Scooter lader ikke når lys er tændt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
rolla
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Texas flash

Scooter lader ikke når lys er tændt

Ulæst indlæg af rolla »

Hej med jer scooter hoveder.
Jeg har en baotian speedy som driller mig.
Når jeg har lyset slukket lader den med ca 14 v
Men lige så snart jeg tænder lygterne falder spændingen til knap 12 v.
Jeg troede entlig det var spændings regulatoren der gav mig problemer men den har jeg skiftet uden held.
Nogen der har en ide om hva problemet så er?
Vh Pau
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Scooter lader ikke når lys er tændt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tjek stik/ledninger ved generatoren/spændingsregulator/stel.
Tag dem af og mål spolernes modstand i generatoren og skriv dine målinger her.
Rens og sørg for der er god forbindelse.
Oplad batteriet og mål at det kan holde sin opladning. Skal gerne have cirka 12,8 vollt efter en hvileperiode på 1 time.
Tjek om der er andre elektriske problemer på scooteren.
Eventuelt prøv og tag forpæren ud og se om det samme sker uden pære i.
Brugeravatar
rolla
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af rolla »

Sorry det sene svar.
Jeg har målt generator kan ikke lige huske præcise mål men modstand var inden for data.
Jeg vil lige prøve det med pæren en af de kommende dage. Jeg har lavet en ekstra stel fra motor til stel.
Alt andet el virker. Der kommer spænding fra generator op i spændingsregulator når motor er i gang.
Batteri er nyt og fuldt opladet.
Brugeravatar
rolla
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af rolla »

Jeg har nu fundet fejlen det var noget så dumt som forlygte pæren. Når jeg pillet den ud lader scooteren igen, og kobler jeg pæren til på batteri på selve pæren så stopper den med at lade igen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

rolla skrev: 29. marts 2018 17:03 Jeg har nu fundet fejlen det var noget så dumt som forlygte pæren. Når jeg pillet den ud lader scooteren igen, og kobler jeg pæren til på batteri på selve pæren så stopper den med at lade igen
Ja. problemet er at forlygte pæren bruger for meget strøm. Nogle skifter til positionslys, men det er ikke lovligt.

Spørgsmålet er så, hvorfor at forlygtepæren bruger for meget - bruger du en anden (kraftigere) end scooteren er lavet til?

Hvis du bruger den, som scooteren er lavet til, så skulle den lade, også når forlyset er tændt.

Hvis det ikke sker, så kan det være generatoren som er defekt, eller det kan være dårlige forbindelser og stik.

Ofte så trækkes strømmen til pæren før ensretteren (lyset kører på AC så ensretteren ikke belastes). Og så er det normalt ikke ensretteren som er problemet, hvis opladningen afhænger af om lyset er tændt eller ej. Hvis derimod at scooteren aldrig lader ordentligt - uanset om forlys er tændt eller ej - så er det ofte ensretter, da den også styrer ladespændingen.
Brugeravatar
rolla
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af rolla »

Jeg har ikke monteret ny forlygte pære endnu men når jeg sætter samme pære til defekte på batteri plus og minus stopper scooteren med at lade. Næsten som om at den kortslutter.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tag gerne nogen billeder.
Brugeravatar
rolla
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af rolla »

Jeg har prøvet med en ny pære for at se om det var problemet. Men det var stadig det samme. Men ud fra GYS forklaring lyder det som det er min generator eller en dårlig forbindelse. Men når jeg kobler pæren direkte til batteri når scooter er startet stoppen den med at lade så tænker da det næsten kun kan være den. Må hellere prøve at måle generator igen en dag
Besvar