Scooter vil ikke starte

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Hapazutz
3. Rang
3. Rang

Scooter vil ikke starte

Ulæst indlæg af Hapazutz »

Hejsa.

Jeg har en Cagiva Cucciolo som ikke vil starte.
Batteriet er fuldt opladt, har endda et helt nyt jeg testede med. Startermotor er skiftet. Har prøvet at skifte tændrør, men dte jeg fik fra Thansen passede ikke (https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 090123075/) når jeg klikker på elstart, lyder det som om at batteriet er ved at være fladt, kan heller ikke starte den med kickstarteren.

Jeg har scooteren til salg, og sidst jeg prøvede at starte den startede den med det samme. Var i november måned.

Nogle der har en idé til hvad der kan være galt?

Med venlig hilsen
Lasse
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Scooter vil ikke starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan prøve og dræne benzinen fra karburatoren og benzintanken og prøve med frisk benzin.
Hvis det lyder som batteriet er ved at være fladt så er det nok fordi det er ved at være fladt.
Oplad det, lad det hvile 1 time og mål det. Et nyt batteri skal gerne have 12,8 volt.
Ellers kan du rense stikket på startmotoren og stelforbindelsen så der er god forbindelse.
Du kan hjælpe med information til https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... vacucciolo da der ikke er så meget til den model.
Brugeravatar
Hapazutz
3. Rang
3. Rang

Det må jeg prøve

Det tændrør der sad i har gevind i toppen. Det nye jeg fik er der ikke.

Vil også prøve at få et andet tændrør, for at se om det evt ikke vil hjælpe, er er det spild af tid?

Desværre lukker Italien bike store. Det er dem der har haft med den at gøre, da ingen andre i København vil rode med den :( Ellers havde jeg bare sendt derned til dem, da jeg ikke har ret meget forstand på scootere
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Du kan muligvis skrue toppen af tændrøret med en tang.
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/tendror.php
Brugeravatar
tiggi
7. Rang
7. Rang
Køretøjer: Wga Wersus årg. 2012 km. 10600
Sym orbitt 50 4 takt 2017 km. 200.
Geografisk sted: Odense S

Ulæst indlæg af tiggi »

Den lille dims der sidder på toppen af et tændrør kan skruer af eller sættes på efter hvad hætte man har . Det kan føles som om hætten sidder rigtigt men nej det gør den ikke er beskrevet i flere tråde her i gruppen og andre ligeledes
Brugeravatar
Hapazutz
3. Rang
3. Rang

Når jeg prøver med det tændrør der sad i er det som om at det gevind der er på tændrør ikke rigtig passer til hætten. Som når man bruger en skrue der er lige en tak mindre end det hul man sætter den ind i
Brugeravatar
Hapazutz
3. Rang
3. Rang

Så prøvede jeg at fjerne det top ting på det nye tændrør. Fik sat det i og fik startet scooteren på kickstart. Men stadig ikke på elstart. Batteriet der sidder i har 12,26v som mit meter viste og det andet batteri jeg har viser 11,98

Der kommer ingen gnist fra tændrør når jeg prøver med elstart. Prøvede dog ikke med kickstart

Hva skal jeg evt gøre for at få elstart til at virke?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Kig ned i hætten og se hvordan det ser ud.
Du kan eventuelt prøve og skrue dimsen ud nede i hætten hvis man kan det på din.
På billedet kan du se at der er en bøjle som griber fat i tændrørets gevind.
Det kunne måske være der er noget som er knækket.
Eventuelt tag nogen billeder.
billed0510.jpg
billed0510.jpg (45.2 KiB) Vist 8783 gange
billed0511.jpg
billed0511.jpg (49.96 KiB) Vist 8783 gange
Når du måler batterierne så oplad dem først. Vent så 1 time uden at gøre noget med dem og mål dem så.
Hvis de har 12,26 eller 11,98 volt så er de enten ikke fuldt opladt eller også er der noget i vejen med dem. F.eks. at de er gamle.
Hvad har du gjort ved det nye batteri? Har du selv fyldt syre på og opladt det og hvordan har du gjort det? Hvilken oplader, hvor længe?
Brugeravatar
Hapazutz
3. Rang
3. Rang

DET batteri som viser 11.98 er fra oktober sidste år. DET andet er over et år gammelt. Det første skulle jeg selv tilsætte syre på. Gjorde som der stod på pakken. Begge batterier blev opladt indtil oplader gav grønt lys. Ved dog ikke hvad for en oplader det var da det var en jeg lånte.

Jeg prøver her lidt senere at tage billeder af hætten 😉
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Ulæst indlæg af TOCA »

Tændrøret testes ved, at skrue det ud, sætte hætten på, læg det så "møtrikken" rører en stel- eller motordel, træd på kickstarteren, og se om der springer gnist mellem anode og katode på tændrøret. Se også på rørets farve i den del, der stikker ind i cylinderen, hvis det er kul sort eller brunt, er der noget galt, hvis det er vådt, skal cylinder og tændrør lige tørre lidt.
Besvar