brugeravatar
Meiers
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Meiers »

tror jeg bestemt ikke går :-) tror DC delen ikke må blive blandet sammen med en AC - ... anyway det virker uden markerings lampen - og har bestilt nogle 12v halogen ... måske ryger de i istedet for.

Men jeg mangler stadig en rep manual - nogen der ved noget ?
Besvar